Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی در پاسخ به ایانا مطرح کرد:

پیش‌بینی سهم 40 درصدی شهرک‌های کشاورزی در تولید محصولات گلخانه‌ای/ 15 استان کشور مستعد ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای هستند

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قرار است در برنامه ششم، 40 درصد از تولید محصولات گلخانه‌ای کشور در بستر شهرک‌های کشاورزی تولید شود.

پیش‌بینی سهم 40 درصدی شهرک‌های کشاورزی در تولید محصولات گلخانه‌ای/ 15 استان کشور مستعد ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای هستند

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قرار است در برنامه ششم، 40 درصد از تولید محصولات گلخانه‌ای کشور در بستر شهرک‌های کشاورزی تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی امروز در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما گفت: شهرک‌های کشاورزی که احداث گلخانه را در اولویت کاری خود قرار داده است، در صورت فراهم شدن شرایط لازم و امکانات مقتضی تا پایان برنامه ششم، 40 درصد از تولید محصولات گلخانه‌ای کشور را بر عهده خواهد گرفت.

رحمت‌الله پریچهر با اشاره به اینکه حدود 400 هزار هکتار فضای آزاد زراعی در کشور وجود دارد که به تولید محصولاتی مانند سبزی و صیفی می‌پردازد، افزود: این اراضی بین 12 تا 16 هزار مترمکعب در هر هکتار آب مصرف می‌کنند؛ بنابراین سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به مشکلاتی که در تأمین منابع آبی وجود دارد، ایجاد و تأسیس گلخانه را در اولویت کاری خود قرار داده است که شرکت شهرک‌های کشاورزی در همین راستا به ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای اهتمام می‌ورزد.

به گفته وی، طبق برآوردی که در سال 92 صورت گرفته، 605 شهرک کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود 180 واحد آن مجتمع گلخانه‌ای بود؛ بنابراین با توجه به اعتباراتی که در سال جدید در پیوست اصلی بودجه آمده، حداقل 70 گلخانه که یا بهره‌بردار نداشتند، یا از نظر زیرساختی کامل نبودند، به بهره‌برداری رسید..

پریچهر با بیان اینکه هر پنج هکتار که در یک مجموعه فعالیت می‌کنند، یک مجتمع را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: طبق تعریف‌های موجود، حداقل دو مجتمع در کنار هم می‌تواند یک شهرک را تشکیل دهند، به شرط آنکه فعالیت‌های آن همراه با زنجیره تولید باشد.

وی ادامه داد: از سال جاری تاکنون بیش از 650 هکتار از مجتمع‌های نیمه‌تمام به سرمایه‌گذاران واگذار شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به یک‌هزار هکتار برسد؛ ضمن اینکه بخش عمده‌ای از این مجتمع‌ها اراضی ملی بودند که سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها بخشی از زیرساخت‌های این اراضی را فراهم کرده و از قسمتی از اعتبارات تملکی هر استان به‌منظور اشتغال‌زایی در ارتقاء زیرساخت‌ها آنها استفاده کرده بود. بنابراین اراضی مذکور در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گرفت که بعد از تکمیل زیرساخت‌ها مانند تأمین آب، برق، گاز، تسطیح، قطعه‌بندی، دیوارکشی، استخر، ذخیره آب و... به سرمایه‌گذاران دارای شرایط لازم واگذار می‌شود.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی در توضیح این مطلب بیان کرد: بر اساس فراخوان، اراضی موجود که توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده، به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود که 30 درصد مطلب توسط سرمایه‌گذار در ابتدا پرداخت شده و مابقی طی اقساط شش‌ماهه به‌مدت سه سال پرداخت می‌شود.

پریچهر با بیان اینکه در برنامه ششم احداث 16 هزار و 700 هکتار گلخانه پیش‌بینی شده، یادآور شد: امروز گلخانه برای کشور یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است؛ زیرا کارایی گلخانه به‌گونه‌ای است که بین 10 تا 12 برابر مصرف آب را بهبود می‌بخشد. به‌عنوان مثال، تولید گوجه‌فرنگی در فضای آزاد که حدود 35 تن در هکتار است، به بالای 350 تن در محیط گلخانه افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم از این محصول در فضای آزاد 350 تا 400 لیتر بوده که این میزان در فضای گلخانه به 40 لیتر کاهش می‌یابد.

وی در پایان تأکید کرد: طبق برآوردهای انجام‌شده، پتانسیل ایجاد 40 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که می‌توان تولید 400 هزار هکتاری محصولات سبزی و صیفی را به این واحدها منتقل کرد./

V-951119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید