Iranian Agriculture News Agency

تدابیر لازم برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی اندیشیده شده است

لزوم تخلیه بخشی از ساکنان مجاور رودخانه‌های شرق فارس

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور احتمال وقوع سیلاب در بخش‌های از غرب و جنوب کشور قطعی است. وزارت نیرو نیز تدابیر لازم برای مقابله با این سیلاب‌های احتمالی را از طریق تخلیه به هنگام سدها اندیشیده است.

لزوم تخلیه بخشی از ساکنان مجاور رودخانه‌های شرق فارس

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - لیلا مرگن:

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور احتمال وقوع سیلاب در بخش‌های از غرب و جنوب کشور قطعی است. وزارت نیرو نیز تدابیر لازم برای مقابله با این سیلاب‌های احتمالی را از طریق تخلیه به هنگام سدها اندیشیده است اما سیف اله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران علاوه بر اینکه به مردم توصیه می‌کند از رودخانه‌ها و محل عبور سیلاب فاصله بگیرند، از ساکنان مناطق پست واقع در شرق استان فارس درخواست کرد، منازل خود را تخلیه کرده و در محل‌هایی که دستگاه‌های اجرایی برای آنها تدارک دیده‌اند، ساکن شوند.

اخطاریه شماره 77 سازمان هواشناسی که 23 بهمن ماه منتشر شد از شدت یافتن بارش‌ها از بعد از ظهر روز یکشنبه 24 بهمن ماه حکایت داشت. بر اساس پیش‌بینی‌ها، علاوه بر بارش‌ برف و باران که طی دیروز بخش‌هایی از کشور را در بر گرفت، امروز نیز شاهد بارش شدید باران با رعد و برق، وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، نیمه غربی کرمان خواهیم بود. بارش در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به شکل برف خواهد بود. بارش باران با رعد و برق، وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در یزد، شمال و غرب هرمزگان و از بعد از ظهر امروز در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی مشاهده می‌شود. بارش در شمال خراسان رضوی به شکل برف خواهد بود. همچنین بارش برف در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان شمالی؛ بارش برف و باران در لرستان، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، جنوب و غرب اصفهان، البرز، شمال تهران و شمال سمنان برای امروز گزارش شده است. گیلان، مازندران و گلستان نیز طی امروز شاهد بارش باران و در ارتفاع برف خواهند بود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی فردا هم بارش‌ها ادامه خواهد داشت به نحوی که بارش شدید باران با رعد و برق، وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیانی ماندن رودخانه‌ها در شمال و غرب هرمزگان، جنوب بوشهر، نیمه جنوبی فارس و نیمه غربی کرمان، بارش باران با رعد و برق، وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در خراسان شمالی و بارش برف و باران در کرمانشاه و غرب کردستان رخ خواهد داد.


اعلام آماده‌باش در استان‌های پرخطر

شدت گرفتن بارش‌ها و افزایش احتمال وقوع سیل، وزارت نیرو را بر آن داشت تا تدابیر لازم برای مدیریت سدها و مناطق مجاور رودخانه‌ها انجام دهد. سیف‌اله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره این احتمال نیاز به تخلیه مناطق در معرض خطر سیلاب، بیان کرد: سامانه بارشی که از روز پنجشنبه شرایط آن رصد شده است، نشان می‌دهد شاهد بارش‌های سیل‌آسا خواهیم بود.

وی افزود: جلسات تخصصی از روز شنبه در وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شده است. موضوع آبگرفتگی و بارش شدید باران در هشت استان جدی است.

آقابیگی گفت: بر اساس طبقه‌بندی که با تکیه بر میزان و حجم بارش صورت گرفته است، استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر با میزان آبگرفتگی شدید، خوزستان و هرمزگان با خطر وقوع آبگرفتگی با شدت کمتر و استان‌های سیستان و بلوچستان جنوب کرمان و بخشی از جنوب گیلان دارای شرایط بارندگی شدید و توام با آبگرفتگی خواهند بود.

وی اضافه کرد: با توجه به ارایه هشدارهای لازم، اقداماتی که باید قبل از وقوع رخداد سیلاب صورت می‌گرفت توسط همکاران بخش تخصصی به‌ویژه در این هشت استان، انجام شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران استانداری‌ها، کمیته‌های مدیریت بحران و ستاد مدیریت بحران در این هشت استان تشکیل جلسه داده‌اند.

وی باران را نعمتی خدادادی معرفی کرد که مردم استان‌های در معرض سیل همواره منتظر آن بوده‌اند. بنابراین تاکید کرد: مردم برای اینکه این نعمت خدادادی به خسارت تبدیل نشود، باید حتما از رودخانه‌ها فاصله بگیرند. زیرا با افزایش بارش‌ها حتما سطح آب بالا می‌آید. مردم علاوه بر فاصله گرفتن از رودخانه‌ها باید از مجاری تخلیه سیلاب و انتقال آب داخل شهرها و روستاها فاصله گرفته و از نزدیک شدن به آن اجتناب کنند.

آقابیگی به عشایر توصیه کرد: از آنجا که فصل کوچ عشایر و استقرار آنها در استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است، این گروه حتما باید از استقرار در نقاط پست و آبگیر خودداری کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در شرق استان فارس بخش‌هایی نیاز است که مردم نهایت همکاری را مسئولان ذی‌ربط داشته باشند و منازل خود را که در نقاط پست قرار گرفته تخلیه کنند. آنها باید در محل‌های پیش‌بینی شده توسط هلال احمر سازمان‌های امداد و نجات و دستگاه‌های خدماتی مستقر شوند.


سدها آماده پذیرش سیلاب

فروردین ماه امسال با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی در زمینه بروز سیلاب، دریچه‌های سد دز به موقع باز نشد و در آخرین لحظات برای جلوگیری از خطر شکسته شدن سد و ایجاد فضای خالی کافی برای ورود سیلاب‌های مهیب، دریچه‌های این سد به یکباره باز شد و برای مردم پایین دست سد دز نظیر دزفول و روستاهای اطراف ان آبگرفتگی به ارمغان آورد. درباره احتمال وقوع چنین حوادثی در بارش‌های اخیر، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، گفت: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا تمامی مدل‌های هواشناسی جهانی نشان می‌دهد در برخی استان‌ها میزان بارش‌ها به بیش از 200 میلمتر می‌رسد. ضمن آنکه تاکنون در برخی نواحی 80 یا 85 میلمتر بارش ثبت شده و قطعا با ادامه بارندگی، به ارقام اعلام شده در پیش‌بینی‌ها می‌رسیم. به همین دلیل تدابیر لازم برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی اندیشیده شده است.

وی افزود: خوشبختانه در تمامی استان‌ها برنامه‌ریزی جامعی برای کنترل سیلاب انجام شده تا رهاسازی آب سدها برای پایین دست ایجاد مخاطره نکند و برای سد و ساکنین بالادست هم مشکل ایجاد نشود.

بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر سبب شده سد اورویل آمریکا به عنوان بلندترین سد این کشور بشکند و 160 هزار نفر از مردم پایین دست این سد آواره شوند. آقابیگی درباره احتمال وقوع چنین حوادثی در ایران بیان کرد: در سدهای ایران چنین شرایطی ایجاد نخواهد شد. سدهای ما به اندازه کافی ظرفیت خالی دارند و اگر ظرفیت نزدیک به پر شدن است، قبلا همه تمهیدات لازم اندیشیده شده است./

L-951125-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید