Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم اعلام کرد:

هدف‌گذاری برای تولید 12.6 میلیون تن گندم در سال 96/ تأمین 472 هزار تن بذر اصلاح‌شده داخلی در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم اعلام کرد: تولید 12 میلیون و 600 هزار تن گندم در برنامه ششم توسعه برای سال 96 هدفگذاری شده است.

هدف‌گذاری برای تولید 12.6 میلیون تن گندم در سال 96/ تأمین 472 هزار تن بذر اصلاح‌شده داخلی در سال زراعی جاری
مجری طرح گندم اعلام کرد: تولید 12 میلیون و 600 هزار تن گندم در برنامه ششم توسعه برای سال 96 هدفگذاری شده است .
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه با اعلام این خبر اظهار داشت: از اواخر شهریور ماه امسال تاکنون در مجموع نزدیک به 5 میلیون و 875 هزار هکتار اراضی به کشت گندم اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش نشان می دهد.
مجری طرح گندم با بیان این که کاهش 2 درصدی سطح زیر کشت گندم، بیشتر در اراضی آبی بوده است، اعلام کرد: در زمینه کاهش سطح زیر کشت گندم، رویکردهای معاونت امور زراعت را دنبال می کنیم تا در اراضی آبی به سطح کشت یک میلیون و 900 هزار هکتار برسیم.
وی با اشاره به کاهش بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: از ابتدای مهر ماه تا دهم بهمن ماه سال جاری نزدیک به 72 میلی متر بارندگی داشتیم و این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع زمانی میزان بارش 125 میلی متر بود.
اسفندیاری پور نوسانات و تغییرات 25 درصدی ناشی از عوامل اقلیمی و خارج از مدیریت مزرعه در حوزه کشاورزی را پذیرفتنی دانست و ابراز امیدواری کرد که با اقدامات فنی انجام شده در مزارع به رغم کاهش باران، وضع تولید گندم خوب باشد.

توزیع 472 هزار تن بذر اصلاح شده یارانه‌دار
وی درباره بذر گندم توزیع شده نیز خاطر نشان کرد که امسال 472 هزار تن بذر اصلاح شده یارانه دار برای کشت گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
مجری طرح گندم با اذعان به این که 100 درصد بذر گندم توزیع شده در داخل کشور و توسط 200 شرکت خصوصی و تعاونی های روستایی تولید شده است، گفت: ما هیچ وابستگی در بذر گندم به خارج از کشور نداریم.
وی افزود: در زمینه بذر گندم تبادل مواد ژنتیکی با موسسه های تحقیقات بین المللی و شرکت های خصوصی اروپایی انجام می شود و تاکنون قراردادهایی هم در زمینه انتقال تکنولوژی بذر گندم و تولید آن در داخل کشور منعقد شده است.
اسفندیاری پور اظهار داشت: با این همکاری ها، دوره معرفی رقم از هفت تا هشت سال به سه تا چهار سال کاهش می یابد که اثرات خوب و درازمدت در تولید خواهد داشت.
وی پیش بینی کرد: ظرف دو سال آینده، ارقام خوبی از محل این همکاری به اراضی کشاورزی ورود پیدا کند و منجر به پایداری و ارتقای کمی و کیفی گندم کشور شود.
مجری طرح گندم، رویکرد معاونت امور زراعت برای پایداری محصولات زراعی را مثبت ارزیابی و تاکید کرد که این رویکرد ها برای 15 تا 20 سال نیاز به حمایت و پشتیبانی دولت دارد.
وی درباره برآورد تولید گندم در افق 1404 نیز گفت: با احتساب 3 درصد مازاد بر نیاز داخلی، برنامه تولید 14 میلیون و 800 هزار تن را در افق 1404 داریم./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید