Iranian Agriculture News Agency

هشدار نسبت به متوسط سن کشاورزان کشور / سازمان کشاورزان آینده در ایران تشکیل شود




معاون وزیر جهاد کشاورزی متوسط سن کشاورزان کشور را 53 سال اعلام کرد و گفت: اگر نتوانیم سازمان کشاورزان آینده را تشکیل بدهیم ، در آینده نزدیک با چالش نبود کشاورز مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایرنا، اسکند زند روز یکشنبه در همایش ملی برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: نیمی از روستاییان ما کشاورز و بالای 50 سال سن هستند که این امر سبب پایین آمدن کارایی در استفاده از نهادهای بخش کشاورزی و در نتیجه کاهش بهره وری در تولید می شود.
وی با بیان این نکته که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا سازمان کشاورزان آینده تشکیل شده است، اظهار داشت: از آنجا که هنوز عمده فعالیت کشاورزی ایران سنتی است، باید علاوه بر اینکه به فکر تامین نیروی انسانی در قالب کشاورزان آینده باشیم ، باید به سواد کشاورزان نیز توجه شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: اکنون از 700 هزار دانش آموز در هنرستان های کشور، کمتر از 20 هزار نفر در هنرستان کشاورزی مشغول تحصیل هستند.
زند با بیان اینکه کشاورزی کشور خانوادگی است، ادامه داد: در حال حاضر70 درصد از کشاورزان کشور سواد ابتدایی و پایین تر دارند.
**ضرورت تغییر نگاه عمیق به کشاورزی حفاظتی ایران
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری به چالش ها و مشکلات کشاورزی در زمینه آب، خاک، هوا ، تجهیزات و نهاده های کشاورزی اشاره کرد و گفت: هرچه کشاورزی مدرن تر و پیشرفته تر می شود، رسالت مسئولان و دست اندرکاران به نیازهای کشاورزی سنگین تر و مهمتر می شود.
او گفت: در گذشته نگاه به آب به عنوان رحمت خدا و پایان ناپذیر بودن آن بود اما امروز اگر آب را با کارایی بالا استفاده نکنیم، با چالش جدی مواجه خواهیم شد.
زند گفت: از آنجاییکه بر اساس پیش بینی اقلیم هواشناسی تا سال 2025یک درجه و تا 2050بیش از 2درجه به دمای گرمای هوا اضافه می شود، این یعنی کاهش بارندگی و در نتیجه کمبود منابع آبی حتمی است.
وی ادامه داد: تا کنون نگاه به خاک نیز فقط برداشت بوده است اما امروز باید علاوه بر توجه کشاورزی حفاظتی به بازگرداندن خاک کشاورزی توجه بیشتری شود.
وی کشاورزی حفاظتی را برای درمان شوری، فرسایش و ایجاد ماده آلی خاک دانست و گفت: سرمایه گذاری در کشاورزی ایران باید دوچندان شود.
**غفلت از تعیین قانون حفظ ذخایر کشاورزی ایران
وی با اشاره به این نکته که توجه به ذخایر کشاورزی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که تا کنون در کشور به لحاظ وجود مصوبه قانون و اجرا غفلت شده است، گفت: امروز اگر به حفظ ذخایر آب ، خاک و گیاهان توجه نشود، در آینده با چالش های جدی مواجه می شویم.
هفدهمین همایش ملی برنج با حضور استادان دانشگاه کشاورزی ،مدیران و کارشناسان کشاورزی استان های برنج خیر کشور در محل دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز شده است.
در این همایش یکروزه موضوع های آب و محدودیت های کشت برنج، محیط زیست و توسعه پایدار ، مکانیزاسیون کشاورزی و بازرگانی و اقتصاد مقاومتی در قالب پانل مورد بررسی قرار گرفته است.
مازندران حدود 230هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید 42درصد برنج کشور ا تامین می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید