Iranian Agriculture News Agency

مؤسسه علوم کشاورزی و غذایی دانشگاه فلوریدا، ترکیبات شیمیایی طعم گوجه‌فرنگی را شناسایی کرد

رمزگشایی از چگونگی ایجاد عطر و طعم گوجه‌فرنگی/ کاشت دانه‌های تولید گوجه‌فرنگی با طعم و مزه سه تا چهار سال زمان می‌برد

مشکل بازارهای بزرگ با گوجه‌فرنگی چیست؟ مصرف‌کنندگان می‌گویند که آنها فاقد طعم هستند و بنابراین دانشمندان مهم‌ترین عواملی را که باعث از دست رفتن طعم و بازگشت مجدد در گوجه‌فرنگی‌های جدید شده است شناسایی کرده‌اند.

رمزگشایی از چگونگی ایجاد عطر و طعم گوجه‌فرنگی/ کاشت دانه‌های تولید گوجه‌فرنگی با طعم و مزه سه تا چهار سال زمان می‌برد

مشکل بازارهای بزرگ با گوجه‌فرنگی چیست؟ مصرف‌کنندگان می‌گویند که آنها فاقد طعم هستند و بنابراین دانشمندان مهم‌ترین عواملی را که باعث از دست رفتن طعم و بازگشت مجدد در گوجه‌فرنگی‌های جدید شده است شناسایی کرده‌اند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت ساینس‌دیلی، برای شناسایی عوامل از میان رفتن طعم گوجه‌فرنگی، یک محقق از دانشگاه فلوریدا، یک تیم جهانی را گردآورد تا مأموریت شناسایی عوامل مهمی را که باعث از بین رفتن طعم گوجه‌فرنگی شده‌اند، مورد شناسایی قرار داده و مجدداً طعم مذکور را به محصول گوجه‌فرنگی بازگرداند.

در مطالعه‌ای که در مجله ساینس به چاپ رسیده، هری کلی ( Harry Klee ) پروفسور علوم باغبانی مؤسسه علوم کشاورزی و غذایی دانشگاه فلوریدا، ترکیبات شیمیایی را برای بهتر کردن طعم گوجه‌فرنگی شناسایی کرده است.

کلی می‌گوید: "ما فقط آن چیزی را که در بیش از نیم قرن اخیر باعث آسیب شده بود به جایی که در قرن قبلی بود برگرداندیم، یعنی طعم منطقی." او بیان می‌کند که این روش شامل ژنتیک کلاسیک است نه ژنتیک اصلاح شده؛" ما می‌توانیم طعم گوجه‌فرنگی‌های بازار را به‌طور قابل توجهی بهتر کنیم."

نخستین قدم، کشف این مسئله است که کدام یک از 100 ترکیب شیمیایی در گوجه‌فرنگی بیشترین نقش را در طعم آن دارد.

کلی می‌گوید: "فقدان شکر کافی و مواد شیمیایی فرّار در گوجه‌فرنگی‌های جدید بحرانی در بهترشدن طعم آنها است". این خصوصیات در طول 50 سال گذشته از بین رفته‌اند؛ زیرا پرورش‌دهندگان این محصول فاقد ابزارهای مناسب برای مشاهده معمول طعم آنها هستند.

برای کمک، محققان آنچه "آلل" می‌نامند که نسخه‌ای از DNA ژن گوجه‌فرنگی را که به آن خصوصیات خاصی می‌دهد مورد مطالعه قرار داده‌اند. کلی این مفهوم را با DNA انسان‌ها مرتبط کرده است. DNA هر شخص دارای تعداد مشخصی ژن است، اما یک نسخه خاص از هر ژن خصوصیاتی از قبیل قد، وزن و رنگ مو را مشخص می‌کند.

کلی گفت: "ما می‌خواستیم شناسایی کنیم که چرا ترکیبات شیمیایی مربوط به طعم انواع گوجه‌فرنگی‌های جدید ناکافی است." این مسئله به این دلیل است که تعدای از ژن‌ها، بیشتر آلل‌های مطلوبشان را از دست داده‌اند.

او گفت: "سپس دانشمندان جاگذاری آلل‌های خوب در ژنوم گوجه‌فرنگی را شناسایی کردند. این کار نیازمند مطالعه‌ای است که "ارزیابی گستره ژنوم" نامیده می‌شود. در اینجا دانشمندان نقشه‌ای از ژن‌هایی تهیه کردند که سنتز تمام مواد شیمیایی مهم را کنترل می‌کند. آنها این مسئله را دریافتند و از تحلیل ژنتیکی برای جایگزینی آلل‌های خوب به جای آلل‌های بد در انواع گوجه‌فرنگی‌های جدید استفاده کردند." به گفته دپارتمان کشاورزی امریکا، بعد از چین، تنها ایالات متحده دومین تولیدکننده گوجه‌فرنگی در جهان است. از نظر تجاری، میزان تولید گوجه‌فرنگی تازه از دو سوم به سه چهارم در ایالات فلوریدا و کالیفرنیای امریکا محاسبه شده است.

طبق تحقیقات اقتصادی دانشگاه فلوریدا و مؤسسه علوم کشاورزی و غذایی این دانشگاه ( IFAS )، پرورش‌دهندگان فلوریدا 33 هزار هکتار زمین گوجه‌فرنگی به ارزش 437 میلیون دلار سالانه از سال 2014 میلادی تولید کرده‌اند.

کلی گفت: "به‌دلیل اینکه کاشت دانه‌ها زمان می‌برد و دانشمندان در حال مطالعه روی پنج نوع ژن یا بیشتر از آن هستند، بررسی خصوصیات ژنتیکی از آخرین مطالعه ممکن است نیاز به سه تا چهار سال زمان برای تولید انواع گوجه‌فرنگی‌های جدید داشته باشد."/

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید