Iranian Agriculture News Agency

نشست معاون رئیس جمهور با مقامات دادگستری هرمزگان:

هفت لایحه زیست‌محیطی به مجلس ارائه شد/ فضای سیاسی برخی از کشورهای منطقه مانع همکاری شده است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفت لایحه زیست محیطی تدوین و به مجلس ارائه شده است که از جمله آن لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس است. مجازات‌ها در آن به روز رسانی شده و علاوه بر آن، لایحه حفاظت از خاک و تالاب‌ها و ارزیابی زیست محیطی را نیز داریم.

هفت لایحه زیست‌محیطی به مجلس ارائه شد/ فضای سیاسی برخی از کشورهای منطقه مانع همکاری شده است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفت لایحه زیست محیطی تدوین و به مجلس ارائه شده است که از جمله آن لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس است. مجازات‌ها در آن به روز رسانی شده و علاوه بر آن، لایحه حفاظت از خاک و تالاب‌ها و ارزیابی زیست محیطی را نیز داریم.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، معصومه ابتکار در نشست با مقامات دادگستری استان هرمزگان، با اشاره به رویکرد دولت برای تعامل با قوه قضائیه، عنوان کرد: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست، فضایی برای همراهی ملی در زمینه محیط زیست به وجود آورد تا برای تحقق اهداف مهم این سیاست ها گام های مهمی برداریم.

وی ادامه داد: هفت لایحه زیست محیطی تدوین و به مجلس ارائه شده است که از جمله آن لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس است که مجازات ها در آن به روز رسانی شده و علاوه بر آن لایحه حفاظت از خاک و تالاب ها و ارزیابی زیست محیطی را نیز داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر بخواهیم توسعه را با محیط زیست همسان کنیم راه علمی آن ارزیابی زیست محیطی است که این امر را به یک فرآیند واقعی تبدیل کرده‌ایم و می‌توانیم مشکلات طرح ها را از قبل پیش‌بینی کنیم تا از ابتدا در مرحله طراحی و احداث موارد زیست محیطی دیده شود.

وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان نیز به زودی در مجلس طرح می‌شود، عنوان کرد: همچنین در زمینه حیوان آزاری مشکلاتی داشتیم که نیازمند برخورد قوی حقوقی است و لایحه مقابله با حیوان آزاری نیز در این راستا ارائه می‌شود که احتمالا به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد شد و باید با قوانین درست پیشگیری از مشکلات زیست محیطی داشته باشیم.

ابتکار افزود: کارگروه‌های ملی در زمینه مسائلی همچون آلودگی هوا و توسعه پایدار داریم و اهداف جهانی توسعه پایدار با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه همخوانی بسیار خوبی دارد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: نباید ابعاد زیست محیطی توسعه را نادیده بگیریم چون رشد کشور ما را با خسارت‌هایی مواجه می‌کند و کشاورزی، صنعت و شهرها دچار مشکلات عمده‌ای می‌شوند و رشد و توسعه باید با نگاه علمی و انجام ارزیابی زیست محیطی اتفاق بیفتد.

ابتکار با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه محیط زیست، بیان کرد: امروز در تمامی کلان شهرها بنزین یورو 4 عرضه می‌شود و سال 92 نزدیک به 42 درصد سوخت نیروگاه ها مازوت بود که امسال این رقم به کمتر از هشت درصد رسیده و موجب کاهش آلایندگی آنها شده است.

وی گفت: بازرسی مستمر از خطوط تولید خودرو انجام می‌شود و همه خودروهای تولیدی در کشور با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند و همچنین 444 مرکز معاینه فنی در کشور با هم مرتبط شده است و ضوابط معاینه فنی را ارتقا داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها، در بسیاری از این شهرها تعداد روزهای ناسالم هوا کاهش یافته است و تعداد روزهای هوای سالم در کلان شهر اصفهان سه برابر افزایش یافته است و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز از سال 92 تا 95 کاهش معنی داری داشته است.

ابتکار با اشاره به شهادت دو تن از محیط بانان در استان هرمزگان، اضافه کرد: نیروی انتظامی و قضات دادگستری همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشتند و باید تلاش کنیم فضا برای متخلفان و متجاوزین به طبیعت نا امن شود چون تخریب محیط زیست خیانت در امانت عظیم الهی است.

وی با بیان اینکه باید همکاری‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست را گسترش دهیم، یادآور شد: فضای سیاسی حاکم بر برخی از کشورهای منطقه مانع همکاری ها شده است در صورتی که مسأله زیست محیطی باید فارغ از مسائل سیاسی نگریسته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در زمان مدیریت بنده تاکنون دو بار تمامی کشورهای همسایه را جهت مذاکره و گسترش همکاری ها به کشورمان دعوت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه باید به دغدغه‌های زیست محیطی ارزش قائل باشند، اضافه کرد: بزودی پیشنهاد مالیات و عوارض سبز از شناورها ارائه خواهیم کرد که امیدواریم این طرح در بهبود وضعیت زیست محیطی دریایی موثر واقع شود.

ابتکار در پایان مناطق حفاظت شده را حقوق نسل‌های آتی دانست و عنوان کرد: این مناطق ثروت و میراث ملی کشور بوده و امیدوارم در حفظ آن کوشا باشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید