Iranian Agriculture News Agency

بخش دولتی در مسئولیت تأمین نهاده‌های کشاورزی به ایستگاه پایانی رسید

در حالی دیروز مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از واگذاری سهام این شرکت در فرابورس سخن به میان آورد که پیش از این انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده سم، کود و بذر تأمین تمامی این نهاده‌ها توسط بخش خصوصی را بر اساس اصل 44 قانون اساسی حق بی‌چون و چرای خود می‌دانند.

بخش دولتی در مسئولیت تأمین نهاده‌های کشاورزی به ایستگاه پایانی رسید

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

در حالی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی روز گذشته از واگذاری سهام این شرکت در فرابورس سخن به میان آورد که پیش از این انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده سم، کود و بذر تأمین تمامی این نهاده‌ها توسط بخش خصوصی را بر اساس اصل 44 قانون اساسی حق بی‌چون و چرای خود می‌دانند.

یزدان سیف در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در راستای اجرای قانون اساسی است، یادآور شد که این امر باید تا پایان سال 94 خورشیدی انجام می‌گرفت. اظهار نظری که به نوعی مهر تأییدی بود بر ادعاهای مطرح شده از سوی انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده نهادهای کشاورزی. البته وی در ادامه تأکید کرد که این واگذاری مأموریت به بخش خصوصی و با شرط حفظ یک ساختار ۹۰ ساله انجام خواهد شد و این به معنی باقی ماندن شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به قدرت و قوت خود است.

این سخنان در حالی مطرح شد که رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران معتقد است تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی کود، سم و بذر بی نیاز از این شرکت فربه است.

سیدمهدی حسینی یزدی در این رابطه به ایانا می‌گوید: بر اساس قانون اساسی به‌جز بخش خصوصی، هیچ تشکل دیگری نباید به تأمین نهاده‌های مصرفی کشاورزان ورود پیدا کند.

وی اضافه می‌کند: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی متولی قانونی این امر نیست و با توجه به هزینه‌ای که برای دولت به همراه دارد، ادامه کار این شرکت نیز منطقی نخواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: تاکنون بارها موضوع واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مطرح شده است، اما هر بار با ایجاد بهانه ای این اقدام به تأخیر افتاده است.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با اشاره به واگذاری تأمین سم به بخش خصوصی از سال 83، بیان داشت: با واگذاری تأمین و توزیع سم به بخش خصوصی، هم اکنون این بخش توانسته است سه برابر نیاز کشور سم را به بازار روانه کند و قیمت‌ها را در سطح مناسبی نگه دارد.

عقب‌نشینی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حالی صورت می‌گیرد که غلامحسین طباطبایی ، معاون فنی اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفت‌وگو با ایانا از توافق این سازمان با شش انجمن تولیدکننده و واردکننده نهاده‌های کشاورزی برای تأمین این نهاده‌ها خبر داد.

طباطبایی ادامه داد: هدف از این توافق هم‌افزایی امکانات بخش خصوصی با تعاونی‌ها است تا نهاده‌ها با کیفیت و قیمت مناسب و سرعت بیشتری به دست کشاورزان برسند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه این همکاری بلندمدت خواهد بود، گفت: این همکاری مانند هفت ضلعی است که شش ضلع آن را انجمن‌ها و یک ضلع آن را تعاونی‌ها تشکیل می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد واگذاری تأمین نهاده‌های کشاورزی توسط بخش خصوصی موضوعی است که به تدریج مورد پذیرش بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی قرار گیرد؛ زیرا خصوصی‌سازی در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، اما چگونگی این خصوصی‌سازی موضوعی است که توجه به نتایج آن برای صنعت کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است./

G-951117-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید