Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

یک میلیارد دلار؛ ارزش تولید بادام ایران/ عملکرد در هکتار تولید بادام 1200 کیلوگرم افزایش می یابد

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش عملکرد تولید بادام از 1300 کیلوگرم به 2500 کیلوگرم در هکتار در یک برنامه ده ساله پیش بینی شده است.

یک میلیارد دلار؛ ارزش تولید بادام ایران/ عملکرد در هکتار تولید بادام 1200 کیلوگرم افزایش می یابد

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت:افزایش عملکرد تولید بادام از 1300 کیلوگرم به 2500 کیلوگرم در هکتار در یک برنامه ده ساله پیش بینی شده است.

به گزارش ایانا، رمضان رویین تن با اعلام این مطلب به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی گفت: در این برنامه اصلاح باغات موجود، جایگزینی ارقام برتر، مدیریت تغذیه، کنترل آفات، آبیاری و جمع آوری آب باران، افزایش مکانیزاسیون و صنایع فرآوری و افزایش بهره وری مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: برای احداث باغات جدید بادام در سطح 50 هزار هکتار به ویژه در اراضی شیب دار و نقاط پر باران با استفاده از آب سبز و ارقام سازگار، پر محصول و با کیفیت برنامه داریم.
رویین تن با بیان این که سطح باغات بادام کشوربه علت خشکسالی ها به 160 هزار هکتار رسیده است، اظهار داشت: از این سطح سالانه 160 هزار تن بادام شیرین تولید می شود.
وی متوسط عملکرد بادام کشور را 1100 کیلوگرم در هکتار عنوان و خاطرنشان کرد که عملکرد تولید در اراضی آبی 1300 کیلوگرم و اراضی دیم 500 کیلوگرم در هکتار است.
مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، سرانه تولید بادام در ایران را دو کیلو گرم معادل 5 برابر تولید سرانه جهانی عنوان کرد.
وی در عین حال ارزش 160 هزار تن تولید بادام ایران را نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زد.
رویین تن، استان های فارس، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی، یزد، کرمانشاه، آذربایجان غربی، قزوین و لرستان را از استان های مهم بادام خیز کشور نام برد.
وی با اشاره به این که میزان صادرات بادام ایران در سال های اخیر بین 4 تا 5 هزار تن به ارزش 25 میلیون دلار بوده است، گفت: هر کیلوگرم بادام با پوست خشک در بازار جهانی با قیمت 6.5 دلار به فروش می رسد.
رویین تن با بیان این که ایران برای صادرات بادام خود در بازار جهانی مشکلی ندارد، اذعان داشت: از 700 هزار تن صادرات جهانی بادام، ایران یک درصد آن را به خود اختصاص داده و این صادرات به 26 کشور جهان مانند ترکیه ]کشور های حوزه خلیج فارس، هند و آلمان صورت می گیرد.
وی در همین حال از صادر کنندگان بادام کشور خواست با هم منسجم و متحد باشند و قیمت کف این محصول را مشخص کرده و در بسته بندی، درجه بندی، برند سازی و بازاریابی تلاش کنند.
رویین تن در مورد کاشت بادام تلخ نیز تصریح کرد: سازمان جنگل ها ، منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور حفاظت از این منابع و جلب مشارکت مردمی و جلوگیری از فرسایش خاک اقدام به جنگل کاری اقتصادی با گونه های مختلف از جمله بادام های بومی، کوهی، اهلی و تلخ کرده که دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی است.
وی در مورد سطح زیر کشت بادام دنیا گفت: در یک میلیون و 800 هزار هکتار اراضی دنیا بادام کشت شده که از این سطح سالانه 3 میلیون تن محصول تولید می شود.
مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امر باغبانی ،عملکرد تولید جهانی بادام را 1700 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.
وی افزود: کشورهای عمده تولید کننده بادام شامل آمریکا، آفریقا، استرالیا، ایران، اسپانیا، مراکش، سوریه، ایتالیا، ترکیه، تونس و چین هستند.
رویین تن سرانه تولید بادام دنیا را 400 گرم برای هر نفر دانست.
وی اظهار داشت: آمریکا با 480 هزار تن، 68 درصد صادرات دنیا را در اختیار دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید