Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام در گفت‌وگو با ایانا مدعی شد:

از گندمکاران تقدیر می‌شود، از دامداران نه/ تولید شیر از اول انقلاب تاکنون پنج برابر شده است

محمدجواد وکیل‌گیلانی، از نوع برخورد دولت با زیربخش‌های مختلف کشاورزی، انتقاد کرد.

از گندمکاران تقدیر می‌شود، از دامداران نه/ تولید شیر از اول انقلاب تاکنون پنج برابر شده است

محمدجواد وکیل‌گیلانی، از نوع برخورد دولت با زیربخش‌های مختلف کشاورزی، انتقاد کرد.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با طرح این پرسش که چه فرقی میان تولیدکنندگان گندم و شیرخام وجود دارد، گفت: چرا وقتی در کالایی مانند گندم، آن هم به برکت فراوانی بارش‌ها به خودکفایی رسیدیم، جشن بزرگ ملی برگزار می‌شود، اما در حوزه تولید شیرخام، هیچ اتفاقی از این دست نمی‌افتد؟

محمدجواد وکیل‌گیلانی با اشاره به اینکه تلاش و کوشش گندمکاران قابل تقدیر بوده و نباید آن را نادیده گرفت، افزود: در عین حال باید یک روز از سال را هم تنها به شیر اختصاص داد تا از زحمات بی‌دریغ دامداران، تشکر و قدردانی شود.

وی معتقد است: اگر کشور بعد از تقریباً یک دهه دوباره به خودکفایی گندم رسید، در مورد شیرخام سال‌هاست که این اتفاق افتاده و اکنون در جایگاهی هستیم که بخشی از مازاد این محصول به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. این در حالی است که میزان تولید گندم در اوایل انقلاب، شش میلیون تن بود که امروز به دو برابر افزایش یافته است، اما آمارها تولید شیر در همان زمان، یک میلیون و 700 هزار تن را نشان می‌دهند که این مقدار در حال حاضر طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی، به 10 میلیون تن رسیده است؛ به عبارتی، دامداران رشدی بیش از پنج برابر را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

به گفته مدیر مرکز همکاری‌های امور دام، بیشتر محصول تولیدشده را دامدارانی بر عهده دارند که بین یک تا 20 تن در روز شیرخام به بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین تعداد زیادی از آنها جزو دامدارانی هستند که تحت فشار مالی قرار گرفته و همیشه با مشکلات این‌چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند. البته تعداد معدودی از دامداران بزرگ هم هستند که با درآمدهایی غیر از این شغل، توانسته‌اند ثروت بیشتری برای خود داشته باشند.

قاچاق شیر خشک به داخل کشور، کاهش قیمت خرید شیرخام از طرف کارخانه‌ها و افزایش قیمت خوراک و هزینه‌های جانبی از دیگر مشکلات روزمره‌ای است که دامداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هرچند که بارها این مسائل در رسانه‌ها عنوان شده، اما تاکنون اقدامی اساسی برای حل آنها از طرف مسئولان برداشته نشده است.

وکیل‌گیلانی بیان کرد: تمام این موارد در حالی است که دامداران در مواقع متعددی به گران‌فروشی متهم شده و جریمه‌های سنگین پرداخت کرده‌اند، اما کارخانه‌ها که در برهه‌های مختلف زمانی، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، از این اتهام در امان بوده و کسی جلودارشان نیست.

وی در پایان تأکید کرد: برخی کارشناسان، نرخ شیر اروپا یا آمریکا را به رخ دامداران می‌کشند، اما توجه نمی‌کنند که آنها با بهره بانکی بین صفر تا یک درصد روبه‌رو هستند، نه 18 درصد. به علاوه، آنها هنوز از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند که این امتیاز هم برای دامداران ایرانی وجود ندارد./

V-951117-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید