Iranian Agriculture News Agency

طرحی دوستدار محیط زیست که برای نخستین‌بار با همکاری جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در کشور و خاورمیانه اجرا شد

طرح ملی استفاده از ضایعات انرژی در کشاورزی به بهره‌برداری رسید/ تولید بیومس جلبک به ارزش 300 میلیارد ریال از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات انرژی

طرح ملی حرارت و دودهای خروجی یک سیستم موسوم به دی‌جی - سی‌اچ‌پی، به‌منظور پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال غرب کشور با حضور وزیر نیرو در تبریز به بهره‌برداری رسید.

طرح ملی استفاده از ضایعات انرژی در کشاورزی به بهره‌برداری رسید/ تولید بیومس جلبک به ارزش 300 میلیارد ریال از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات انرژی

طرح ملی حرارت و دودهای خروجی سیستم DG-CHP ، به‌منظور پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال غرب کشور با حضور وزیر نیرو در تبریز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا، یک سال پیش در مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، برای نخستین‌بار در ایران و خاورمیانه، قراردادی بین پژوهشگاه نیرو و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران منعقد شد که براساس آن "بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی از یک سیستم DG-CHP جهت پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه" در دستور کار قرار گرفت. قراردادی که بین معاون انرژی و محیط زیست پژوهشگاه نیرو و رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران امضا شد.

بر اساس این توافق و پایلوت اولیه، این طرح ازجمله طرح‌های دانش بنیان و نوآورانه است که حاصل همکاری دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو بوده و با جلب همکاری بخش خصوصی در بخش تامین موتور تمام گازسوز در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب کشور در تبریز ساخته شده است.

حال بعد از گذشت یک سال، وزیر نیرو در واپسین روز دهه فجر سال 95 و در واقع در یکسالگی امضای طرح، در آیین افتتاح این طرح حاضر شد و با بیان اینکه مسئله کربن برای جهان بسیار پیچیده شده، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و کمبود آب را از تبعات سنگین این امر دانست و گفت: این مسائل، زندگی را برای مردم سخت کرده است.




حمید چیت‌چیان، کربن کپچر و مسائل بعدی جلوگیری از آن را مسئله جدی برای صنعت در جهان توصیف کرد و افزود: از منابع آب کم کیفیت باید بتوانیم محصولات را تولید کرده و مشکلات فرسایش خاک را حل کنیم.

وی با تأکید بر هم‌افزایی مراکز برای غلبه بر مشکلات بیان کرد: باید برای حفاظت از خاک هزینه کنیم، چرا که خاک زیادی شسته شده و از چرخه خارج می‌شود که با این طرح می‌توان از آن حفاظت کرد.

چیت‌چیان ادامه داد: به‌طور قطع بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، اگر بخواهیم اقتصاد تکان بخورد این مهم در گرو دانش بنیان کردن آن است و با کارهای ساده ارزش افزوده چندانی نخواهیم داشت و حصول نتیجه باید مبتنی بر فکر و دانش باشد.

وی با تأکید بر مسئله بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده در اجرای طرح‌ها و نیز با اشاره به مزایای افتتاح این طرح عنوان کرد: با کمترین منابع استفاده از کربن دودکش برای تولید، یکی از مصادیق افزایش بهره‌وری است.

این طرح که برای نخستین‌بار در کشور و خاورمیانه اجرا می‌شود، به‌منظور طراحی، ساخت و ارزیابی یک سامانه آزمونه (پایلوت) دوستدار محیط زیست با قابلیت تولید انرژی و محصولات زیستی و کشاورزی عملیاتی شده است.

یکی از اهداف مهم طرح، ادغام مراحل مختلف فرایندی و استفاده از فناوری‌های نوین زیستی جهت کوچک‌سازی فرایند افزایش بهره‌وری سیستم، هوشمندسازی آن و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

اجرای این طرح با بهره‌مندی از توان رشته‌ای مهندسی برق، الکترونیک، مکانیک و فناوری نوین زیستی میسر شده است.

بومی‌سازی تکنولوژی و نوآورانه بودن سیستم جذب زیستی دی‌اکسیدکربن از شاخصه‌های مهم این طرح است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های تولید برق کشور جذب دی‌اکسیدکربن نیز از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

امکان حذف 1.8 تن دی‌اکسیدکربن، تولید بیومس جلبک به ارزش 300 میلیارد ریال از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات انرژی، کاهش تولید گازهای آلاینده، ارتقای سلامت مردم و ایجاد اشتغال از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله مزایای اقتصادی این طرح است.

وزیر نیرو در سفر به آذربایجان شرقی ضمن افتتاح این طرح ظهر امروز با حضور در شهرستان بناب تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح می‌کند./

S-951122-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید