Iranian Agriculture News Agency

در مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشی کشاورزان

ارقام جدید جو و نخود معرفی شد

رونمایی رقم‌های جدید در دو محصول جو و نخود، نشان از تخصصی‌تر شدن تحقیقات و پژوهش و انطباق آنها با مسائل روز کشور دارد.

ارقام جدید جو و نخود معرفی شد

رونمایی رقم‌های جدید در دو محصول جو و نخود، نشان از تخصصی‌تر شدن تحقیقات و پژوهش و انطباق آنها با مسائل روز کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز طی مراسمی، رقم جدید جو با نام "مهر" و رقم جدید نخود دیم با نام "سعید" با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون وزیر در امور تولیدات دامی و محققان برتر عرصه کشاورزی رونمایی شد. رقم مهر، متحمل به تنش و شوری آب و خاک بوده که برای اراضی با میانگین EC خاک و آب بین 10 تا 12 دسی زیمنس متر برای اقلیم‌های معتدل کشور، مانند استان‌های اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سمنان مناسب است. برآوردها نشان می‌دهد که عملکرد این رقم در شرایط تنش شوری برابر چهارهزار و 700 کیلوگرم در هکتار بوده که نسبت به شاهد آزمایشات در شرایط مشابه، بیش از 600 کیلوگرم افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

درباره رقم سعید نخود دیم که جزو ارقام پرمحصول به شمار می‌رود، بلند بودن ارتفاع بوته، دانه درشتی، متحمل به بیماری برق‌زدگی و فوزاریوم و همچنین پروتئین مناسب دانه و بازارپسندی آن، از مهم‌ترین ویژگی‌های این رقم محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر لاین این نخود در حدود 70 هزار هکتار از اراضی مرتفع دیم کشور در مناطق سرد کشت شود، با فرض قیمت پنج‌هزار تومان برای هر کیلوگرم نخود و متوسط عملکرد یک‌هزار کیلوگرم در هکتار، بیش از 350 میلیارد تومان ارزش محصول تولیدی خواهد بود.

از طرف دیگر، این لاین، از نظر عملکرد دانه به‌طور میانگین، 21.5 درصد نسبت به رقم شاهد جم، برتری دارد که آزادسازی این رقم را توجیه‌پذیر می‌کند./

V-951124-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید