Iranian Agriculture News Agency

نخستین پایان‌نامه مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست ایران به کارون تقدیم شد

نخستین پایان‌نامه تبیین مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست و ارائه مدل مطلوب برای مطبوعات ایران (EJI) که توسط محقق خوزستانی در دانشگاه علوم تحقیقات تهران دفاع شد، به‌طور نمادین به رودخانه کارون تقدیم شد.

نخستین پایان‌نامه مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست ایران به کارون تقدیم شد

نخستین پایان‌نامه تبیین مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست و ارائه مدل مطلوب برای مطبوعات ایران ( EJI ) که توسط محقق خوزستانی در دانشگاه علوم تحقیقات تهران دفاع شد، به‌طور نمادین به رودخانه کارون تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، زینب شریفی، محقق و استاد ارتباطات دانشگاه‌های خوزستان، دانش‌نامه دکتری خود با عنوان "رسانه‌ها و توسعه پایدار؛ تبیین مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست و ارائه مدل مطلوب برای مطبوعات ایران ( EJI )" را با هدف جلب توجه و نظر مسئولان کشوری و افکار عمومی به مقوله تخریب محیط زیست و اثرات آن بر توسعه پایدار، زندگی شهروندان جامعه و نسل‌های آینده به رودخانه کارون تقدیم کرد.

وی با اشاره به برخی چالش‌های زیست‌محیطی مثل خشک شدن تالاب‌های کشور، گردوغبار و ریزگردهای استان‌های جنوب غربی و آلودگی هوای شهرهای مختلف گفت: آموزش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، هشدار دادن و اطلاع‌رسانی به مسئولان و شهروندان در مورد آثار تخریب محیط زیست از وظایف رسانه‌های ارتباط جمعی است.

شریفی درباره اهمیت رسانه‌ها و خبرنگاران محیط زیست توضیح داد: رسانه‌های حرفه‌ای و خبرنگاران متخصص می‌توانند با برجسته کردن و اولویت دادن به مسائل و چالش‌های محیط زیست بر تصمیمات سیاستگزاران کشور تأثیر بگذارند. همچنین، می‌توانند با آموزش غیرمستقیم و مادام‌العمر به شهروندان، ضمن ارتقای مشارکت آنها در برنامه‌های ترویجی از تخریب بیشتر محیط زیست و طبیعت جلوگیری کنند.

وی در ادامه افزود: این کارکرد رسانه‌ها زمانی میسر است که خبرنگاران و فعالان این حوزه علاوه بر عشق به سرزمین مادری، دارای مهارت نوشتن مطالب علمی به زبان ساده و عمومی و مسلط بر دو مقوله دانش محیط زیست و اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای باشند و مدل طراحی‌شده که از چهار مؤلفه اصلی و زیرشاخص‌های آن تشکیل شده، می‌تواند نقشه راهی برای کسب مهارت‌های لازم روزنامه‌نگاری محیط زیست باشد.

محقق و استاد ارتباطات دانشگاه‌های خوزستان ضمن پیشنهاد دادن راه‌اندازی رشته روزنامه‌نگاری محیط زیست در دانشگاه‌های کشور در مقاطع مختلف، بیان کرد: بیش از 30 سال است که رشته روزنامه‌نگاری محیط زیست در دانشکده‌های ارتباطات جهان تدریس می‌شود، این در حالی است که در کشور ما نه تنها این رشته به‌طور مستقل به رسمیت شناخته نشده، بلکه حتی در مطبوعات صفحات مجزا برای محیط زیست به‌طور مستمر وجود ندارد. هر چند سایت‌هایی ویژه محیط زیست در حال فعالیت هستند، اما در مطبوعات سراسری کشور محیط زیست مورد بی‌مهری قرار گرفته و تنها زمانی که بحرانی پیش می‌آید، توجه خبرنگاران به این حوزه جلب می‌شود.

شریفی یادآور شد: بنابراین، راه‌اندازی رشته روزنامه‌نگاری محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف کشور و مراکز علمی و کاربردی می‌تواند رسمیت بیشتری به آن ببخشد و خبرنگاران و کارشناسانی که دغدغه آنها مسائل محیط زیست است، به‌طور نظامند و علمی با این رشته آشنا شوند تا بتوانند با قلم زدن مؤثر، به اهداف توسعه پایدار کمک کنند./

L-951118-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید