Iranian Agriculture News Agency

دانشمندان مواد شیمیایی سمی ممنوعه را در بدن جانوران آبزی در اعماق اقیانوس‌ها کشف کردند

رسیدن آلاینده‌های آلی به کف اقیانوس‌ها

تاکنون تصور می‌شد که اعماق اقیانوس‌ها محل‌های امنی هستند که از اثرات فعالیت‌های انسانی مصون مانده‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که حتی این بکرترین مکان‌های جهان نیز از دست بشر در امان نمانده‌اند.

رسیدن آلاینده‌های آلی به کف اقیانوس‌ها

تاکنون تصور می‌شد که اعماق اقیانوس‌ها محل‌های امنی هستند که از اثرات فعالیت‌های انسانی مصون مانده‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که حتی این بکرترین مکان‌های جهان نیز از دست بشر در امان نمانده‌اند.

به گزارش ایانا از ایندیپندنت، مقدار فوق‌العاده‌ای از مواد شیمیایی که در دهه 1970 ممنوع شده بود، در بدن موجودات دریایی در اعماق اقیانوس‌ها توسط دانشمندان کشف شد. دانشمندان از کشف چنین سطح بالایی از PCBs ها و دیگر آلاینده‌های آلی پایدار در عمق بیش از 10 کیلومتری اقیانوس آرام شگفت‌زده شده‌اند. این ناحیه از نزدیک‌ترین بخش خشکی -ژاپن- یک‌هزار و 300 کیلومتر فاصله دارد.

وضعیت مشابهی هم در ناحیه‌ای آلوده در شمال نیوزلند با فاصله هفت هزار کیلومتری از ساحل و در عمق 10 کیلومتری اقیانوس کشف شده است. محققان دستاوردهای خود را در مقاله ای در مجله اکولوژی طبیعت و تکامل منتشر کرده‌اند.

دکتر الن جیمسون از تیم مطالعاتی در این باره گفت: "ما سطح فوق‌العاده‌ای از آلاینده‌ها را در یکی از دور افتاده‌ترین زیستگاه‌های غیر قابل دسترس بشر بر روی زمین یافته‌ایم، این واقعیت بیانگر اثرات مخرب و ویرانگر بشر بر روی این کره خاکی است. این میراث بزرگی است که بشر از خود برجای گذاشته است".

آلایندگی چنان وسیع است که موجودات دریایی زیادی از راسته Amphipoda در گسترده شناسایی شده، آلوده به مواد شیمیایی هستند. ناحیه خشکی نزدیک دریا در ژاپن یکی از آلوده‌ترین مناطق صنعتی در شمال غربی اقیانوس آرام بوده است.

جیمسون می‌گوید که در حال حاضر مشخص نیست که چه مقدار آلودگی در دریا گسترده شده و این اکوسیستم گسترده و ناشناخته نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

آلاینده‌های آلی پایدار، که با نام POPs شناخته می‌شوند، به‌طور گسترده از دهه 1970 ساخت آنها ممنوع شده است، اما میزان تولید آنها از دهه 1930 به بیش از 1.3 میلیون تن در جهان می‌رسیده است. حوادث صنعتی مختلف مانند نشت از مکان‌های دفن زباله، تخلیه مقادیر زیادی از مواد شیمیایی در دریا در دهه‌های قبل رخ داده است و باعث نفوذ این مواد به دریاها و اقیانوس‌ها شده است.

تصور بر این است که مواد شیمیایی تخلیه شده به دریاها باعث مرگ بسیاری از جانداران دریایی شده و یا در بستر دریا رسوب کرده و از طرق مختلف وارد زنجیره غذایی شده‌اند.

یافته‌های تیم دکتر جیمسون بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد که میزان مواد شیمیایی PCBs و PCBEs موجود در سخت پوستان کوچک شناسایی شده 50 برابر بیش از حد مجاز در بدن این موجودات در سیستم یک رودخانه آلوده در چین است.

دکتر دافرون می‌گوید: "آگاهی جدید و بینش اثرات محیط زیستی ناشی از آلودگی الهام گرفته از حرکت به سمت حفاظت و ممنوعیت استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات در کشاورزی است". مواد شیمیایی صنعتی از جمله ددت از آفت‌کش‌ها بخشی از گروه آلاینده‌های POPs هستند. همچنین مواد شیمیایی از گروه‌های PCBs و PBDEs که به‌عنوان مواد اشتعال‌زا مصرف می‌شدند. این مواد دارای ماندگاری بالا در طبیعت بوده و به همین دلیل هم مصرف آنها ممنوع شده است. این مواد اثراتی بر سیستم‌های هورمونی، ایمنی و تولید مثل دارند./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951126-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید