Iranian Agriculture News Agency

افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران با حضور معاون اول رییس جمهور:

محیط زیست و آلودگی هوا مهمترین دغدغه دولت است/توسعه خطوط ریلی درون و برون شهری در دستور کار دولت

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه موضوع محیط زیست و آلودگی هوای کشور امروز به دغدغه اصلی و مشترک مردم و مسئولین تبدیل شده‌است، مشارکت مردم را عامل موثری در ایجاد امید برای حل مسایل پیش رو دانست.

محیط زیست و آلودگی هوا مهمترین دغدغه دولت است/توسعه خطوط ریلی درون و برون شهری در دستور کار دولت

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه موضوع محیط زیست و آلودگی هوای کشور امروز به دغدغه اصلی و مشترک مردم و مسئولین تبدیل شده‌است، مشارکت مردم را عامل موثری در ایجاد امید برای حل مسایل پیش رو دانست.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در آیین افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) شرکت کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود 19 میلیون خودرو در کشور، گفت: حداقل انتظار این است که استانداردهای لازم در تولید و نحوه استفاده از خودرو رعایت شود. تکالیفی که دولت برای رعایت استانداردهای لازم تعیین می‌کند، همگی در جهت رعایت حقوق شهروندان است .

وی در سخنان خود دو محدودیت اصلی پیش روی توسعه کشور را مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع آب برشمرد و گفت: این محدودیت‌ها در کنار چالش‌های پیش رو مانند حجم نیروی بیکار، کاهش وضعیت معیشتی مردم و قدرت اقتصادی ایران که باید ارتقاء پیدا کند، ایجاب می‌کند تا برنامه‌ریزان کشور با تدبیر و دقت برنامه‌های منسجمی را برای توسعه و عبور از موانع تدوین کنند.

جهانگیری با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌هایی تنظیم شده برای مواجه با شرایط هشدار به دلیل آلودگی هوا، بیان کرد: در برخی روزهایی که هوا آلوده است، تدابیری اتخاذ می‌شود که برخی گروه‌های سنی حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و گاه مدارس تعطیل می‌شود و محدودیت‌های ترافیکی نیز اعمال می‌شود. همه اینها بدین خاطر است که سلامت مردم با خطرات جدی مواجه نشوند .

وی با تاکید بر اینکه برای حل مسائل زیست محیطی باید تمرکز جدی معطوف شود و راهکارهای علمی دقیق در پیش گرفته شود، عنوان کرد: البته برخی شعار می‌دهند که موضوع آلودگی هوا را به ما بسپارید تا ظرف یک سال آن را حل کنیم. این‌گونه اقدامات با شعار حل نمی‌شود و نیازمند کار دقیق و مطالعات و اقدامات گسترده‌است .

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حدود 80 درصد آلایندگی‌ها به خودروها، موتورسیکلت‌ها و وسایل حمل و نقل مرتبط است، بیان کرد: از این رو باید تمرکز اصلی برای مدیریت آلودگی هوا نیز بر همین موضوع معطوف شود .

وی با اشاره به سخنان برخی افراد که می‌گویند وقتی مشکل آلودگی هوا وجود دارد چرا تولید خودرو متوقف نمی‌شود، افزود: اینکه هر خانواده‌ای یک خودرو داشته باشد، حق طبیعی آنها است و اگر خانواده‌ای به خودرو نیاز داشته باشد و نتوانیم برای او تامین کنیم به دور از انصاف است. البته باید در تولید خودروها استانداردهای ایمنی و زیست محیطی لازم رعایت شود .

معاون اول رییس جمهور یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را حراست از حقوق آحاد ملت در خصوص مسائل زیست محیطی برشمرد و گفت: در همین راستا یکی از اقدامات انجام شده از سوی دولت این است که معاینه فنی خودروها باید به صورت دقیق و مطابق با استانداردهای لازم انجام شود و دولت لایحه‌ای نیز به مجلس شورای اسلامی داده تا بر اساس آن زمان لازم برای معاینه فنی خودروها که هم اکنون پنج سال پس از تولید است کاهش پیدا کند .

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص قابلیت‌ها و عملکرد سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و وزارت کشور، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و نیروی انتظامی هر کدام سهم مهمی در اجرای این برنامه داشتند که باید از آنها تشکر کنیم .

جهانگیری افزود: این سامانه یکپارچه داده‌های اطلاعاتی خوبی را در اختیار قرار می‌دهد که لازم است این اطلاعات مورد تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم برای برنامه‌ریزی‌های آینده کشور نیز از آنها استفاده کنیم .

وی ادامه داد: برای حل مسائل زیست محیطی کلان شهرها نیازمند توزیع بنزین با استاندارد بالا هستیم و تقریباً امروز در همه کلان شهرها بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود و با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس که فاز نخست آن باید به زودی افتتاح شود، ایران قادر خواهد بود بنزین مورد نیاز کشور را با استاندارد بالا از این پالایشگاه تامین کند .

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل گفت: متاسفانه تعداد خودروهای فرسوده در کشور زیاد است و برای حل این مشکل باید دو روش به‌طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد به گونه‌ای که استفاده از خودروهای فرسوده برای مالکان آنها مقرون به صرفه نباشد و در کنار این روش باید مشوق‌های مالی و حمایت‌های بانکی را برای کسانی که می‌خواهند خودرو خود را نوسازی کنند در نظر بگیریم زیرا معمولاً خودروهای فرسوده متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و دولت باید برای تبدیل این خودروها به خودروهای جدید آنها را مورد حمایت قرار دهد .

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از برنامه‌های اولویت‌دار دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای نوسازی 90 هزار تاکسی تصمیماتی اتخاذ کرده است که امروز بر اساس گزارش ارائه شده وزارت کشور، 40 هزار تاکسی نو سازی شده و در بخش اتوبوس و مینی‌بوس نیز کارهایی آغاز شده است .

جهانگیری با بیان اینکه آسیب‌رسانی خودروهای فرسوده فقط در بخش آلایندگی محدود نمی‌‌شود، گفت: این خودروها هزینه‌های دو چندانی برای مالکان خود دارند چرا که مصرف سوخت آنها گاه تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های تعمیرات، تصادفات و سایر موارد نیز باید مدنظر قرار گیرد .

قطار به پنج مرکز استان می‌رود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل ریلی نیز همزمان به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های دولت تدبیر و امید دنبال می‌شود، گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل و نقل است و باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد، حمل بار و مسافر را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنیم .

وی افزود: در بخش قطار بین شهری با اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، پنج مرکز استان که در حال حاضر به راه آهن سراسری متصل نیستند، حداکثر باید تا نیمه اول سال 96 به راه آهن سراسری کشور متصل شوند .

معاون اول رئیس جمهور یکی از سیاست‌های مستمر دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه قطار شهری به خصوص در کلان شهرها عنوان کرد و گفت: دولت همچنین برنامه وسیعی برای قطار حومه شهرها در دستور کار دارد و وزارت راه و شهرسازی این برنامه را دنبال می‌کند .

وی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و توسعه خطوط ریلی و قطار شهری نیازمند سرمایه‌گذاری فراوان است و این موضوع علامت مثبتی برای سازندگان و تولید کنندگان داخل کشور است که بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ کسب کند

جهانگیری با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید 2 هزار واگن قطار شهری از طریق منابع مالی خارجی افزود: در این طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که حدود 55 درصد باید از تولید داخلی باشد و قطعاً در مراحل بعد با انتقال دانش فنی که به کشور صورت خواهد گرفت، سازندگان و تولیدکنندگان داخلی سهم بیشتری را در آینده کسب خواهند کرد .

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی دقیقاً به همین معنا است و کسی نباید به دنبال تعریف دیگری برای اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی چگونه از همه ظرفیت‌های داخل کشور برای توسعه استفاده کنیم .

حل مشکل ریزگردهای با منشا داخلی

جهانگیری در ادامه به پدیده ریز گردها که باعث مشکلاتی برای مردم برخی استان‌ها شده است نیز اشاره و خاطر نشان کرد: دولت برنامه‌هایی برای حل مشکل ریز گردها البته در بخشی که منشأ داخلی دارد تدوین کرده و برای بخش اصلی آن که منشأ خارجی دارد در تلاش هستیم تا از طریق مذاکره با دولت‌های کشورهای همسایه این معضل را برطرف کنیم .

در این مراسم وزیر کشور نیز گزارشی از روند برنامه ریزی و طراحی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران ارائه کرد و گفت: در بهمن ماه سال 94 نخستین واحدهای معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل شدند و امسال نیز 444 واحد معاینه فنی به این سامانه متصل خواهد شد .

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین گزارشی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای خرید 2000 واگن قطار شهری و نیز نوسازی 40 هزار دستگاه تاکسی ارائه کرد.

برای توسعه خطوط مترو برنامه‌ریزی می‌کنیم

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه با نگاه آینده‌نگر برای توسعه خطوط مترو در کلان‌شهرها برنامه‌ریزی می‌کنیم، گفت: بهبود زندگی شهروندان وظیفه دولت است و ما همه مساعی خود را به کار خواهیم بست تا همه مردم ایران به‌ویژه ساکنان کلانشهرها از آب و هوای مناسب برخوردار باشند .

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به بحث استاندارد موتور خودروهای داخلی و موضوع معاینه فنی خودروها گفت: گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده به‌طوری‌که امروز تمام خودروهاب داخلی با استاندارد یورو 4 به بازار عرضه می‌شوند و در خصوص خودروهای سنگین هم تلاش شده تا با مشارکت کشورهای خارجی موتورهای سی ان جی سوز طراحی و تولید شود .

وی در خصوص انعقاد قرارداد فاینانس 2000 واگن قطار شهری نیز گفت: هدف از این برنامه انتقال دانش فنی به کشور، اشتغال‌زایی و دستیابی به تولیدات جدید است. به زودی مناقصه این طرح برگزار و مذاکراتی با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه خارجی انجام خواهد شد .

در این جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور قراردادی میان سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدور) و وزارت کشور برای فاینانس 2 هزار واگن قطار شهری امضاء شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید