Iranian Agriculture News Agency

مایه کوبی 287 هزار رأس دام در کردستان علیه بیماری تب مالت

امسال با به کارگیری اکیپ‌های بخش خصوصی و دولتی و نیز مساعدت مسئولان استانی، دو هزار و 300 نوبت مراجعه به دامداری‌های استان انجام و طی آن در مجموع بیش از 287 هزار رأس دام در استان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) مایه کوبی شده است.

مایه کوبی 287 هزار رأس دام در کردستان علیه بیماری تب مالت

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: امسال در مجموع بیش از 287 هزار رأس دام در استان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) مایه کوبی شده است .

ایرنا، مجتبی ورمقانی افزود: امسال با به کارگیری اکیپ‌های بخش خصوصی و دولتی و نیز مساعدت مسئولان استانی، دو هزار و 300 نوبت مراجعه به دامداری‌های استان انجام و طی آن در مجموع بیش از 287 هزار رأس دام در استان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) مایه کوبی شده است .

به گفته وی علاوه بر مایه کوبی دام ها هشت هزار و 500 مورد نمونه‌برداری سرمی از واحدهای دامی دامداری‌های مناطق پرخطر نیز انجام و طی آن دام‌های بیمار شناسایی و معدوم شده است .

وی اضافه کرد: امسال در مجموع 635 مورد بیماری تب مالت در استان گزارش شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 55 درصد کاهش پیدا کرده است .

وی اظهار کرد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جمعیت مبتلا به بیماری تب‌مالت امسال 635 نفر بوده که در مقایسه با هزار و 316 نفر مبتلای سال گذشته، 55 درصد کاهش نشان می‌دهد .

مدیرکل دامپزشکی کردستان تب‌مالت را از جمله بیماری‌های دامی قابل انتقال از حیوان به انسان برشمرد و افزود: این بیماری علاوه بر تحمیل خسارت اقتصادی به دامداران، آلودگی جمعیت انسانی و نیز بروز خسارات بهداشتی را هم به دنبال دارد .

وی انجام مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری را از مهم‌ترین کنترل آن اعلام کرد و افزود: جمعیت دامی حساس همه ساله علیه این بیماری مایه کوبی شده و در کنار آن راه‌های کنترلی شناسایی و حذف دام بیمار، قرنطینه، آموزش مستمر جمعیت انسانی در معرض آسیب و توسعه صنایع لبنی پاستوریزه نیز انجام می‌شود .

تب‌مالت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های واگیردار در کشور ما به شمار می‌رود، این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می تواند در 10 تا 15 روز درمان می‌شود و جلوی انتقال آن به افراد دیگر گرفته می‌شود .

مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل بروز تب‌مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می‌کند و سبب شیوع بیماری می‌شود .

مهم‌ترین علائم بیماری تب مالت در دام ها افزایش دمای بدن حیوان و تب 40 درجه است .

عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل‌های آلوده، مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری‌ها از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است .

در استان کردستان بیش از یک میلیون 800 هزار راس دام سبک و 300 هزار راس دام سنگین وجود دارد .

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دامهای استان تولید می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید