Iranian Agriculture News Agency

راهکارهای نجات از عوارض باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی

دکتر محمد رضا نائینی - دکترای فیزیولوژی و اصلاح میوه و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم

راهکارهای نجات از عوارض باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی


یکی از بزرگ ترین چالش های کشاورزی امروز، برآورده کردن نیاز غذایی جمعیت در حال رشد است . رشد کنترل نشده جمعیت در کشورهای درحال توسعه، باعث به هم خوردن تعادل بین جمعیت و استفاده نامناسب از زمین های کشاورزی گردیده است که تأمین این نیاز، باعث استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم شده است. بنابراین یکی از نگرانی های کنونی جهان، آلودگی خاک و آب و محصولات غذایی به مواد شیمیایی است. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در سال 2007، رتبه بهداشتی ایران 123 بوده است.

به گفته مدیر تحقیق و توسعه فناوری زیستی آسیا، در ایران هرساله 34 هزار نفر در اثر سرطان می میرند که 90 درصد آن ها ساکنان استان های گلستان، مازندران، گیلان و دشت مغان هستند، چرا که 50 درصد از سموم و کودهای شیمیایی کشور در مزارع این مناطق استفاده می شود.

باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی عوارض متعددی بر سلامتی انسان و حیوانات می گذارند بطوری که باقیمانده های سموم مورد استفاده در کشاورزی بر روی سیستم عصبی، سیستم تنفسی و سیستم گوارشی اثر می گذارند و باعث افسردگی، بی خوابی، انقباض ماهیچه ای و افزایش واکنش های نا خواسته می شوند.

1 - تجمع بیش از حد نیتروژن باعث بروز سرطان در نوزادان به نام مت هموگلوبولینمیا می شود که باعث نرسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن می گردد.

2- فلز آلومینیوم در سطح بالا باعث بروز آسم، آلزایمر، بیماری های استخوانی و عوارض حین تولد می شود.

3- سمیت کلسیم منجربه عوارض عصبی، عقب ماندگی در رشد، تأخیر در شناخت و آسیب هایی به کلیه ها و سیستم ایمنی بدن می گردد.

4- فلز کبالت در سطح بالا منجر به آسیب های ریوی می شود.

5- فلز بور باعث کاهش تولید اسپرم و تحریک پذیری بینی، حلق و چشم می شود.

6- مواد حاوی کلر باعث سوء تغذیه جنین، ذات الریه، فلج عضلات و حتی مرگ در اثر از دست رفتن فعالیت سیستم تنفسی می گردد.

7- میزان زیاد پتاسیم در کودهای شیمیایی باعث کاهش ویتامین C و محتوای کاروتن گیاهان می شود.

8- کودهای فسفاته نیز پس از مصرف در گیاهانی مانند سیب زمینی باعث افزایش تجمع عناصر سنگینی مثل کادمیوم می گردد که علاوه بر خاصیت سرطان زایی، باعث کوتاهی قد در کودکان و اختلال در کارکرد کلیه ها می شود.

توصیه به مسئولان:

یکی از راهبردهای مهم توسعه کشاورزی در کشور، ارتقاء سطح سلامت جامعه و تحقق شعار پیشگیری مقدم بر درمان است. لذا توصیه می شود مسوولان بهداشت کشور و استان ها نتایج تحقیقات بیمارستانی و آمار و ارقام بیماران ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم را برای اطلاع عموم منتشر کنند . همچنین مسوولان اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی، نسبت به اطلاع رسانی و اعلام استاندارد های میزان وجود سم و کود در میوه ها و محصولات کشاورزی اقدام کنند و مسوولان شهرداری ها، در میادین میوه و تره بار، غرفه های عرضه محصول سالم و ارگانیک را دایر کنند و در نهایت مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، نظارت دقیق بر تولید محصولات سالم و ارگانیک داشته باشند و ترویج و انتقال دانش محصول سالم و ارگانیک را در دستور کار خود قرار دهند و وزارت بازرگانی در مبادی ورودی کشور ضمن نظارت کافی بر ورود سموم و کودهای شیمیائی از صحت و سلامت آنها اطلاع کامل حاصل نمایند.

پیشنهاد :

کشاورزی ارگانیک:

در این سیستم استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و افزودنی های غیر مجاز بر اساس قوانین ارگانیک، محدود یا به طور کلی حذف می شوند. ضمنا در این سیستم، تولید محصولات کشاورزی بر اساس تناوب کشت، استفاده از فرآورده های تولید شده در مزرعه مانند باقیمانده های محصول، کودهای حیوانی، کودهای سبز، ضایعات آلی خارج از مزرعه، مبارزه مکانیکی و بیولوژیک جهت کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز، استفاده از روش های بیولوژیک برای افزایش حاصلخیزی و بهره وری خاک استوار است.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید