Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگوی ایانا با فعالان بازار و کشاورزی بررسی شد:

وزن‌کشی موافقان و مخالفان واردات پرتقال برای نوروز 96

کاهش ناگهانی دما در ابتدای آذرماه سال جاری و سرمازدگی بخشی از باغ‌های پرتقال شمال کشور، نگرانی‌های بسیاری را درباره تأمین و تنظیم بازار میوه شب عید به‌ویژه پرتقال به‌وجود آورده است. هرچند بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، به اندازه کافی پرتقال برای شب عید در انبارها ذخیره شده و هیچ کمبودی نداریم، اما موضوعی که نگرانی‌ها از بر هم خوردن تنطیم بازار میوه شب عید را شدت می‌دهد، نه میزان ذخیره، بلکه کیفیت پرتقال‌های ذخیره‌شده است. کیفیت پایین پرتقال‌های سرمازده و عرضه‌شده به بازار، باعث شد تا موافقان واردات این میوه طی نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، طرح واردات پرتقال کیفی برای شب عید را مطرح کنند.

وزن‌کشی موافقان و مخالفان واردات پرتقال برای نوروز 96

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

کاهش ناگهانی دما در ابتدای آذرماه سال جاری و سرمازدگی بخشی از باغ‌های پرتقال شمال کشور، نگرانی‌های بسیاری را درباره تأمین و تنظیم بازار میوه شب عید به‌ویژه پرتقال به‌وجود آورده است. هرچند بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، به اندازه کافی پرتقال برای شب عید در انبارها ذخیره شده و هیچ کمبودی نداریم، اما موضوعی که نگرانی‌ها از بر هم خوردن تنطیم بازار میوه شب عید را شدت می‌دهد، نه میزان ذخیره، بلکه کیفیت پرتقال‌های ذخیره‌شده است. کیفیت پایین پرتقال‌های سرمازده و عرضه‌شده به بازار، باعث شد تا موافقان واردات این میوه طی نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، طرح واردات پرتقال کیفی برای شب عید را مطرح کنند.

موافقان واردات پرتقال معتقدند هرچند توجه به منافع باغداران که هزینه و زمان بسیاری را برای به ثمر رساندن محصول خود صرف کرده‌اند از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در این میان حق و هزینه مصرف‌کننده نیز نباید فراموش شود. آنان همچنین تأکید دارند که عرضه محصول بی‌کیفیت، نتایج منفی بزرگی برای اقتصاد کشور به همراه دارد ازجمله باز شدن راه قاچاق و ورود آفات و بیماری و خسارت به باغ‌های کشور است. موافقان واردات همچنین نتایج اصرار بر استفاده از تولید داخل با وجود کمبود محصول باکیفیت در بازار را افزایش غیرمنطقی قیمت میوه‌های با کیفیت توسط افراد سودجو عنوان می‌کنند.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، از موافقان واردات پرتقال شب عید در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این باره می‌گوید: معمولاً افزایش عرضه محصولات قاچاق با افت کیفیت شدت می‌گیرد و این اتفاق در پرتقال نیز صادق است، به همین دلیل هم‌اکنون شاهد عرضه پرتقال‌های قاچاق از کشورهای ترکیه و مصر هستیم و در صورت ادامه این روند، در آستانه عید حجم این میوه‌های قاچاق افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: عرضه محصولات بی‌کیفیت باعث هدر رفتن پول و حق مصرف‌کننده می‌شود؛ به همین دلیل مردم تمایل بیشتری به میوه‌های قاچاق پیدا می‌کنند و تقاضا برای این محصولات افزایش پیدا می‌کند و این فرصت برای قاچاقچیان فراهم می‌شود که حضور خود را در بازار میوه پررنگ‌تر کنند و محصولات تولید داخل را به حاشیه ببرند.

مهاجران بیان کرد: هرچند موضوع قاچاق محصولات کشاورزی بر خلاف سایر کالاهای که هر روز وارد کشور می‌شوند، به‌دلیل خطراتی که برای باغ‌های کشور به همراه دارد، بسیار جدی‌تر است و تاوان سنگین آن را تولیدکنندگان با هجوم آفت و بیماری جدید به باغ‌ها خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه عمده میوه‌های مصرفی شب عید پرتقال و سیب هستند، ادامه داد: پیش از این اتحادیه میوه و تره‌بار طی نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تعزیرات حکومتی، بازرسی و اتاق اصناف درباره مشکلات احتمالی ناشی از عرضه پرتقال‌های بی‌کیفت هشدار داده، اما هنوز هیچ پاسخی در این باره دریافت نشده است.


نیازی به واردات پرتقال نداریم

اما سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، از مخالفان واردات پرتقال، واردات میوه از سوی نهادهای غیرتخصصی را غیرمنطقی دانست و اظهار می‌دارد: بهتر است اتحادیه‌ها و تشکل‌ها با توجه به اساسنامه و دستور کارشان فعالیت داشته باشند؛ بنابراین اینکه یک تشکل غیرتخصصی درباره واردات میوه درخواستی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده است، ملاک نیست.

وی می‌افزاید: درباره محصول پرتقال و درخواست واردات این محصول از کشورهای مصر یا ترکیه نیز بد نیست در نظر داشته باشیم که تنها بخش اندکی از باغ‌های شمال شرق استان مازندران آسیب دیده و دچار خسارت شده است؛ بنابراین تولیدات دیگر مناطق ایران می‌تواند تأمین‌کننده بازار شب عید باشد.

نورانی یادآور می‌شود: بر اساس برآوردهای اتحادیه، امسال نه‌تنها نیازی به واردات پرتقال نداریم، بلکه حتی در بدبینانه‌ترین حالت اگر کمبودی هم داشته باشیم با واردات محدود، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند بازار شب عید را کنترل کند. از سوی دیگر اگر مسئولان مجوزهای واردات عام برای واردات پرتقال صادر کنند، در واقع مشکلات عمده‌ای برای این محصول نه‌تنها در داخل مرزهای ایران، بلکه خارج از کشور نیز ایجاد می‌شود که این موارد عبارتند از به‌هم خوردن بازار جهانی به‌دلیل حضور یکباره ایران به بازار و در نهایت خرید گران‌تر. اتفاقی که برای برخی از محصولات بارها تکرار شده و حتی تا 30 درصد گران‌تر محصول وارد ایران شده و می‌شود؛ ضمن اینکه با توجه به محدودیت ارزی کشورمان، بازهم شاهد خروج قابل توجه ارز خواهیم بود. ارزهایی که با مدیریت بازار می‌توانیم برای توسعه زیرساخت‌های داخل کشور و اشتغال جوانان این مرز و بوم به‌کار گیریم. در توزیع هم دوباره درگیر مشکلات خواهیم شد و نمی‌توانیم نظارتی بر توزیع و قیمت‌گذاری محصول وارداتی داشته باشیم. تجاربی که در گذشته از چندنرخی شدن محصولات کشاورزی، علاوه‌بر خریداران، بلکه تولیدکنندگان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. اما نکته آخر از همه مهم‌تر است. به‌دلیل واردات بی‌رویه در نهایت تجربه تلخ فساد را تجربه خواهیم کرد. به این دلیل که اگر واردات بی‌رویه داشته باشیم، شیوه‌های غیرمنطقی برای دپو و انبار کردن محصولات صورت می‌پذیرد که همین امر می‌تواند به ضایعات بالا و از بین رفتن منابع ارزی ایران منجر شود.

وی تأکید می‌کند: بنابراین با در نظر گرفتن تمامی این موارد، می‌بینیم در مورد اخیر یعنی بحث واردات پرتقال یا به‌طور کلی برای تمامی موارد بهترین گزینه مدیریت بازار و کنترل مصرف است، چون واردات چاره کار نیست و بعضاً به جای بهبود شرایط باعث نوسان‌های غیرمنطقی می‌شود.


رأی ممتنع اتحادیه سراسری باغداران به واردات پرتقال

وحیدرضا ابطحی، مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران از دیگر افرادی بود که با توجه به مسئولیت و وظیفه وی به‌عنوان حافظ حقوق باغداران خبرنگار ایانا با وی تماس گرفت، اما تنها پاسخی که شنیده شد این بود که نیاز به واردات پرتقال را نه تأیید و نه رد می‌کنم و درباره کیفیت پرتقال‌های شمال نیز نظری نداشت!


کیفیت مطلوب ترکیبات پرتقال داخلی انکارناپذیر است

مرتضی گل‌محمدی، رئیس پژوهشکده و مرکبات و میوه‌های گرمسیری نیز در گفت‌وگو با ایانا درباره نتایج ارزیابی این پژوهشکده از کیفیت پرتقال‌های شب عید، گفت: ارزیابی کیفیت پرتقال‌های انباری شب عید آغاز شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است.

وی با بیان اینکه معمولاً برای تعیین کیفیت عدد 10 در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: نتایج اولیه نشان می‌دهد که پرتقال‌های انباری تاکنون از 10، امتیازات 6، 8 و 10 را گرفته‌اند.

گل‌محمدی با بیان اینکه درخت پرتقال تا دمای صفر درجه را تحمل می‌کند، افزود: متأسفانه کاهش دمایی که در شمال کشور اتفاق افتاد به زیر صفر درجه یا در برخی مناطق به منفی دو درجه نیز رسید، به همین دلیل بخشی از پرتقال‌های شمال دچار بی‌آبی شدند.

به گفته وی، بر اساس تحقیقات پژوهشکده میزان خسارات به باغ‌های مرکبات بین 30 تا 70 درصد بود و کمترین آسیب برای میوه‌های غرب استان و بیشتر آسیب برای شرق استان ثبت شده است.

رئیس پژوهشکده و مرکبات و میوه‌های گرمسیری در توضیح چگونگی تعیین کیفیت پرتقال، عنوان کرد: آنالیز کیفیت به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود، در روش فیزیکی ظاهر، رنگ و طعم مورد بررسی قرار می‌گیرد و در روش شیمیای به میزان ترکیبات موجود در میوه توجه می‌شود.

گل‌محمدی ادامه داد: پرتقال‌های تولید داخل از لحاظ ترکیبات در سطح بسیار بالاتری از پرتقال‌های کشورهای دیگر مانند ترکیه و مصر قرار دارند ازجمله ویتامین C بسیار بالای این محصول است که از نظر تغذیه‌ای دارای اهمیت زیادی است و به‌طور قطع می‌توان گفت کیفیت مطلوب ترکیبات پرتقال داخلی انکارناپذیر است، اما از لحاظ فیزیکی می‌تواند در دو سطح کیفی و بدون کیفیت دسته بندی شوند.

با توجه به مسائل مطرح‌شده، حال باید دید وزارت جهاد کشاورزی در روزها یا هفته‌های پیش رو چه تصمیمی برای تنطیم بازار این محصول خواهد گرفت. اتکا به پرتقال‌های تولیدی داخل یا واردات آن هرچند به میزان محدود!؟/

G-951123-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید