Iranian Agriculture News Agency

تعداد چاه‌های غیرمجاز در کشور




تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشور حدود ٧٥٠ هزار حلقه است و ٣٣٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم. مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا گفت: برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌ها حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب است که بنا داریم در برنامه ششم توسعه ۱۱میلیارد مترمکعب از برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم تا پس از ۲۰ سال بتوانیم منابع آب زیرزمینی را به حالت اولیه باز گردانیم.
جواد میبدی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی آب در سال گذشته، کل پتانسیل آب تجدیدپذیر منابع آب زیرزمینی دشت‌های کشور مشخص شده، مجاز هستیم به میزان ٣١ میلیارد مترمکعب از آن منابع آب زیرزمینی برداشت کنیم. وی با توجه به حجم سالانه آن سد که کمیسیون تخصیص میزان سهم مورد نیاز شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات و محیط زیست و تالاب‌ها را مشخص می‌کند، افزود: متاسفانه میزان برداشت ما از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌ها، عملا حدود ٤٢ میلیارد مترمکعب است که بنا داریم در برنامه ششم توسعه ١١میلیارد مترمکعب از برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم تا پس از ٢٠ سال
بتوانیم منابع آب زیرزمینی را به حالت اولیه باز گردانیم.
وی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشور حدود ٧٥٠ هزار حلقه است و ٣٣٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم، گفت: حدود ٤٥٠ هزار حلقه از این چاه‌ها، مجاز هستند. میبدی اظهار داشت: حدود ١٠٣ هزار حلقه چاه غیرمجاز مربوط به قبل از سال ٨٥ و تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز بوده که قرار است برای این تعداد چاه، پروانه برداشت به میزان ٢٥ مترمکعب در شبانه روز (حدود نیم لیتر در ثانیه) برای مصارف گلخانه‌ای، صنعتی و غیره صادر شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید