Iranian Agriculture News Agency

در راستای خودکفایی و صادرات آبزیان

پروژه پنج‌ساله آبزی‌پروری در قطر انجام می‌شود

وزارت شهرداری و محیط زیست قطر مزایده‌هایی برای پروژه پنج‌ساله پرورش ماهی با هدف افزودن شش‌هزار تن ماهی در سال در نظر گرفته است.

پروژه پنج‌ساله آبزی‌پروری در قطر انجام می‌شود

وزارت شهرداری و محیط زیست قطر مزایده‌هایی برای پروژه پنج‌ساله پرورش ماهی با هدف افزودن شش‌هزار تن ماهی در سال در نظر گرفته است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت thepeninsulaqatar ، "زمین برای‌راه اندازی مزارع آبزی‌پروری اختصاص داده شده و در حال حاضر همکاری با وزارت اقتصاد و تجارت برای در اختیار قرار دادن آنها به بخش خصوصی انجام شده است."

این سخنان رامحمد سعید آل محندی Mohamed Saeed Al Mohannadi ، مدیر گروه شیلات وزارت شهرداری در مصاحبه تلویزیونی خود گفت.

وی افزود: "مرکز تحقیقات آبزیان در منطقه Ras Matbakh ، برای مزارع آبزی‌پروری در کشور ایجاد شده است، انتظار می‌رود که ماه آینده کار به پایان برسد." در حالی که 96 درصد از کار ساخت مرکز تکمیل شده است.

این مرکز تولید لارو و عرضه بچه ماهی به مزارع را بر عهده دارد و با هدف رسیدن به خودکفایی در بخش تولید ماهی در کشور و انجام مطالعات و تحقیقات مربوط به این حوزه راه‌اندازی شده است.

با توجه به گزارش پیمانکار ( Ashghal ) که ساخت مرکز را بر عهده دارد، قرار است مرکز تاپایان ماه مارس آماده بهره‌برداری شود.

مدیر گروه شیلات وزارت شهرداری یادآور شد: "طرح بلندپروازانه ما این است که تولید ماهی مازاد بر نیاز داخلی کشور در قالب استراتژی پنج‌ساله از 2017-21 20 انجام شود. همچنین دپارتمان برنامه هایی برای تشویق بخش خصوصی در زمینه پرورش ماهی دارد."

وی گفت: "همچنین هماهنگی هایی با وزارت اقتصاد و بازرگانی برای تخصیص زمین به مزارع آبزی پروری انجام شده است. ما در مرحله نهایی تحویل پروژه به سرمایه‌گذاران هستیم."

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: "در حال حاضر ما روی تولید ماهی تمرکز کرده ایم. به شرکت های خصوصی پس از مزایده، مجوز پرورش ماهی داده خواهد شد و این مزایده امسال برگزار می‌شود."

این در حالی است که تقاضا میگو در بازار محلی حدود یک‌هزار تن در سال است که مزارع میگو با توجه به نیازهای داخلی می‌توانند میگو تولید کنند.

انتظار می رود تمام مزارع آبزی پرور تولید حدود شش‌هزار تن ماهی در سال داشته باشند که حدود نیمی از تولید به خود کفایی قطر در این حوزه می‌انجامد و مقادیر مازاد هم صادر خواهد شد.

محمد محمود العبدالله رئیس بخش ماهی وزارتخانه گفت: "ظرفیت مرکز تحقیقات آبزیان در فاز نخست پرورش حدود 2.5 میلیون لارو Hamour ، Safi و Sulatiti است، همچنین این مرکز میگو هم تولید خواهد کرد وهشت مخزن جداگانه برای میگو توسعه داده شده است."/


ترجمه: فرحناز سپهری
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید