Iranian Agriculture News Agency

وزارت جهاد کشاورزی:

واردات دام، به معنی ورشکستگی واحدهای تولیدی داخل نیست

در پی انتشار خبری درباره رشد نجومی ثبت سفارش گاو زنده در برخی رسانه‌ها، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.

واردات دام، به معنی ورشکستگی واحدهای تولیدی داخل نیست

در پی انتشار خبری درباره رشد نجومی ثبت سفارش گاو زنده در برخی رسانه‌ها، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.

چند روز پیش، گزارشی مبنی بر رشد نجومی 9 هزار و 900 درصدی ثبت سفارش گاو از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که برخی رسانه‌ها نیز بر این موضوع دامن زده و آن را به‌گونه‌ای بر ضد تولید داخلی قلمداد کردند. البته پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از نخستین پروژه پرورش گاو سیمنتال ، گفته بود: "اکتفا کردن به یک نژاد برای تولید شیر و گوشت کار منطقی نیست. امروزه تمام دنیا برای تأمین نیازهای پروتئینی و شیری خود نژادهای مختلف را بررسی کرده و بهترین‌ها را برای پرورش انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال نژاد جِرزی در تولید شیر، هِرفورد در تولید گوشت و مونت‌بیلیارد و سمینتال دومنظوره هستند."

بنابراین حدود دوهزار رأس از گاو سمینتال در اوایل مهر سال جاری به کشور وارد شد که مبنایی برای استفاده از چند نژاد در تولید شیر و گوشت باشد. از اینها گذشته تاکید بر پرورش دام سبک به‌منظور حفظ هرچه بیشتر مراتع کشور در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا مرکز اصلاح نژاد دام کشور طی برنامه‌هایی، به‌منظور ارتقای راندمان تولید و بهره‌وری از نژادهای بومی گوسفند و بز، همچنین بهره‌گیری از نژادهای خارجی در تولید ترکیب‌های ژنتیکی جدید جهت پرورش در سامانه‌های غیرمرتعی، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته رئیس گروه اصلاح نژاد دام سبک ، ایجاد گله‌های هسته نژادهای خالص خارجی به‌منظور پرورش با هدف ارتقای تولید و اصلاح نژاد در سامانه‌های غیرمتکی به مرتع و همچنین ایجاد گله‌های تولید مواد ژنی و دام مولد به‌منظور اصلاح نژاد دام‌های سبک بومی کشور با سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و علاقه‌مند ازجمله طرح‌های مهم اجرایی بوده‌اند.

بر این اساس، جوابیه وزارت جهاد کشاورزی نیز بر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌هایی است که اولاً اتکا به یک نژاد دام سنگین برای تولید شیر و گوشت را کنار گذاشته و از نژادهای برتر دنیا که سازگار با اقلیم ایران هستند، استفاده کند؛ دوما در زمینه دام سبک، نژادهایی را تربیت کند که کمتر متکی به مراتع باشند و در سیستم‌های بسته قابل نگهداری.

متن این توضیحات به شرح زیر است : "افزایش بهره‌وری در تولید محصولات پروتئینی به‌ویژه شیر و گوشت ازجمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تأمین امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل است. نتیجه بررسی‌های صورت‌گرفته از وضعیت دام کشور و همچنین مطالعه وضعیت تولید محصولات پروتئینی در کشورهای پیشرو در صنعت دامپروری، حاکی از آن است که نژادهای دام‌های سبک و سنگینی در جهان وجود دارد که از نظر زاد و ولد و ضریب تبدیل خوراک دام به شیر و گوشت، چند برابر دام‌های موجود کشور کارایی دارند.

بر این اساس، با بهره‌گیری از ظرفیت گسترش همکاری‌های بین‌المللی پس از توافق برجام، رایزنی با کشورهای پیشرو آغاز شد و پس از بررسی دقیق و انطباق شرایط پرورش دام با اقلیم کشور، هماهنگی برای انتقال دام و تکنولوژی‌های جدید صنعت دامپروری به منظور اصلاح نژادهای بومی و افزایش تولید و درآمد بهره‌برداران به‌ویژه روستاییان انجام گرفت.

در این زمینه، گاو نژاد سمینتال با ویژگی تولید شیر و گوشت بیشتر و قابلیت پرورش در محیط مزارع و روستاها و ایجاد درآمد تکمیلی و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی که برتری‌های قابل توجهی نسبت به نژاد پرهزینه گاو هلشتاین دارد، توسط یکی از شرکت‌های خصوصی به کشور وارد شد و تولیدات آن جهت توسعه این نژاد در اختیار روستاییان و دیگر بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

همچنین در دام سبک، بزهای شیری سانن با قابلیت افزایش تولید شیر، چندقلوزایی و پرورش در محیط‌های بسته و نیز بز نژاد مورسیا ویژه مناطق گرم نیز توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده و در منطقه قلعه گنج کرمان نگهداری و برای بهره‌برداری در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

گوسفند نژاد رومانف نیز با قابلیت چندقلوزایی و افزایش تولید گوشت در دوره پرورش به منظور اصلاح برخی نژادهای گوسفند کم‌بازده بومی وارد شده تا از طریق گسترش پرورش آن به معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی و همچنین به تأمین 100 درصدی نیاز کشور به گوشت قرمز در داخل کمک شود.

شناسایی و تأمین نژادهای برتر و ورود آنها به کشور و همچنین دستیابی به نژادهای بومی برتر با دورگ‌گیری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام‌گرفته و بر خلاف شائبه ایجاد شده، به‌عنوان کالای سرمایه‌ای به‌منظور افزایش تولید و درآمد جامعه روستایی صورت گرفته و این اقدام بی‌تردید با ورود کالاهای مصرفی که تولیدکنندگان داخلی را به ورشستگی می‌کشاند، قابل قیاس نیست."/

V-951117-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید