Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

کمبود صنایع تبدیلی در بزرگ‌ترین استان تولیدکننده سیب‌زمینی

کمبود صنایع تبدیلی در بزرگ‌ترین استان تولیدکننده سیب‌زمینی
کمبود صنایع تبدیلی در بزرگ‌ترین استان تولیدکننده سیب‌زمینی

بزرگ‌ترین استان تولیدکننده سیب‌زمینی کشور، سالانه 600 هزار تن مازاد محصول تولید می‌کند که نیازمند صنایع تبدیلی و سورتینگ است.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: استان اردبیل به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی، دارای تنوع مناسبی در زمینه محصولات کشاورزی است و در برخی از محصولات، دارای رتبه‌های خاص است.

اصغر پرتوی افزود: این استان با تولید سالانه 830 هزار تن سیب‌زمینی دارای رتبه اول کشوری است و در تولید محصولات دیگری همچون عدس نیز دارای رتبه اول است.

وی خاطرنشان کرد: در تولید سویا، چغندرقند، عسل، حبوبات، گندم، جو و گاومیش نیز دارای رتبه‌های دوم تا هفتم است.

پرتوی با اعلام اینکه 100 درصد چغندر بذری کشور در این استان تولید می‌شود، ادامه داد: همچنین 100 درصد سورگوم بذری و بیش از 75 درصد ذرت بذری در این استان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین سالانه دو میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی این استان را پرچمدار تولید این نوع محصول کرده است.

صادرات بیش از 30 میلیون دلاری محصولات کشاورزی در اردبیل

این مقام مسئول یادآور شد: در حالی که اردبیل 1.09 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، چهار درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا هستیم.

پرتوی تأکید کرد: با تولید مناسب هرساله محصولات کشاورزی، روند صادراتی این محصولات نیز رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که سال گذشته بیش از 30 میلیون دلار در بخش کشاورزی درآمد ناشی از صادرات حاصل شد.

وی اظهار داشت: بسیاری از محصولات تولیدشده در این استان برای صادرات به سایر کشورها و یا استان‌های همجوار اختصاص یافته است.

پرتوی همچنین گفت: سالانه حدود شش میلیون و 700 هزار تن گندم در استان اردبیل تولید می‌شود که حدود 200 هزار تن آن به مصرف استان رسیده و مابقی برای صادرات به سایر استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: همچنین سالانه 400 هزار تن محصولات دامی در این استان تولید می‌شود، در حالی که نیاز استان 100 هزار تن است. بنابراین مابقی صادر می‌شود.

تولید بذر سیب‌زمینی سبلان کشور، در اردبیل

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه سیب‌زمینی رقم سبلان به ثبت جهانی رسید، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بذر سیب‌زمینی مورد نیاز از کشورهای هند و بلژیک وارد می‌شد، اما از سال 1387 که به خودکفایی دست یافتیم، کل بذر سبلان مورد نیاز کشور در این استان تولید شد.

پرتوی بازاریابی را بزرگ‌ترین مشکل محصولات کشاورزی موجود در این استان برشمرد و ادامه داد: محصول سیب‌زمینی دارای ماندگاری بیش از شش ماه است و سالانه حدود 600 هزار تن سیب‌زمینی مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود که باید یا صادر شده و یا به سایر استان‌ها حمل شود. بنابراین مشکل در نگهداری و عدم وجود صنایع تبدیلی و همچنین سردخانه‌های مکانیزه باعث شده است که برای کشاورزان این منطقه معضل به‌وجود بیاید.

صنایع تبدیلی موجود، تنها 100 هزار تن را جواب می‌دهد

این مقام مسئول تصریح کرد: در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده است، اما این مقدار کافی نیست. زیرا حداقل 100 هزار تن را می‌تواند پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: ایجاد خط سورتینگ سیب‌زمینی که قرار است توسط سه کارخانه در سال 92-91 راه‌اندازی شود، می‌تواند راه را برای ورود محصولات کشاورزی به کشورهای همجوار و حتی شیخ‌نشینان حوزه خلیج فارس هموار کند.

پرتوی تأکید کرد: امیدواریم با وجود پتانسیل‌های بسیار بالایی که در استان اردبیل وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در زمینه صنایع تبدیلی انجام شود تا بتوانیم محصولات تولیدشده در این استان را با برند خاص استان به سایر کشورها صادر کنیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910301-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید