Iranian Agriculture News Agency

افشاگری خبرنگاران تلویزیون فرانسه از خطری که مسافران صنعت گردشگری کشتی کروز را تهدید می‌کند

انجمن محیط زیست آلمان: شرکت‌های حمل و نقل مسافران را در معرض مواد مضر قرار می‌دهند/ سازمان بهداشت جهانی: اگزوز موتور دیزل عامل سرطان‌زا همچون آزبست بیرون می‌دهد

خبرنگاران تلویزیون فرانسه مخفیانه میزان کیفیت هوا در کشتی کروز را اندازه‌گیری کردند؛ نتایج نشان داد که هوا به‌طور قابل توجهی آلوده‌تر از هوای ترافیک سنگین شهری بود.

انجمن محیط زیست آلمان: شرکت‌های حمل و نقل مسافران را در معرض مواد مضر قرار می‌دهند/ سازمان بهداشت جهانی: اگزوز موتور دیزل عامل سرطان‌زا همچون آزبست بیرون می‌دهد

خبرنگاران تلویزیون فرانسه مخفیانه میزان کیفیت هوا در کشتی کروز را اندازه‌گیری کردند؛ نتایج نشان داد که هوا به‌طور قابل توجهی آلوده‌تر از هوای ترافیک سنگین شهری بود.

به گزارش ایانا از دویچه‌وله، کشتی کروز در میان گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است تا آنجا که گردشگران می‌خواهند با مسافرت با آن، برای لذت بردن از زندگی از نسیم دریا و هوای پاک بهره ببرند.

ولی انجمن محیط زیست آلمان Naturschutzbund Deutschland (NABU) هشدار می‌دهد که این احتمال وجود دارد مسافران به جای استنشاق یک نسیم تازه و پاک، هوای آلوده را وارد ریه‌ها کنند. از این‌رو می‌گوید: "استفاده از کشتی‌های بزرگ کروز اروپا را توصیه نمی‌کند."

اندازه‌گیری انجام‌شده توسط خبرنگاران تلویزیون فرانسه، در یک سفر دریایی با کشتی کروز به‌صورت پنهانی انجام شد.

لیف میلر " Leif Miller "، مدیرعامل NABU به این نتیجه رسید که "شرکت‌های حمل و نقل مسافران خود را در معرض غلظت بالایی از مواد مضر قرار می‌دهند."

همچنین فعالان محیط زیست از میزان بالای غلظت آلایندگی که خبرنگاران شناسایی کرده‌اند، شگفت‌زده شدند. این شگفت‌زدگی ناشی از آن بود که آلودگی هوا پس از ترک مارسی در کشتی کروز، حدود 200 بار بیشتر از یک خیابان شهری با ترافیک سنگین بود. آلاینده‌ها علاوه بر گردوغبار و دوده، احتراق سوخت دیزل کشتی دریایی و مواد نفتی، اکسیدهای نیتروژن و فلزات سنگین را نیز شامل می‌شود.



این در حالی است که کاپیتان سابق و کارگزار کشتی Helge Grammerstorf ، مدیر آلمانی خطوط انجمن بین‌المللی کروز CLIA از صنعت گردشگری خود دفاع کرد و گفت: "ما از این اندازه‌گیری‌ها مطمئن نیستیم و این ادعا کاملاً بی‌اساس است." Grammerstorf ، استدلال می‌کند که اندازه‌گیری به‌صورت انتخابی انجام گرفته و نیاز به اجرای یک آزمون سیستماتیک‌تر برای جمع‌آوری داده‌ها در طول یک دوره زمانی طولانی‌تر دارد.

سخنگوی NABU ، ریگر " Rieger " استدلال کرد، شرکت‌های حمل و نقل تغییرات لازم جهت رفع آلودگی برای افزایش راحتی مسافران خود را انجام نداده‌اند. این تغییر می‌تواند مربوط به سوخت دیزل دریایی " marine diesel fuel " (1) یا نفت سنگین باشد.

بر اساس گفته NABU ، نصب سیستم‌های مؤثر برای تصفیه اگزوز آن چنان دشوار نیست؛ چراکه چنین سیستم با دوامی، با استانداردهای تعیین شده برای کامیون و قطار وجود دارد.

Dietmar Oellinger ، کارشناس حمل و نقل در NABU گفت: "آزمایش انجام‌شده توسط خبرنگاران فرانسوی صرفاً یک مثال بود و احتمالاً می‌تواند یک نمونه برای کل صنعت کشتی کروز باشد."

فعالان محیط زیست NABU معتقدند که این واقعیت برای دوده سیاه و سفیدی که از دودکش‌ها بیرون می‌آید، وجود دارد.

Oellinger گفت: "این پرسش وجود دارد که آلودگی موجود در کشتی کروز و امثال آن تا چه اندازه نیاز به اثبات دارد تا در نهایت درباره اصلاح آن اقدام شود." البته برخی خطوط کروز متعهد شده‌اند که فیلترهای ذرات را نصب کنند، اما تاکنون، اقدامی نکرده‌اند.



پیش از این، NABU ذرات ریزگردوغبار فوق‌العاده مضر در هوا را در اطراف کشتی‌های کروز در بنادر را اندازه گرفته‌اند. این اندازه‌گیری‌ها در هامبورگ و نیز و شمال شرقی آلمان " Rostock-Warnemünde " انجام شده‌اند. دانیل ریگر گفت: "صاحبان کشتی به آژانس محیط زیست اجازه ندادند اندازه‌گیری آلوده‌کننده‌ها را روی کشتی انجام دهند."

نتایج نگران‌کننده بود؛ در تمام موارد، کشتی‌ها نفت سنگین را می‌سوزاندند. از پنج کشتی، چهار کشتی از دستگاه تصفیه مربوط به گاز اگزوز استفاده نمی‌کردند یا از حداقل استاندارد قانونی برای شمال اروپا برخوردار بودند که تنها باعث کاهش انتشار اکسید گوگرد می‌شد.

این در حالی است که امکانات و ابزار فنی لازم برای کاهش انتشار ذرات و اکسید نیتروژن به مدت طولانی در بازار موجود است. NABU استدلال می‌کند که عمدتاً به‌دلیل هزینه زیاد نصب سیستم، و علاوه بر این نیاز به استفاده از سوخت گران‌تر، باعث شده تا شرکت‌ها از این کار امتناع کنند.

سازمان بهداشت جهانی WHO) ) نتیجه گرفته است که خروجی‌های اگزوز موتور دیزل عامل سرطان‌زا همچون آزبست (2) بیرون می‌دهند. ذرات بسیار ریز که کوچک‌تر از 0.1 میکرومتر هستند می‌توانند به کوچک‌ترین آلوئول‌های ریوی (3) نفوذ کرده و از آن جا به جریان خون و اندام‌های دیگر وارد شوند.

از نظر لیف میلر NABU باور دارد شرکت کشتی کروز مبالغ کلان برای سرگرمی و خدمات گردشگران خرج کرده، اما در زمینه حفاظت از محیط زیست صرفه‌جویی می‌کنند.

انتظار می‌رود صنعت کشتی کروز آلمان برای فصل بعدی در هامبورگ و کیل، بیش از دو میلیون مسافر در سال 2017 داشته باشد./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- موتورهای دریایی از سوخت‌های نامرغوب، با گوگرد بالا (دو تا پنج درصد وزنی) و مواد آسفالتی بالا (پنج تا ۱۰ درصد وزنی) استفاده می‌کنند.

2- آزبست یک نام عمومی است که به تعدادی از کانی‌های سیلیکانی فیبری شکل اطلاق می‌شود. این کانی‌ها از نظر ترکیب شیمیایی تغییرات وسیعی دارند. از خواص اختصاصی این کانی‌ها می‌توان به شکل فیبری آنها اشاره کرد که ضخامت این الیاف نسبت به طولشان به اندازه‌ای کوچک است که این الیاف، خواص مکانیکی شبیه الیاف آلی از خود نشان می‌دهند. همین امر آنها را دارای قدرت کشش بالا و مقاومت زیاد در مقابل اسیدها، بازها و همچنین حرارت می‌کند. میزان خطر این ماده، با تغییر روش‌های کاربردی آن در تولیدات کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه تنها راه‌حل برای مقابله با آثار سوء آن، حذف کامل از کلیه صنایع است. در حال حاضر، به واسطه کاربرد وسیع محصولات حاوی آزبست در جامعه ما، این ماده به عنوان یک خطر عمده شغلی و یا یک آلاینده محیطی بسیار خطرناک می‌تواند بهداشت و سلامتی افراد جامعه را به خطر اندازد. استنشاق الیاف آزبست، یکی از راه‌های خطرناک ورود الیاف آزبست به بدن است؛ از این طریق الیاف هوا به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفس راه می‌یابد و ضایعات جبران‌ناپذیری از خود به‌جا می‌گذارد.

3- کیسه هوایی یا آلوئول تنفسی ( alveolus : انتهایی‌ترین بخش دستگاه تنفسی (بخش دیستال از مجرای آلوئول) و بخشی از پارانشیم شش است. کیسه هوایی در واقع محل اصلی مبادله گازهای هوای تنفسی با گازهای خون است و تنها در پستانداران وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید