Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار ایران به ایانا خبر داد:

معدوم‌سازی 9 میلیون پرنده به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا/ تخم‌مرغ ناقل آنفلوآنزا نیست

اگرچه طبق آخرین اعلام سازمان دامپزشکی، شش میلیون قطعه طیور به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا معدوم شده است، اما بر اساس اظهار نظر بخش خصوصی، این مقدار تا امروز به 9 میلیون قطعه افزایش یافته است.

معدوم‌سازی 9 میلیون پرنده به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا/ تخم‌مرغ ناقل آنفلوآنزا نیست

اگرچه طبق آخرین اعلام سازمان دامپزشکی، شش میلیون قطعه طیور به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا معدوم شده است، اما بر اساس اظهار نظر بخش خصوصی، این مقدار تا امروز به 9 میلیون قطعه افزایش یافته است.

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از سه ماه گذشته تاکنون حدود 9 میلیون پرنده که عمدتاً طیور تخم‌گذار بوده‌اند، به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا، معدوم شده است.

فرزاد طلاکش با اشاره به اینکه سیر بیماری به‌گونه‌ای بوده که بیشتر کانون‌ها در واحدهای روستایی و بومی است، افزود: به‌دلیل تراکم و تعداد کمتر طیور بومی، آمار تلفات نسبت به واحدهای صنعتی کمتر شده و خسارت‌ها نسبت به واحدهای بزرگ و متراکم کمتر است.

به گفته وی، اما نگرانی از آنفلوآنزا همچنان در صنعت طیور وجود دارد؛ زیرا همین واحدهای روستایی به‌دلیل رعایت نکردن مسائل علمی و فنی در بهداشت و شرایط قرنطینه‌ای، باعث ادامه یافتن چرخه بیماری می‌شود؛ بنابراین لازم است تا مهار کامل این بیماری، مسئولان همچنان دست از تلاش برندارند.

طلاکش معتقد است: با ظهور ویروس آنفلوآنزا انتظار می‌رفت به‌دلیل از بین رفتن بخش عمده‌ای از طیور تخم‌گذار، قیمت تخم‌مرغ افزایش یابد، اما به‌دلیل عقب ماندن از برنامه صادراتی و نیز اعمال شرایط مدیریتی، مشکلی در تأمین این محصول به‌وجود نیامد و قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری حداکثر چهارهزار تومان در هر کیلوگرم است؛ البته برای جلوگیری از ظرر مالی مرغداران، این قیمت باید بیشتر از این‌ها باشد.

وی درباره صادرات بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا قبل از شیوع بیماری، حدود 40 هزار تن تخم‌مرغ به افغانستان و عراق صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، 40 درصد کاهش داشت؛ بنابراین اگر تا پایان سال مشکل صادراتی به‌دلیل وجود آنفلوآنزا حل نشود، افت حجم محصول صادرشده نسبت به سال قبل بسیار بیشتر از این‌ها خواهد بود، البته اینکه نتوانستیم در نیمه نخست سال جاری به اندازه سال 94 صادرات داشته باشیم، دلایل متفاوتی دارد که مهم‌ترین آنها افزایش قیمت پایه و تعلق نگرفتن مشوق صادراتی از طرف دولت است.

این نماینده بخش خصوصی ادامه داد: به همین دلیل، اکنون ترکیه در عراق و هند و پاکستان نیز در افغانستان سهم عمده صادرات تخم‌مرغ را به خود اختصاص دادند.

طلاکش تأکید کرد: اکنون 55 کشور دنیا بیماری آنفلوآنزا را گزارش داده و نمی‌توانند محصولات مرغی خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، دلیل آن هم جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در واحدهای پرورشی است، وگرنه هیچ مشکلی از نظر مصرف این محصولات برای انسان‌ها وجود ندارد، زیرا تمام کشورهای درگیر مرغ و تخم‌مرغ تولیدشده در کشورشان را خود مصرف می‌کنند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برخی رسانه‌ها با انتشار اشتباه اظهار نظر کارشناسان به نگرانی مردم دامن می‌زنند، یادآور شد: صحبت‌هایی که مبنی بر انتقال آنفلوآنزا از طریق پوست تخم‌مرغ به انسان در برخی خبرگزاری‌ها درج شده، صحیح نیست و تخم‌مرغ عاری از آلودگی به مدفوع سالم بوده و مردم برای اطمینان بیشتر می‌توانند از تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده با برندهای معتبر استفاده کنند./

V-951120-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید