Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه تهران در همایش صنعت طیور در فرهنگستان علوم پیشنهاد داد:

ایجاد رشته فرآوری ساخت خوراک دام در دانشگاه‌ها

به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که تولید خوراک دام در کشور دارد، تشکیل رشته دانشگاهی در این زمینه بسیار ضروری است.

ایجاد رشته فرآوری ساخت خوراک دام در دانشگاه‌ها

به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که تولید خوراک دام در کشور دارد، تشکیل رشته دانشگاهی در این زمینه بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایانا، استاد دانشگاه تهران امروز در همایش صنعت طیور ایران که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: اگرچه کارخانه‌های تولید خوراک پیشرفته‌ای در ایران وجود دارند، اما دستورالعمل‌هایی که آنها مورد استفاده قرار می‌دهند، کاربردی نبوده و به نفع صنعت نیست؛ بنابراین خلاء رشته دانشگاهی در این زمینه به‌شدت احساس می‌شود.

مجتبی زاغری با اشاره به اینکه افت شاخص تغذیه در مرغداری‌ها میزان تلفات را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد، افزود: اگرچه طبق برآوردهای انجام‌شده، پیشرفت‌های ژنتیکی سرعت رشد در جوجه‌های گوشتی را به‌شدت بالا برد، اما نقش تغذیه در تأثیر پیشرفت‌های ژنتیکی برای افزایش وزن بسیار پررنگ‌تر از ژنتیک است.

به گفته وی، تحقیقات نشان می‌دهند که ضریب تبدیل خوراک دام در سال 1950 میلادی به‌طور میانگین 3.2 بوده است که این عدد در سال 2016 به 1.68 بهبود یافته است. این تحقیقات حاکی از آن است که اگر به جوجه‌های گوشتی جیره خوراکی مطابق با سال 1957 داده شود، وزن آن ها در یک دوره زمانی مشخص 539 گرم خواهد شد، این در حالی است که تغییر روش جیره‌نویسی و فرم خوراک‌دهی در سال 2001، جوجه‌های گوشتی را در همان طول مدت پرورش به 2.672 کیلوگرم رسانده است.

زاغری بیان کرد: طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه تهران از مرغداری‌های ایران انجام شد، میانگین عملکرد ژنتیکی گله‌های گوشتی در داخل کشور 30 درصد از مقدار بهینه فاصله دارد که این موضوع به عوامل مختلفی ازجمله نوع تغذیه مربوط می‌شود.

به گفته وی، مواد اولیه خوراک طیور در ایران عمدتاً وارداتی بوده و از آن بخشی که توسط منابع داخلی تأمین می‌شود، اطلاعات کاملی در دست نیست؛ گذشته از این‌ها، بیشتر تمرکز جیره‌نویسان روی پروتئین و انرژی بوده و مابقی مسائل تقریباً رها شده است؛ بنابراین 60 درصد فارم‌ها به حالت قدیم برگشته و مجدداً ویتامین‌ها و مواد معدنی را تحت عنوان کنسانتره مخلوط کرده و به کارخانه مجوز ساخت آن را صادر می‌کنند، در صورتی که این کار عملکرد تغذیه را کاهش داده و ممکن است تأثیرگذاری مواد مغذی را از بین ببرد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: به همین دلیل امروز بیش از 600 کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که متأسفانه با ظرفیت زیر 50 درصد فعالیت می‌کنند.

زاغری تأکید کرد: تعداد کل مقالات پژوهشی مرتبط با طیور در سال 93، 353 مقاله بوده که بیش ترین مورد آنها در زمینه گیاهان دارویی با 100 مقاله صورت گرفته است، اما درباره مسائل اساسی مانند ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مکمل‌ها مقاله‌ای موجود نیست.

وی یادآور شد: موضوع مقاله‌نویسی درباره مرغ مادر گوشتی وضعیت بدتری دارد، به‌طوری که از سال 1380 تا 1390 تنها 28 مقاله در این باره منتشر شده است.

زاغری در پایان عنوان کرد: وضعیت بیشتر مرغداری‌ها در ایران به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان به پرورش تجمعی روی آورده و نیاز غذایی هر قطعه مرغ را به‌صورت جداگانه در نظر نمی‌گیرد، در حالی که استفاده از ابزارها و تجهیزات جدید خوراک‌دهی و اهمیت دادن به تغذیه طیور بر اساس نیاز و وزن آن می‌تواند تا 30 درصد در مصرف خوراک صرفه‌جویی داشته باشد./

V-951120-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید