Iranian Agriculture News Agency

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی به ایانا اعلام کرد:

تدوین دستورالعمل چاه‌های 25 مترمکعبی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی/ کشت زعفران و پسته با آب محدود امکان‌پذیر است/ دلسردی نیروهای گشت و بازرسی از نبود اعتبارات

بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، وزارت نیرو مکلف است برای آن دسته از چاه‌هایی که قبل از سال 85 حفر شده‌اند، بر اساس پتانسیل دشت‌ها، تصمیم‌گیری کند. به همین دلیل این وزارتخانه قصد دارد برای چاه‌هایی که دارایی چنین شرایطی هستند و تعداد آنها 103 هزار حلقه است، پروانه بهره‌برداری معادل 25 متر مکعب در شبانه‌‌روز صادر کند.

تدوین دستورالعمل چاه‌های 25 مترمکعبی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی/ کشت زعفران و پسته با آب محدود امکان‌پذیر است/ دلسردی نیروهای گشت و بازرسی از نبود اعتبارات

بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، وزارت نیرو مکلف است برای آن دسته از چاه‌هایی که قبل از سال 85 حفر شده‌اند، بر اساس پتانسیل دشت‌ها، تصمیم‌گیری کند. به همین دلیل این وزارتخانه قصد دارد برای چاه‌هایی که دارایی چنین شرایطی هستند و تعداد آنها 103 هزار حلقه است، پروانه بهره‌برداری معادل 25 متر مکعب در شبانه‌‌روز صادر کند.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: چاه‌های 25 مترمکعبی به استناد مصوبه سال 89 که درباره تعیین تکلیف چاه‌ها است، به شرط وجود ظرفیت آبی در دشت‌ها، ساماندهی می‌شوند.

عبدالله فاضلی افزود: این چاه‌ها از آنجا که در بسیاری از دشت‌های کشور که دشت ممنوعه بودند، قرار گرفته‌اند، امکان ادامه فعالیت نداشتند. به همین دلیل وزارت نیرو پس از تصویب این قانون، موضع گرفت که در دشت‌های بدون ظرفیت نمی‌توانیم به چاه‌های غیرمجاز، مجوز برداشت دهیم.

وی بیان کرد: با آغاز به کار دولت یازدهم، مهندس چیت‌چیان، وزیر نیرو تصمیم گرفت بر اساس ظرفیتی که از محل مسدود کردن چاه‌های غیرمجازی که بعد از سال 85 حفر شده‌اند و کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، برای چاه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌ها، مجوز برداشت آب صادر کند.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی ادامه داد: بر اساس این تصمیم وزیر نیرو، برای هر یک از این چاه‌های غیرمجاز، امکان برداشت 25 مترمکعب آب در شبانه‌‌روز صادر می‌شود. محاسبات ما نشان می‌دهد، این آب برای تولید محصولات کم آب‌خواه کافی است؛ زیرا هریک از این چاه‌ها در طول سال می‌توانند حدود 10 هزار مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت کنند.

فاضلی عنوان کرد: با این میزان آب به‌راحتی سه هکتار زمین زعفران را می‌توان زیر کشت برد. به این ترتیب معیشت خانوارها با مشکل روبه‌رو نمی‌شود و وضعیت سفره نیز متعادل خواهد شد.

به گفته وی، سهم آب چاه‌های 25 متر مکعبی برای کشت گندم، جو و علوفه کافی نیست، اما محاسبات نشان می‌دهد که این آب برای کشت پسته و بادام در مناطقی که از نظر خاک و شرایط آب و هوایی اجازه می‌دهد، همچنین گیاهان دارویی و محصولات کم‌آبخواه کافی است؛ زیرا هر هکتار پسته حدود یک‌هزار و 500 مترمکعب آب می‌خواهد و این آب به راحتی نیاز سه هکتار باغ پسته را تأمین می‌کند.


دستورالعمل تدوین‌شده به تأیید وزارت جهاد کشاورزی رسید

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی با تأکید بر اینکه برای تعیین تکلیف چاه‌های مشمول قانون تعادل بخشی نیازمند کمک وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها برای آموزش کشاورزان هستیم، از تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با اجرای این تصمیم خبر داد.

به گفته فاضلی، این دستورالعمل به تأیید وزارت جهاد کشاورزی رسیده و در جلسه هماهنگی معاونان دو وزارتخانه که هر ماه برگزار می‌شود، روی آن بحث شده‌ است.

وی یادآور شد: اگرچه نحوه عملکرد در هر دشت مشخص شده، اما این هماهنگی در سطح وزارتخانه‌ها باید به استان‌ها تسری پیدا کند تا آن ها نیز در این قضیه کمک کنند.

فاضلی اضافه کرد: در خیلی جاها این ذهنیت را ایجاد می‌کنند که 25 متر مکعب آب برای کشت و کار کافی نیست و به درد نمی‌خورد. در حالی محاسبات مشاوران ما نشان می‌دهد این آب برای محصولات کم‌آب‌خواه مناسب است.

وی همچنین گفت: محدودیت اعمال شده برای برداشت آب توسط چاه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف، برای دشت‌های آزاد اعمال نخواهد شد. یعنی بخشی از 103 هزار حلقه چاه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز که در شمال کشور واقع شده‌اند، برای برداشت آب محدودیت 25 مترمکعب در شبانه روز را نخواهند داشت.


حفر 227 هزار حلقه چاه بعد از سال 85

بر اساس آمارهای وزارت نیرو 227 حلقه چاه غیرمجاز بعد از سال 85 حفر شده‌اند. 100 هزار حلقه از این چاه‌ها در شمال کشور واقع شده و 127 هزار حلقه نیز در دشت‌های ممنوعه قرار گرفته‌اند.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی درباره این آمار افزود: تعداد کثیری از چاه‌های غیرمجازی که بعد از سال 85 (سال تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز) حفر شده‌اند، در شمال کشور واقع شده‌اند. در شمال فقط یک دشت ممنوعه بهشهر نکا را داریم و سایر دشت‌های آن ممنوعه نیست.

فاضلی تأکید کرد: ضمن آنکه چاه‌های شمال مصرف آنچنانی ندارند. کشاورزان با استفاده از موتور سیار، در زمان کشت شالی و وقتی یک هفته یا 10 روز باران نمی‌بارد، برای جلوگیری از خشک شدن شالی‌ها اقدام به استخراج آب از چاه می‌کنند؛ بنابراین برای این چاه‌ها، مجوز صادر خواهد شد.

وی بیان کرد: در فلات مرکزی که کمبود آب داریم باید چاه‌ها مسدود شود. حدود 127 هزار حلقه چاه در این مناطق واقع شده‌اند.

فاضلی ادامه داد: یکی از پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی انسداد چاه‌های غیرمجاز است. به همین دلیل برای تمام استان‌ها برنامه‌ریزی شده و میزان چاه‌های غیر مجازی که باید سالانه مسدود شود، مشخص شده است.

به گفته وی، تاکنون پروژه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز 53 تا 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است. این در حالی است که هنوز یک ریال هم به این طرح اختصاص داده نشده‌ است.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی عنوان کرد: طرح تعادل بخشی با وجود اهمیتی که برای کشور دارد و اجرای آن مسئله‌ای حیاتی است -زیرا آب زیرزمینی 60 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند-، بدون تخصیص بودجه مانده‌ است.

فاضلی یادآور شد: نیروهای گشت و بازرسی 10 ماه است که حقوق نگرفته‌اند و این در حالی است که یکی از تکالیفی که شورای عالی آب در سال 93 برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده، تخصیص اعتبارات این طرح است.

وی تأکید کرد: بعد از مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، نیروهای گشت و بازرسی باید در محل حضور داشته باشند تا این چاه‌ها مجدداً توسط افراد باز نشود، اما نبود اعتبارات، نیروهای گشت و بازرسی را دلسرد کرده‌ است.

به گفته دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی، برای ایجاد مشاغل جایگزین برای صاحبان چاه‌های مسدود شده باید تمام دستگاه‌ها وارد عمل شوند و وظیفه وزارت نیرو صرفاً حفاظت از منابع آب کشور است./

L-951120-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید