Iranian Agriculture News Agency

وزیر دادگستری در شیراز:

توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست‌محیطی، رویکرد اصلی دولت/ دیدگاه موافقان و منتقدان ساخت سد تنگ‌سرخ

وزیر دادگستری گفت: خشک شدن چاه‌ها و پیامدهای حاصل از خشکسالی در بخش کشاورزی یک بحران ملی است و راهکار آن مدیریت آب و مدیریت الگوهای کشاورزی است.

توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست‌محیطی، رویکرد اصلی دولت/ دیدگاه موافقان و منتقدان ساخت سد تنگ‌سرخ

وزیر دادگستری گفت: رویکرد دولت یازدهم، در پیش گرفتن توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی است و همواره تلاش شده است که تصمیم گیری ها در این حوزه با مباحث سیاسی فاصله داشته باشد .

به گزارش ایانا از شیراز؛ مصطفی پورمحمدی توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی را رویکرد اصلی دولت برشمرد و اظهار داشت: دولت در تصمیم‌گیری‌های خود با مباحث سیاسی فاصله می‌گیرد و هر طرحی باید از توجیه فنی و ادله کافی برای اجرا برخوردار باشد و طرح ساخت سد تنگ سرخ نیز باید چنین شرایطی را داشته باشد .

وی گفت: استاندار فارس مدافع اجرای طرح ساخت سد تنگ سرخ است و با توجه به این وضعیت، با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صحبت می کنیم، نظریه فنی این پروژه باید تهیه شود و از نظر تمامی کارشناسان نیز استفاده شود، تا هر اقدام مثبتی که در ارتباط با این سد امکان داشته باشد، صورت گیرد .

این عضو کابینه با تأکید براینکه رعایت نشدن مقررات زیست محیطی باعث حفر حدود ۲۰ هزار حلقه چاه عمدتاً غیرمجاز در کشور و وارد شدن آسیب‌های جدی به دریاچه‌هایی نظیر ارومیه شده است، گفت: باید در مسیر توسعه و پیشبرد برنامه های مختلف به مسائل زیست‌محیطی توجه کافی را داشته باشیم .

وزیر دادگستری با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور منابع محدود آب است گفت: در استان فارس این مسئله بیشتر دیده می‌شود، بنابراین باید مدیریت مصرف آب، بهبود الگوهای کشاورزی و تغییر رفتار کشاورزان را به عنوان یکی راهکارهای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در نظر گرفت .

پورمحمدی با بیان اینکه پنج درصد کاهش مصرف آب 20 درصد راندمان کشاورزی را بالا می‌برد، بیان کرد: خشک شدن چاه‌ها و پیامدهای حاصل از خشکسالی در بخش کشاورزی یک بحران ملی است و راهکار آن مدیریت آب و مدیریت الگوهای کشاورزی است .

محسن معین، عضو شورای شهر شیراز، در حاشیه این مراسم با اشاره به الزامات احداث سد تنگ‌سرخ، تاکید کرد: اگر در شیراز سیل حادث شود، خسارات سنگینی به مردم وارد خواهد شد .

سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد، در فاصله ۲ کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است .

این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود ۸۰ متر از بستر سنگی پیش بینی شده است .

اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تأمین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب به ویژه در فصل زمستان اشاره کرد .

منتقدان ساخت سد تنگ سرخ نیز بر این باورند این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود .

این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید