Iranian Agriculture News Agency

اجازه حراج سلامت مردم را با واردات روغن پالم نمی دهیم

مدیر دفتر بهبود تغدیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه اجازه نمی دهد سلامت مردم با افزایش واردات روغن پالم به حراج گذاشته شود.



مدیر دفتر بهبود تغدیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه اجازه نمی دهد سلامت مردم با افزایش واردات روغن پالم به حراج گذاشته شود.
دکتر زهرا عبداللهی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه نیاز صنعت روغن به روغن پالم، همان 400 هزار تن است افزود: برای واردات بیش از این مقدار پالم به کشور دلیلی وجود ندارد و وزارت بهداشت موافقت نخواهد کرد یک روغن صرفا به این علت که ارزانتر است با آن همه اسیدهای چرب اشباعی که دارد وارد کشور شود و سلامت مردم در معرض خطر قرار دهد.

وی اضافه کرد: با سیاست هایی که وزارت بهداشت اتخاذ کرد واردات روغن پالم باید کنترل شده باشد و در این باره تعرفه واردات روغن پالم تا 40 درصد افزایش یافت زیرا برای وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تغذیه مردم بسیار مهم است که چقدر روغن پالم به کشور وارد و در چه مواردی استفاده شود.

عبداللهی با بیان اینکه درصد معینی از روغن پالم در ترکیب روغن های خوراکی استفاده می شود افزود: مشکلی که روغن پالم دارد بالا بودن میزان اسیدهای چرب اشباع شده است البته واردات روغن پالم با اسید چرب اشباع شده 80 درصد، کنترل و ممنوع شد زیرا خطر گرفتگی عروق و بیماری های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در برخی از انواع روغن پالم میزان اسید چرب اشباع شده 40 درصد است گفت: حتی مصرف این نوع روغن پالم که اسید چرب اشباع شده پایین تری دارد در همه محصولات غذایی مجاز نیست و براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو استفاده از آن در محصولات لبنی ممنوع و تخلف است اما در انواع بستنی ها و شکلات ها مجوزهایی برای استفاده از روغن پالم با اسید چرب اشباع کم، صادر شده است.

عبدالهی با اشاره به اینکه روغن سرخ کردنی باید نسبت به حرارت مقاوم و پایدار باشد افزود: در تهیه این روغن از پالم استفاده می شود اما توصیه ما به مردم این است که از سرخ کردن بیش از حد مواد غذایی پرهیز کنند زیرا موجب می شود روغن جذب غذا شود.

وی افزود: براساس مطالعاتی که وزارت بهداشت در سطح کشور انجام داده مشخص شده که با تغییر الگوی مصرف غذایی از جمله مصرف زیاد قند ، نمک و چربی و مصرف کم سبزی و میوه مواجه هستیم.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه حتی نوع چربی ها از نظر میزان اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس در محصولات غذایی از جمله فست فودها بسیار مهم است ادامه داد: مطالعات سبد مصرف غذایی در کشور نشان می دهد که سرانه مصرف روغن و چربی در کشور 46 گرم است در حالی که استاندارد آن 35 گرم است یعنی ما اضافه مصرف چربی و روغن در سبد غذایی داریم.

وی گفت: از این رو در سیاست های کلی بهبود تغذیه جامعه باید هم روی کاهش مصرف روغن و چربی و هم روی بهبود کیفیت روغن و چربی از نظر میزان اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده باید کار شود.

شورای روغن پالم مالزی (mpoc) با هدف افزایش آگاهی از مزیت ها و فواید تغذیه ای روغن پالم برای صنایع غذایی و صنایع غیر غذایی ایران و ترویج استفاده از روغن پالم و محصولات وابسته مالزی بنا دارد همایشی را پس فردا دوشنبه 18 بهمن در تهران برگزار کند تا صادرات 400 هزار تنی روغن پالم این کشور به ایران را به دو برابر یعنی 800 هزار تن افزایش دهد و آن طور که این شورا در برنامه همایش خود اعلام کرد مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت ایران در آن حضور دارند.

شورای روغن پالم مالزی در پایگاه اطلاع رسانی خود ایران را مهم ترین مصرف کننده و مشتری متمایز روغن پالم مالزی عنوان کرد.
واردات پالم از 330هزار تن در سال 86 روند افزایشی به خود گرفت و در سالهای 89 ،90، 91 و 92 میزان متوسط واردات 4 ساله 660هزار تن در سال و حتی در سال 92 به رقم 750هزار تن در سال رسید.

از سال 1393 ، ایجاد سقف واردات 420 هزارتن در سال ازجانب وزارت بهداشت موجب کنترل و آغاز سیر نزولی واردات مصرف روغن در سال های بعدی شد طوری که واردات آن در سال 94 به زیر 400 هزار تن رسید اما در سال 95 دولت سقف واردات را برداشت و سعی کرد با افزایش تعرفه واردات روغن پالم واردات آن را کنترل کند که آمار 9 ماهه اول 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده رشد واردات روغن پالم است./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید