Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به دگرگونی های زراعت نیشکر در برزیل

تقویت زراعت نیشکر در برزیل با مکانیزاسیون کشاورزی/ مکانیزاسیون کارگران را به مناطق روستایی جذب و به کاهش آلودگی ، افزایش بهره وری و حفاظت از تنوع زیستی کمک کرد

زراعت نیشکر در برزیل در قرن 21 ، دستخوش دگرگونی شده است؛ این دگرگونی به دلیل بهره بردن از کشاورزی مکانیزه بوده که توانسته به تقویت اقتصاد روستایی و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد کمک کند.

تقویت زراعت نیشکر در برزیل با مکانیزاسیون کشاورزی/ مکانیزاسیون کارگران را به مناطق روستایی جذب و به کاهش آلودگی ، افزایش بهره وری و حفاظت از تنوع زیستی کمک کرد

زراعت نیشکر در برزیل در قرن 21 ، دستخوش دگرگونی شده است؛ این دگرگونی به دلیل بهره بردن از کشاورزی مکانیزه بوده که توانسته به تقویت اقتصاد روستایی و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد کمک کند.


به گزارش ایانا از وب سایت
cnhindustrial ، برزیل با رشد سریع اقتصادی طی چند دهه گذشته رو‌به‌رو بوده است. امروز نوآوری و فناوری در اقتصاد روستایی، باعث شده تا بزرگ ترین و مهم ترین تغییرات در زراعت نیشکر روی دهد.


حقیقت تلخ در مورد صنعت قند این است که طی قرن ها محیط زیست و کسانی که در این بخش کار می کردند، دچار آسیب شدند؛ چراکه از نیروی کار سنتی، در این بخش استفاده می شد به طوری که کارگران با دست ساقه را برش می دادند و این کار با نرخ 500 کیلوگرم در یک ساعت بود که باعث شد تا به یک کار خسته کننده تبدیل شود و همچنین با آلودگی و فرسایش خاک، جان حیوانات و زیستگاه های جانوری در معرض تهدید قرار داشت.

در سراسر جهان، کشاورزان پیش از برداشت محصول، برای از بین بردن برگ های تیغ دار و آفات خطرناک، آتش در مزارع نیشکر برپا کرده و پس از آن کارگران به قطع و قرار دادن ساقه و حمل آن به کارخانه های تولید شکر اقدام می کنند.

اما در برزیل، با مکانیزاسیون، حدود 95 درصد از تولید نیشکر این کشور در حال حاضر توسط دستگاه برداشت و انجام می شود و توانسته که کارگران جدید به مناطق روستایی جذب کند و به کاهش آلودگی ، افزایش بهره وری و همچنین حفاظت از تنوع زیستی کمک کند.

همچنین برداشت مکانیکی امکان می دهد تا برگ ها که پیش از این با آتش زدن می سوختند، برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرند، برخی پیش بینی ها حاکی از این است که این منبع می تواند تا 20 درصد از نیازهای برزیل را تا سال 2020 برآورده کند.

مکانیزاسیون همراه با سیاست های دولت به ترویج پایداری کمک کرده است؛ در منطقه سائو پائولو که دارای بیشترین تولید نیشکر دارد حدود 95 درصد از نیشکر از طریق مکانیزاسیون برداشت می شود. امسال قرار است میزان برداشت از زمین با شیب 12 درجه یا کمتر انجام شود.

مرکز Usina da Mata (1)، با فعالیت 100 درصدی خود به صورت مکانیزه در سال 2014 توانسته 2.5 میلیون تن نیشکر در سال را فراهم کند که از تجهیزات برداشت تراکتور، گریدر، لودر، بیل و کامیون بهره برده است.

این روزها، تجهیزات با نام تجاری Case IH ، ازبخش صنعتی CNH در برزیل به چشم می خورد؛ بخشی که از تولید کنندگان تجهیزات برداشت نیشکر به شمار می رود. روشی که این صنعت به کار می برد این گونه است که در امتداد خطوط گیاهان، برگ ها با نرخ 100 تن در یک ساعت از هم جدا شده که هزار برابر سریع تر از برداشت دستی است و پس از آن ساقه ها به صورت طولی برش داده می شود و با فشار برگ های زاید جدا شده و ساقه ها بر روی واگن که در کنار دستگاه است ، قرار می گیرند.

پس از آن توسط کامیون ها ساقه ها برای فرآوری به آسیاب برده و از بلرس" balers " (ماشین آلات بازیافت) برای جمع آوری برگ و استفاده در تولید انرژی استفاده می شود.

تنها پس از چند سال می توان تاثیر مثیت مکانیزاسیون را مشاهده کرد - که می تواند به ایجاد کشاورزی نیشکر سودآور و پایدار بینجامد و آلودگی کمتر گازهای مضر همچون مونواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و متان را به دنبال داشته باشد.

​​ این درحالی است که مزارع مرکز Usina da Mata در منطقه سائوپائولو با استفاده از آب کمتر، شاهد بهبود تنوع زیستی و ترکیب خاک بوده، همچنین بهره‌وری نیز بهبود یافته و فرآوری برگ ها برای ایجاد انرژی یک جریان درآمد جدید و با ارزش را فراهم کرده است و به گونه ای که افزون بر تامین کردن انرژی مزرعه ، مقادیر مازاد هم به فروش می رسد.

همچنین برای خاک هم سودمند است. چرا که درجه حرارت بالا با سوختن ساقه ها باعث آسیب رساندن به خاک و افزایش فرسایش خاک می شود و همچنین روی منابع آب تاثیر می گذارد.

Newton Antonio Chucri ، مدیر مزرعه، می گوید: "روش های جدید به طور مستقیم روی حفظ آب و هوا و محیط زیست تاثیر گذار است. ما با استفاده از آب کمتر توانسته ایم به احیای جنگل و حفظ گیاهان و جانوران کمک کنیم. "

برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد نیشکر، وی با استفاده از زمین کمتر و کاهش روش های سنتی توانسته میزان تولید از 2.5 میلیون تن به چهار میلیون تن در یک فصل توسعه دهد.

برداشت همواره یک کار خسته کننده به شمار می رود، به طوری که به مدت هشت ماه در سال، هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز باید انجام شود. اما مکانیزاسیون این کار را جذاب تر کرده است.

Chucri گفت: "بسیاری از مشاغل در بخش ساخت و ساز و صنعت طی 10 سال گذشته در برزیل ایجاد شده که به رشد اقتصاد کمک کرده است. این در حالی است که افرادی کشاورزی را ترک کردند و به شهرها امدند. اما باید دانست که می توان از مزرعه به خوبی کسب درامد کرد. با این حال ، مکانیزاسیون در حال تغییر است که می توان ، با بهبود شرایط کار در مزارع و فراهم کردن اموزش ، وضعیت بهتر شود."

موفقیت شیرین

مزارع نیشکر برزیل مزارع وسیعی هستند، که بیشتر در مناطق روستایی دور افتاده قرار دارند. بنابراین ارائه آموزش برای کارگران در چنین شرایطی کار آسانی نیست. اما یک طرح نوآورانه با حمایت دولت، با همکاری با Case IH ، توانسته با بهره بردن از تلفن همراه آموزش ارائه کند.

همچنین یک شبیه ساز برداشت، تحت یک پایلوت آموزشی کمک می کند تا اپراتورها، مهارت های مورد نیاز و بهبود بهره وری شان را افزایش دهند و باعث کاهش ضعف ها شده و همچنین با کاهش دادن آسیب رساندن به گیاه ، به بهبود کیفیت محصول کمک کند.

برزیل به سمت مکانیزاسیون و بهره مندی از مزایای تجاری پیش می رود. پیشرفت هایی همچون هواپیماهای بدون سرنشین که جایگزین برخی از ماشین آلات سنگین مانند کامیون، تجهیزات حمل و نقل و برداشت شده است که باعث آسیب رساندن به خاک می شود، و می تواند به رشد سریع تر و بهره وری بیشتر نیشکر کمک کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- شرکت برزیلی که روی تولید انرژی پاک و تجدید پذیر، تولید نیشکر با در نطر گرفتن مسائل زیست محیطی و توسعه اقتصادی منطقه تمرکز دارد و در سائوپولو واقع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید