Iranian Agriculture News Agency

گزارش عملکرد سازمان مردم‌نهاد کنکورد از برنامه توسعه امنیت غذایی اتحادیه اروپا

اصرار سازمان‌های غیردولتی (NGOs) در توسعه دوستانه بخش کشاورزی/ یک سازمان غیردولتی اتحادیه اروپا را مجبور به اصلاح برنامه‌هایش کرد/ کمک کنکورد در حوزه توسعه و توسعه کشاورزی به همه NGOهای اروپایی

چارچوب سیاست اتحادیه اروپا برای ارزیابی کشورهای در حال توسعه در رسیدگی به چالش امنیت غذایی یا همان "چارچوب سیاست امنیت غذایی (FSPF)" در ماه مارس سال 2010 میلادی منتشر و در نتیجه‌گیری شورا در ماه می همان سال مورد تأیید قرار گرفت. در آن زمان کنکورد یک سازمان غیردولتی (NGO) به‌شدت برای گسترش دیدگاه اتحادیه اروپا به چالش‌های امنیت غذایی تلاش کرده به‌ویژه تأکید این چارچوب بر کشاورزان خرده‌پا، تولید محصولات غذایی در مقیاس کوچک و تعهد به رویکرد حق دسترسی به غذا را برجسته کرد.

اصرار سازمان‌های غیردولتی (NGOs) در توسعه دوستانه بخش کشاورزی/ یک سازمان غیردولتی اتحادیه اروپا را مجبور به اصلاح برنامه‌هایش کرد/ کمک کنکورد در حوزه توسعه و توسعه کشاورزی به همه NGOهای اروپایی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مهشید جلالیان:

چارچوب سیاست اتحادیه اروپا برای ارزیابی کشورهای در حال توسعه در رسیدگی به چالش امنیت غذایی یا همان "چارچوب سیاست امنیت غذایی ( FSPF )" در ماه مارس سال 2010 میلادی منتشر و در نتیجه‌گیری شورا در ماه می همان سال مورد تأیید قرار گرفت. در آن زمان کنکورد یک سازمان غیردولتی ( NGO ) به‌شدت برای گسترش دیدگاه اتحادیه اروپا به چالش‌های امنیت غذایی تلاش کرده به‌ویژه تأکید این چارچوب بر کشاورزان خرده‌پا، تولید محصولات غذایی در مقیاس کوچک و تعهد به رویکرد حق دسترسی به غذا را برجسته کرد. چهار سال بعد اتحادیه اروپا ارائه گزارش‌های منظم دوسالانه از روند اجرای این چارچوب را آغاز کرد. نخستین گزارش دوسالانه در سال 2014 و دومین گزارش در سال 2016 میلادی ارائه شد. نظارت جدی بر اجرای سیاست‌ها و اثرات آنها به‌منظور یادگیری از طریق تجارب و بهبود سیاست‌ها و برنامه‌های آینده حیاتی بود.

موضوع "امنیت غذایی و تغذیه" به‌عنوان یک محدوده سیاست کلیدی ادامه دارد و آرزوی دستور کار سال 2030 میلادی آن است که گرسنگی را تا آن زمان به صفر برساند. کمیته امنیت غذایی جهانی موج مشابهی از ابتکاراتی را که منجر به پیدایش این چارچوب شد، اصلاح و گستره جامعی از راهنمای سیاست امنیت غذایی و تغذیه را نیز فراهم کرد.

نخستین گزارش رسمی کنکورد، در سال 2013 با نگرشی انتقادی نسبت به روند اجرای برنامه مصوب 2010 منتشر شد، نخستین گزارش رسمی اتحادیه اروپا به کنکورد، در سال 2014 ارائه شد. دومین گزارش در سال 2016 ارائه و سومین گزارش و گزارش آخر نتیجه‌گیری کنکورد از گزارش‌های اتحادیه اروپا است. کنکورد NGO یا سازمان مردم‌نهادی است که همه NGO های اروپایی را که در زمینه توسعه در همه کشورهای دنیا فعالیت می‌کنند، سرپرستی می‌کند. به همین دلیل است که نام کنکورد مخفف کنفدراسیون سازمان‌های غیردولتی اروپایی در زمینه امداد و توسعه است.

**************


کنکورد (1) ( CONCORD ) از اعضای اتحادیه اروپا (2) ( MEPs ) درخواست کرد که کارهای بیشتری را برای امنیت غذایی در اتحادیه اروپا انجام دهند.

کنکورد در 18 فوریه 2013 میلادی در جلسه کمیته توسعه اتحادیه اروپا گفته بود که این اتحادیه باید کارهای بیشتری برای رسیدگی به امنیت غذایی جهانی انجام ­دهد و برنامه تصویب شده از پیشرفت چندانی تا آن زمان برخوردار نبوده‌اند. این NGO با این گزارش به‌طور رسمی اعتراض خود را به نحوه عملکرد اتحادیه اروپا اعلام کرد. نشست این اتحادیه درباره "غذا و کشاورزی در جهان" میزبان ارائه گزارشی از سازمان ملل با عنوان "وضعیت غذا و کشاورزی در سال 2012 میلادی" توسط فائو (سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل) بود. خانم استینک اونما ( Stineke Oenema ) رئیس گروه امنیت غذایی کنکورد اروپا (3) ( EFSG ) چشم­انداز توسعه NGO ها در موضوع امنیت غذایی را ارائه داد. آقای کوستاس استامولیس ( Kostas Stamoulis ) مدیر بخش توسعه اقتصادی و کشاورزی فائو شخصی بود که این گزارش را ارائه کرد.

گزارش فائو یافته‌های کلیدی خاصی را ارائه می­دهد.

- سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی یکی از مؤثرترین راه­کارهای کاهش فقر و گرسنگی است.

- کشاورزان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی هستند و چهار برابر هزینه‌های دولتی سرمایه‌گذاری کردند؛ بنابراین باید به‌عنوان مرکزی برای ارائه راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باشند.

- یک دولت خوب باید بر این عامل کلیدی تمرکز کند که کشاورزان را به سرمایه‌گذاری تشویق کند.

نماینده کنکورد از اقرار فائو به این مسئله که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی، کشاورزان خرده‌پا هستند استقبال کرده و واقعیت این است که این سازمان بر این اعتقاد است که باید تدوین این استراتژی که چطور به امنیت غذایی جهانی دست یابند به‌عنوان یک نقطه شروع به خدمت گرفته شود.

او (نماینده کنکورد) با صحبت‌های صریح و بدون هیچ‌گونه اتلاف وقتی در حضور اعضای اتحادیه اروپا، نقش آنها در پیشبرد فرآیند اطمینان از امنیت غذایی و شفافیت این موضوع را که این اتحادیه باید به‌طور کلی بر ایجاد یک محیط مناسب که حامی خرده کشاورزان باشد تمرکز کند، یادآور شد. استینک اونما خطاب به اتحادیه اروپا در نشست 2013 گفت: "عدم پیشرفت به‌وجودآمده تخلف از چارچوب سیاست امنیت غذایی اتحادیه اروپا است."

او به این واقعیت انتقاد کرد که حدود سه سال پیش باوجود درخواست شورای اتحادیه اروپا از کمیته برای اجرای طرح چارچوب سیاست امنیت غذایی (4) ( FSPF ) که سندی قوی درباره امنیت غذایی به‌شمار می‌رفت و در سال 2010 میلادی به تصویب رسیده بود، تا به حال هیچ پیشرفت قابل توجهی صورت نگرفته است.


مسئله امنیت غذایی باید به‌عنوان یک عمل در دست اقدام توسط اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گیرد

او با توجه به آنچه در حال حاضر در حال انجام است به مذاکرات کمیته امنیت غذایی جهانی (5) ( CFS ) و ارتباطات آینده کمیسیون تغذیه اشاره کرده است. اتحادیه اروپا خواستار دفاع از یک موقعیت منسجم برای تحقق حق دسترسی به غذا در مذاکرات CFS بود، درحالی که اعضای اتحادیه اروپا درخواست تهیه یک گزارش منسجم از چارچوب سیاست امنیت غذایی را در برابر ارتباطات کمیسیون تغذیه داشتند.


سیاست‌های رایج کشاورزی باید دوستانه‌تر توسعه یابند

در گزارش خانم ملاحظات فراتر از فعالیت‌های مرتبط با امنیت غذایی که به شکل یک سیاست کشاورزی مشترک (6) ( CAP ) گسترده شده بود مورد انتقاد قرار گرفت. ملاحظات مذکور به‌دلیل پیچیدگی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی که برای کشاورزان خرده‌پا در مناطق در حال توسعه جهان غیرمنصفانه است و همچنین تحمل مسئله پایداری واردات سویای مورد نیاز برای تغذیه حیوانات که نشانه یک عمل ویرانگر برای محیط زیست است، مورد انتقاد قرار گرفت. به همین منظور خانم اونما از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرد که در رأی‌گیری جامع یک ماه بعد که شامل مکانیزم­ پایش مستقل بر CAP و تلاش­های دوچندان برای متقاعد کردن اثرات توسعه‌ای CAP به همکارانشان در کمیته کشاورزی است، شرکت کنند.


امنیت غذایی تحت تأثیر چندین زمینه سیاسی واقع شده است

به گفته خانم اونما همچنین جنبه‌های منفی سیاست مشترک کشاورزی اهمیت سیاست جامع توسعه (7) ( PCD ) را برجسته می‌کند و به‌عنوان عاملی که اهمیت فوق‌العاده‌ای بر امنیت غذایی به‌صورت یک مسئله چندبخشی دارد توصیف شده است. با این ذهنیت، خانم اونما به‌طور مستقیم از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرد که با همکاران‌شان در زمینه تجارت، کشاورزی و محیط زیست کار کنند تا اطمینان یابد که سیاست جامع توسعه مورد احترام واقع می‌شود. تصمیم‌گیرندگان باید سیاست‌های مرتبط با بخش‌های تجارت، کشاورزی و محیط زیست را تحلیل کرده و از انسجام و داشتن اثرات مثبت آنها بر امنیت غذایی و تحقق حق دسترسی به غذا اطمینان یابند.

به هر حال، اجرای این چارچوب تاحدی به یک فرآیند به تعویق‌افتاده تبدیل شد و سپس توسط مؤسسه‌های همکاری‌های توسعه­ای اتحادیه اروپا بازسازی شده و تحت تأثیر تغییر اولویت‌ها قرار گرفت. دنبال کردن جدول تشریح اسناد کلیدی و نقاط عطف این فرآیند در نهایت منجر به اجرای طرح در سال 2013 میلادی شد و نخستین گزارش مربوط به اجرای این چارچوب ( SFPF ) در سال 2014 میلادی و دومین گزارش در سال 2016 میلادی ارائه شد.

در ماه مارس سال 2013 میلادی عنوان ابلاغیه کمیسیون "بالا بردن تغذیه مادران و کودکان با کمک‌های خارجی در چارچوب سیاست اتحادیه اروپا" بود. اسناد کاری ارائه‌شده در زمینه اجرای این چارچوب افزایش امنیت غذایی و تغذیه از طریق فعالیت اتحادیه اروپا را نشان می‌داد که تعهدات اجرایی آن شامل معیارهای عملکردی بود که تا حد زیادی کمی بودند و شش اولویت زیر را دربر می‌گرفتند:

- بهبود جهش خرده‌مالکان و معیشت روستایی

- حمایت مؤثر دولت

- حمایت از کشاورزی منطقه‌ای و سیاست‌های امنیت غذایی و تغذیه

- تقویت مکانیزم‌های حمایت اجتماعی در جهت امنیت غذایی و تغذیه به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر جمعیت

- بالا بردن تغذیه به‌ویژه برای مادران، نوزادان و کودکان

- بالا بردن همکاری‌های بین فعالان حقوق بشر و توسعه برای ایجاد جهش و ارتقاء امنیت غذایی و تغذیه پایدار

و در ماه می همان سال شورای مربوطه چنین نتیجه‌گیری کرد که اتحادیه اروپا در این زمینه به جهش مناسبی دست یافته است.

در ماه می سال بعد (2014 میلادی) ابلاغیه کمیسیون مبنی بر "نقش بسیار مهم بخش خصوصی در دستیابی به رشد پایدار و فراگیر در کشورهای در حال توسعه" بود. گزارش کمیته که در ماه دسامبر همان سال ارائه شد، اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در سیاست امنیت غذایی و تغذیه به شکل نخستین گزارش دوسالانه با همراهی اسناد کاری کارکنان آن بود. در این گزارش فهرست‌های بلندبالای کمی و تحلیل منابع مربوط به هزینه‌ها، تعداد برنامه‌ها و... ارائه شد. تمرکز این گزارش به‌ویژه روی ارتباط، تکمیل و هماهنگی (8) ( 3Cs ) بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بود.

در ماه می سال 2015 میلادی نتیجه‌گیری شورا از نخستین گزارش دوسالانه مبنی بر اجرای تعهدات سیاست امنیت غذایی و تغذیه اتحادیه اروپا شامل موارد زیر بود:

- تشخیص اهمیت ابزار پاسخگویی

- ارائه پیشنهاداتی مبنی بر تمرکز روی اولویت‌های سیاست انتخابی و تأکید بیشتر بر نتایج و ارزیابی اثرات و نیاز به بهبود کیفیت اطلاعات ارائه‌شده در گزارش‌ها

- تلاش در جهت برقراری ارتباط دستاوردهای مشترک

سپس در ماه ژوئن سال 2016 میلادی اجرای تعهدات سیاست امنیت غذایی و تغذیه اتحادیه اروپا به‌صورت دومین گزارش دوسالانه ارائه شد. در آن گزارش روی "بالا بردن تغذیه" و "سیستم‌ها و زنجیره‌های غذایی - کشاورزی فراگیر" تمرکز شد، که مورد آخر هیچ ­یک از اولویت‌های موجود در چارچوب و یا اسناد اجرایی نبود. کلیه مطالعات موردی روی زنجیره‌های ارزش بین‌المللی صورت گرفته بود و مسئله حق دسترسی به غذا در آن دیده نمی‌شد و تنها نمونه‌های موفق بیان شده بودند. نتیجه‌گیری شورای امنیت غذایی و تغذیه از این گزارش شامل موارد زیر بود:

- کمیسیون هماهنگی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد که طرح شاخص‌های مشترک و روش‌شناسی‌های مناسب، گردآوری نتایج را نسبت به اهداف مربوط به توسعه پایدار تسهیل کند.

- قرار دادن تأکید مداوم بر اطمینان از برابری دسترسی به منابع برای زنان و همچنین تقویت جهش جوامع آسیب‌پذیر (از نظر اقلیمی).

- بالا بردن مکانیزم‌های افزایش مسئولیت‌پذیری، تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این زمینه و آموزش نمونه‌های شغلی فراگیر.

- تضمین اینکه خانواده کشاورزان در مقیاس کوچک می‌توانند از اعتبار امتیازات خانگی، منطقه‌ای و جهانی زنجیره‌های ارزش بهره‌مند شوند و به رشد پایدار و فراگیر بخش کشاورزی کمک کنند. در این مورد شورا همکاری مؤثر بخش خصوصی و دولتی برای اطمینان از مکانیزم‌های دولت را که در آن تولیدکننده و سازمان‌های جامعه مدنی یک‌صدا هستند تشویق می­کند.

جداول زیر میزان پیشرفت‌های حاصل از اجرای تعهدات سیاست امنیت غذایی و تغذیه اتحادیه اروپا را در بخش‌های مختلف بر اساس آخرین گزارش­ (سال 2016 میلادی) نشان می‌دهد.


جدول شماره 1: توزیع جغرافیایی کمک‌های نقدی در سال‌های 2012 و 2014 میلادی در هر قاره

قاره

2012 (میلیون یورو)

2012 (%)

2014 (میلیون یورو)

2014 (%)

آفریقا - کشورهای جنوب صحرا

1.439

43

1.663

45

جهانی

985

28

899

25

آسیا

593

18

539

15

آمریکای لاتین و کارائیب

231

7

225

6

کشورهای همسایه

88

3

231

6

سایر

56

2

102

3

جمع کل

3.336

100

3.659

100


جدول شماره 2: پیشرفت در برابر معیارهای اجرایی

اولویت‌های سیاست

تعداد برنامه‌ها

حمایت دریافت‌شده (میلیون یورو)

تعداد کشورها

سال

2012

2014

2012

2014

2012

2014

بهبود جهش خرده‌مالکان و معیشت روستایی

1.560

1.822

2.022

60%

2.137

58%

108

103

از هریک از برنامه‌های تحقیقی

149

154

379

300

حمایت مؤثر دولت

410

588

395

12%

535

15%

84

92

حمایت از کشاورزی منطقه‌ای و سیاست‌های امنیت غذایی و تغذیه

98

188

151

4%

191

5%

تقویت مکانیزم‌های حمایت اجتماعی در جهت امنیت غذایی و تغذیه به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر جمعیت

94

102

209

6%

133

4%

40

40

بالا بردن تغذیه به‌ویژه برای مادران، نوزادان و کودکان

278

341

467

14%

504

14%

63

64

بالا بردن همکاری‌های بین فعالان حقوق بشر و توسعه برای ایجاد جهش و ارتقاء امنیت غذایی و تغذیه پایدار

63

148

122

4%

159

4%

18

37

جمع کل

2.503

3.343

3.366

3.659


میزان آخرین پیشرفت‌ها در شش اولویت­ سیاست‌های مورد نظر در گزارش سال 2016 میلادی به شرح زیر است:

سیاست اولویت نخست: عمده تمرکز اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن روی این اولویت است. این موضوع به‌صورت اقداماتی برای حمایت از خرده‌مالکان در تشدید و تعمیق تولید پایدار، بهبود ارائه خدمات، ارتقاء تحقیقات و ابداعات به نفع فقرا، ایجاد موقعیت‌های شغلی خارج از مزرعه و برقراری ارتباط بین خرده‌مالکان و بازار به وسیله توسعه زنجیره ارزش صورت گرفته است. اروپا نقش خود را به‌عنوان یک حامی کلیدی در زمینه تحقیقات و ابداعات به‌صورت گروه مشاوران تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (9) ( CGIAR ) با سرمایه‌گذاری 169 میلیون یورویی حفظ کرده و یک اعطاءکننده دوجانبه مهم به مؤسسه‌های CGIAR با سرمایه 69 میلیون یوروریی است. ابتکار اروپا در توسعه و تحقیقات کشاورزی، برنامه کاری مؤثری برای هماهنگی اعطاءکنندگان بوده و نقش یک صدای قوی در اصلاحات CGIAR را داراست.

برنامه چالش کشورهای جنوب صحرای آفریقا با رهبری انجمن تحقیقات کشاورزی آفریقا و حمایت اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عضو آن ثابت کرد که IAR4D رویکرد خوب و مؤثری در تحقیقات کشاورزی و پاسخ به نیازهای کشاورزان است. افراد شرکت‌کننده در چنین برنامه کاری نوآورانه‌ای به طور میانگین 99 یورو در سال درآمد دارند که 231 درصد بالاتر از رقم پایه 44 یورو در سال است.

سیاست اولویت دوم: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در سطوح منطقه‌ای و ملی حمایت‌کننده فعال سیاست‌هایشان هستند. در سطح منطقه آفریقا، آنها به روند حمایت‌های پایدارشان از برنامه جامع توسعه کشاورزی آفریقا ادامه دادند. همچنین این اتحادیه و کشورهای مختلف عضو آن حمایت‌هایی را در روند تمرکززدایی دریافت کردند که نقش کلیدی در تحول روستایی دارد و از اجرای دستورالعمل داوطلبانه مسئولیت دولت بر حق مالکیت زمین، ماهیگیری و جنگلداری حمایت می‌کنند.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از انسجام سیاست مرتبط با توسعه امنیت غذایی و تغذیه در مناطق مختلف اطمینان یافتند. گزارش PCD ( 10) اتحادیه اروپا در سال 2015 میلادی طرح سیاست‌های مرتبط با کشاورزی و ماهیگیری و تشخیص اثرات آنها در کشورهای در حال توسعه را به دقت بررسی کرده و پیشرفت‌های مداوم‌شان را به اختصار بیان کرده است.

سیاست اولویت سوم: نگاهی به حمایت‌های مستمر در رسیدگی به برنامه‌های منطقه‌ای در زمینه تجارت، بهداشت و اقدامات بهداشت گیاهی (11) ( SPS )، هماهنگی منطقه‌ای برای امنیت غذایی و شیلات با افزایش کم منابع مالی و تقریباً دوبرابر شدن تعداد برنامه‌ها در این زمینه دارد.

سیاست اولویت چهارم: افت در هزینه‌ها از 209 میلیون دلار به 139 میلیون دلار را نشان می‌دهد. به هر حال، 102 برنامه حمایت اجتماعی که بیش از هشت عدد آن در گزارش اخیر دیده شده هنوز در میان 40 کشور در حال اجرا هستند.

سیاست اولویت پنجم: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن 341 برنامه در 64 کشور را به شکل نمونه‌های کاری قابل توجهی به اجرا گذاشتند.

سیاست اولویت ششم: تمرکز بسیار زیادی روی برنامه‌هایی دارد که ارتقاء میزان جهش در برنامه‌های اجراشده در مناطق ساحل و شاخ آفریقا با نظر به تجهیز کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای را نشان می‌دهد. در غرب آفریقا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به‌شدت در رسیدگی به علل بحران‌های غذایی از طریق کار با اتحاد جهانی طرح جهش (12) ( GAIR ) و باشگاه ساحل (13) مشارکت دارند.

در نهایت، کنکورد در ژانویه 2017 میلادی گزارش خلاصه‌شده‌ای با عنوان "ارزیابی میزان اجرای طرح چارچوب سیاست امنیت غذایی اتحادیه اروپا" را که در آن میزان پیشرفت اهداف مورد نظر بررسی شده است، ارائه کرد؛ در زیر به اهم نکات این گزارش و دستاوردهایی که از سال 2013 میلادی به بعد به دست آمدند، اشاره می‌شود.

چارچوب سیاست امنیت غذایی با سه چشم‌انداز گسترده که مورد استقبال کنکورد واقع شده، مشخص شده است:

- تمرکز روی خرده‌مالکان و تولیدکنندگان مواد غذایی در مقیاس کوچک و به‌طور کلی به‌عنوان یک عامل کلیدی که نه‌تنها بر کاهش فقر، بلکه بر میزان دسترسی به مواد غذایی نیز تأثیر دارد.

- تمرکز روی حق دسترسی به غذا که شامل چارچوب‌های قانونی و سیاسی است.

- راهکارهای حمایت‌کننده‌ای که باعث کاهش ریشه گرسنگی می‌شود، توانمندسازی گروه‌های به حاشیه رانده‌شده در این طرح، اجرا و نظارت بر برنامه‌های ملی و همچنین تأسیس و تقویت مکانیزم‌های جبران خسارت.


نتایج گزارش

دریافت و درک بسیار مهم شورا از نخستین گزارش دوسالانه، درباره "اهمیت توسعه و اقدامات هماهنگ در جهت پیگیری پیشرفت تعهدات امنیت غذایی و تغذیه" بود.

انگلستان، هلند و کمیسیون توانستند داده‌های جمع‌آوری‌شده‌­ای را از طریق برنامه‌هایشان تهیه کنند. (جدول شماره سه) به هر حال، اختلاف در روش‌شناسی‌های استفاده شده، مقایسه و جمع‌آوری یافته‌ها را مشکل می‌سازد. همچنین مثال‌های بسیاری از نتایج به‌دست‌آمده از اجرای برنامه‌ها و مداخلات خاص در این گزارش ارائه شده­ است که در جدول شماره چهار، سه نمونه از آنها ارائه شده است. به علاوه این جداول (شماره سه و چهار) نوع اقداماتی که در جهت بهبود این مسئله را که نتایج چگونه باید گزارش داده شوند نیز نشان می‌دهد.


جدول شماره 3: گزارش نتایج ادغام‌شده

انگلستان

هلند

کمیسیون

فرانسه

3.500.000 نفر به امنیت غذایی دست یافتند که شامل 1.800.000 زن

برنامه‌های تغذیه برای 28.500.000 کودک زیر پنج سال و زنان باردار و شیرده

و حق دسترسی به زمین برای 5.800.000 نفر بهبود یافت

تعداد افراد دچار سوءتغذیه به 8.000.000 نفر در جهان رسیده

4.500.000 نفر از خرده‌مالکان کشاورز میزان تولیدات و دسترسی‌شان به بازارها بهبود یافت

حقوق تضمین‌شده برای 1.400.000 هکتار از زمین‌های سراسر جهان که نیمی از آنها برای زنان صادر شده است

4.544.000 زن و کودک از برنامه‌های مرتبط با تغذیه سود بردند

51.000 نفر مالکیت قانونی زمین را به‌دست آوردند

528.000 نفر خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند

2.883.000 هکتار از اکوسیستم‌های کشاورزی و چوپانی با فعالیت‌های مدیریت زمین بهبود یافتند

988.000 نفر از مردمی که عدم امنیت غذایی داشتند کمک‌های اجتماعی دریافت کردند

800.000 خانوار کشاورز از پروژه جنوب صحرای آفریقا سود بردند


جدول شماره 4: نتایج گزارش - نمونه‌های خاصی از مداخلات

اتریش

ایرلند

اسپانیا

در ارمنستان 1.400 کشاورزان خرده‌مالک با کارهای تعاونی مرتبط شدند که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در مقیاس کوچک و 33 درصد افزایش تعداد زنان در اعضای هیأت‌مدیره این تعاونی‌ها شد

در مالاوی (کشوری در جنوب شرق آفریقا) بیش از 13.000.000 بوته سیب‌زمینی شیرین 14 به 44.200 سرپرست خانوار برای کشت فروخته شد که به‌طور متوسط برای هر نفر 118 یورو افزایش درآمد چندبرابری از هر بوته به‌دست‌آمده و درآمد واقعی خانوارها از 199 یورو در سال 2010 به 384 یورو در سال 2014 رسید که بیش از دوبرابر بود. همچنین این مداخلات در کاهش متوسط سوءتغذیه از 47 درصد در سال 2010 به 42 درصد در سال 2014 نقش داشت.

در برنامه تغذیه در کشور مالی (در غرب آفریقا) 56.000 کودک منابع ویتامین A دریافت کرده و کرم‌زدایی شدند، 520 زن با کشاورزی حساس به تغذیه 15حمایت شدند و برای 12 روستا تجهیزات آب فراهم شد.


اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به‌خوبی از نیاز به بهبود چگونگی نتایج گزارش‌ها آگاه هستند و در تقویت این توانایی‌ها و سیستم‌هایی که در به وجود آوردن اطلاعات نتایج گزارش‌ها از برنامه‌ها و مؤسسه‌های همکارشان نقش دارند، می‌کوشند. به هر حال تمامی اعطاءکنندگان، اهمیت چالش‌های جمع‌آوری و مرکز اطلاعات مربوط به نتایج را از طریق نمونه‌کارهای مداخلاتی متنوع و پیچیده متذکر شده‌اند. به علاوه، همکاری‌های بیشتری بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن برای اصلاح قوی و واقعی چارچوب گزارشگری اطلاعات و تحلیل‌های لازم در زمینه کشاورزی نیاز است./


پی نوشت:

1- European NGOs Confederation for Relief and Development (کنفدراسیون سازمان‌های غیردولتی اروپا برای امداد و توسعه)

2- Member of the European Parliament

3- European Food Security Group

4- Food Security Policy Framework

5- Committee of the World Food Security

6- Common Agricultural Policy

7- Policy Coherence for Development

8- coherence, complementarity and coordination

9- Consultative Group of International Agricultural Research

10- Policy Coherence for Development

11- sanitary and phyto-sanitary (اقداماتی در جهت حمایت بشر، حیوانات و گیاهان در برابر بیماری‌ها، آفات و آلاینده‌هاست که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تجارت جهانی تأثیرگذار است)

12- Global Alliance for Resilience Initiative

13- یک انجمن فعال که ایالات ساحلی متعلق به کمیته دائمی بین ایالتی را برای پیشگیری از خشکسالی گردهم می‌آورد و شامل کشورهای بورکینافاسو، دماغه سبز (کشوری در اقیانوس اطلس شمالی و نزدیک ساحل غربی آفریقا)، چاد، زامبیا، گینه بی­سائو، مالی، موریتانی، نیجریه و سنگال است.

14- نوعی خاصی از سیب‌زمینی با ریشه نارنجی‌رنگ که غنی از ویتامین C است و در مناطق گرمسیر کشت می‌شود.

15- رویکرد مبتنی بر مواد غذایی در جهت توسعه کشاورزی است که غذاهای سرشار از مواد غذایی، تنوع غذایی و غنی‌سازی مواد غذایی در قلب غلبه بر سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها قرار دارد./


منابع:

www.concordeurope.org /

http://ec.europa.eu/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید