Iranian Agriculture News Agency

معرفی کتاب حافظ باتلاق‌های آمریکا توسط آیریش نیوز

خشکاندن زمین‌های باتلاقی همچنان ادامه دارد

شاید کتاب مرجوری استونمن داگلاس از فلوریدای آمریکا را نخوانده باشید. کتابی که به زندگی دوباره زمین‌های باتلاقی کمک کرد.

خشکاندن زمین‌های باتلاقی همچنان ادامه دارد

شاید کتاب مرجوری استونمن داگلاس از فلوریدای آمریکا را نخوانده باشید. کتابی که به زندگی دوباره زمین‌های باتلاقی کمک کرد.

به گزارش ایانا از آیریش نیوز، کتاب با این جمله آغاز می‌شود: شاید دیگر هیچ باتلاقی در جهان باقی نماند. این کتاب خواندنی نتیجه مطالعه نویسنده کتاب در مورد نواحی کمتر شناخته شده بود که در سال 1947 نوشته شد. او در این کتاب به کیفیت منحصر به فرد محیط‌های باتلاقی پرداخته است و بر حفاظت این مناطق تکیه می‌کندو از مرگ این مناطق سخن می‌گوید.

این کتاب، تاریخ محیط زیست و جامعه را در یک روایت قوی در هم می‌تند. اراضی باتلاقی فلوریدا در آن زمان اراضی زائد به حساب می‌آمدند که باید برای کشاورزی خشک شده و مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل این اکوسیستم‌های خاص یکی پس از دیگری از بین رفتند. این کتاب به افکار عمومی کمک کرد تا ارزش واقعی باتلاق و مناطق تالابی را بشناسند. به عقیده بسیاری، کتاب رودخانه ای‌از چمن هم سطح کتاب بهار خاموش راشل کارسون است.

این کتاب ضمن توصسف مناطق باتلاقی فلوریدا، از یک اکوسیستم بهم پیوسته در این نواحی می‌گوید. برای قرن‌ها اکوسیستم جنگل‌های حرا در سواحل فلوریدا زیستگاه تمساح‌ها و انواع مارها بود که بسیاری از آنها برای جلوگیری از آسیب زدن به انسان‌ها با ورود سفید پوستان به آمریکا، نابود شدند.

برای مردم بومی آمریکا این زمین‌های باتلاقی ارزش فراوانی داشتند چرا که منبع غذایی مهمی برای آنها به شمار می‌رفتند . ولی با استعمار قاره آمریکا این اکوسیستم‌های منحصر به فرد از بین رفتند.

داگلاس در این کتاب با نثری روان از جغرافیای طبیعی گفته است. پیچیدگی علوم زمین شناسی را بسیار ساده بیان کرده است. در کنار توصیف طبیعت زیبای این مناطق باتلاقی و تالابی، نویسنده کتاب از آداب و رسوم اجتماعی بومیان آمریکا نیز در این مناطق گفته است. یک زندگی سراسر در تعامل بین طبیعت و انسان.

پیام‌های اصلی این کتاب در توصیف نتیجه حاصل از خشکاندن باتلاق‌ها و تالاب‌ها در منطقه گنجانده شده است. نویسنده به خوبی به فرسایش، شوری خاک، آتش سوزی‌ها، نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی در پی نابودی باتلاق‌ها و تالاب‌ها پرداخته است.

نوشتن این کتاب در آن سال باعث شد تا رویکرد دولت و مردم به زمین‌های باتلاقی تا حدی تغییر کند، گو اینکه هنوز هم این اکوسیستم‌ها تحت فشار به دلیل توسعه هستند./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: آیریش نیوز

L-951117-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید