Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در کرمانشاه:

هیچ بذر تجاری تراریخته‌ای در کشور وجود ندارد/ تدارکات لازم برای تأمین میوه شب عید انجام گرفته است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در کرمانشاه گفت: سمت و سو دادن کشت محصولاتی مثل گندم، جو، سیب زمینی و دیگر محصولات زراعی به سمت کشت‌های نشایی را در برنامه داریم و باید ظرف پنج تا هشت سال آینده همه محصولات زراعی به صورت نشایی کشت شوند.

هیچ بذر تجاری تراریخته‌ای در کشور وجود ندارد/ تدارکات لازم برای تأمین میوه شب عید انجام گرفته است

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید ظرف پنج تا هشت سال آینده همه محصولات زراعی را به سمت کشت نشایی ببریم.

به گزارش ایانا از کرمانشاه، عباس کشاورز در حاشیه بازدید از یکی از گلخانه‌ های استان کرمانشاه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سمت و سو دادن کشت محصولاتی مثل گندم، جو، سیب زمینی و دیگر محصولات زراعی به سمت کشت‌های نشایی را در برنامه داریم، اظهار کرد: باید ظرف پنج تا هشت سال آینده همه محصولات زراعی به صورت نشایی کشت شوند.

وی افزود: در کشت نشایی به میزان 30 تا 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزایش عملکرد را یکی دیگر از مزایای توسعه کشت نشایی برشمرد و خاطرنشان کرد: کشت نشایی با افزایش حداقل 25 تا 30 درصدی میزان تولیدات زراعی همراه است.

کشاورز با اشاره به تفاوت های کشت زراعی و کشت نشایی، گفت: در کشت زراعی بذر در زمین کاشته می‌شود که این بذر ممکن است به دلایل مختلف رشد نکند و جوانه نزد، اما در کشت نشایی این مشکل وجود ندارد و بذوری که جوانه نزنند حذف می شوند.

وی ادامه داد: تجربه کشت نشایی در برخی از استان‌های کشور کاملاً موفقیت آمیز بوده، لذا توسعه این کشت را در برنامه داریم.

کشاورز در ادامه پیچیدگی کشت نشایی را در دو زمینه زمان مناسب کشت و ماشین آلات مورد نیاز کاشت عنوان کرد و افزود: در مورد زمان مناسب برای کشت با اقداماتی که در طول سه سال گذشته انجام گرفته توانسته ایم به مدیریت خوبی برسیم. در مورد تأمین ماشین‌آلات نیز در حال رایزنی و مذاکره با سازندگان داخلی و خارجی برای تولید ماشین آلات مورد نیاز هستیم.

وی همچنین با اشاره به توسعه کشت محصولات گلخانه ای در کشور افزود: این اقدام در راستای مدیریت منابع آبی در کشور در حال انجام است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اظهار کرد: باید از خام فروشی فاصله بگیریم، چراکه عرضه فله ای محصولات کشاورزی سود کشاورزی را به شدت پایین می‌آورد.

کشاورز در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کشت تراریخته در کشور انجام می‌شود اظهار کرد: هیچ بذر تجاری تراریخته ای در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به تأمین میوه شب عید کشور افزود: هیچ مشکلی برای تأمین میوه شب عید استان وجود ندارد و تدارکات لازم برای تأمین میوه شب عید انجام گرفته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید