Iranian Agriculture News Agency

اعلام وضعیت بحرانی برای مردم پایین‌دست سد اورویل:

بلندترین سد آمریکا در حال شکستن است/ ده‌ها هزار نفر از ساکنین پایین دست سد اورویل در حال فرار از شهرها و روستاها

ده‌ها هزار نفر از ساکنین پایین‌دست سد اورویل در حال فرار از شهرها و روستاهای خود پس از اعلام شکست قریب‌الوقوع بلندترین سد آمریکا هستند.

بلندترین سد آمریکا در حال شکستن است/ ده‌ها هزار نفر از ساکنین پایین دست سد اورویل در حال فرار از شهرها و روستاها

ده‌ها هزار نفر از ساکنین پایین‌دست سد اورویل در حال فرار از شهرها و روستاهای خود پس از اعلام شکست قریب‌الوقوع بلندترین سد آمریکا هستند.

به گزارش ایانا از رویترز ، تخلیه مردم از شهرها از دیروز آغاز شد، تنها چهار ساعت بعد از کنفرانس خبری که مهندسان و مدیران سد اعلام کردند که هیچ خطری شهر را تهدید نمی‌کند و سد شکسته نخواهد شد.

کلانتر ناحیه در کنفرانس خبری درباره تخلیه مردم از شهرها و روستاها عنوان کرد: این بدترین حالت ممکن است که رخ داده و ما متأسف هستیم. مردم به سرعت باید منطقه را ترک کنند. در حال حاضر ارتفاع آب حدود هشت اینچ از تاج سد نیز بالاتر است.

به گفته جی لوند، استاد دانشگاه دیویس، تخلیه پایین دست لازم است و در حال حاضر هدف این است که سطح آب از تاج سد پایین‌تر بیاید. در واقع مشکل این است که اگر سرریز سد بشکند، یکپارچگی ساختار سد بهم می‌ریزد. البته شکست سرریز سد به معنی شکست کامل سد نیست.

مقامات دولتی و مهندسین در پنج شنبه گذشته، آب را از سرریزهای سد دریاچه اورویل بعد از افزایش سطح آب در مخزن سد در پی بارش سنگین برف و باران، رها کردند.

مقامات ایالت کالیفرنیا علیرغم شکل گرفتن یک حفره به عمق 9 متر در بخشی از بلندترین سد آمریکا از هفته پیش، که انتظار می‌رفت هر لحظه بدتر شود، اعلام کرده بودند که هیچ تهدید فوری برای شکست سد وجود ندارد. با این حال مردم در پایین‌دست در حال جمع آوری وسایل مهم خود و در پی یافتن جان پناه مطمئن برای لحظه اعلام زمان هشدار تخلیه بودند.

حفره سد اورویل در حال گسترش


سد خاکی اورویل در بالادست شهر کوچک اورویل، با ارتفاع 230 متر در بین سال‌های 1868 تا 1892 ساخته شده و بلندترین سد ایالات متحده آمریکاست، ارتفاع این سد از سد هوور مشهور 12 متر بیشتر است. سخنگوی سازمان منابع آب ایالت کالیفرنیا، کارلسون روز جمعه گفته بود: سطح آب در سد، روز جمعه تنها 7 متر با تاج سد فاصله داشت. از سه شنبه هفته پیش، مسئولین سد متوجه جدا شدن تکه‌های زیادی از بدنه سرریز سد شدند. این آسیب و تخریب در بدنه سد بیش از 60 متر طول و عمقی حدود 9 متر در نزدیکی سرریز داشت. کارلسون توضیح داد: در حال حاضر از سرریزهای اضطراری برای تخلیه آب استفاده می‌شود. فیلم منتشر شده از سازمان منابع آب کالیفرنیا نشان می‌دهد که بیش از 35 هزار فوت مکعب آب در هر ثانیه (991 مترمکعب در ثانیه) از سرریزها در حال تخلیه به رودخانه است. برای تخلیه آب از سرریزهای اضطراری، بخشی از پوشش جنگلی پایین سرریز پاکتراشی شد تا خسارت کمتری در طول مسیر جریان آب در رودخانه با حمل درختان وارد شود. به گفته مقامات اگر زمان جریان تخلیه آب از سرریز بیشتر شود، لزوما باعث جاری شدن سیل در پایین دست می‌شود. آخرین خبرها حکایت از آرام شدن شدت جریان آب خروجی از سرریز در صبح شنبه در این سد داشت.



ساعاتی پیش مرکوری‌نیوز نیز گزارش داد: بیش از 162 هزار نفر باید از منطقه سد اورویل تخلیه شوند. برخی از مردم بسیار وحشت زده شده‌اند و دقیقاً نمی‌دانند به کدام سمت باید فرار کنند. یکی از ساکنین پایاب سد در هنگام خروج از منطقه می‌گوید:"من از مرگ می‌ترسم. من هرگز چنین چیزی را تصور نکرده بودم. خانه من کنار رودخانه بود و آب تا پشت درب خانه رسیده است."

در حال حاضر بزرگراه‌های خروجی این منطقه با ترافیک سنگینی روبروست و این امر وحشت مردم در حال فرار را بیشتر کرده است.

دستور تخلیه منطقه برای طغیان رودخانه پایاب سد، در پی تخلیه پایاب ذخیره شده از سد اورویل داده شده است. در صورت شکست سرریز سد، سیل وسیعی در منطقه رخ خواهد داد.


نمودار سطح ذخیره آب در سد اورویل در سال‌های مختلف و در حال حاضر


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید