Iranian Agriculture News Agency

یافته‌های محققان نشان داد:

بیش از نیمی از مواد غذایی جهان توسط مزارع کوچک کشاورزی تأمین می‌شود/ مزارع تا پنج هکتار بیش از 80 درصد از تولید جهانی برنج و 75 درصد تولید جهان بادام‌زمینی و روغن پالم را تولید می‌کنند

خرده‌مالکان نقش حیاتی در تغذیه جمعیت زمین بازی کند. در حال حاضر مطالعه‌ای که در سایت تحقیقات زیست محیطی Environmental Research Letters (ERL) منتشر شده، تخمین می‌زند که بیش از نیمی از کالری مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان از مناطقی به دست می‌آید که اندازه متوسط مزرعه کمتر از پنج هکتار است.

بیش از نیمی از مواد غذایی جهان توسط مزارع کوچک کشاورزی تأمین می‌شود/ مزارع تا پنج هکتار بیش از 80 درصد از تولید جهانی برنج و 75 درصد تولید جهان بادام‌زمینی و روغن پالم را تولید می‌کنند

خرده‌مالکان نقش حیاتی در تغذیه جمعیت زمین بازی کند. در حال حاضر مطالعه‌ای که در سایت تحقیقات زیست محیطی Environmental Research Letters (ERL) منتشر شده، تخمین می‌زند که بیش از نیمی از کالری مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان از مناطقی به دست می‌آید که اندازه متوسط ​​مزرعه کمتر از پنج هکتار است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت environmentalresearchweb ، با وجود اهمیت کشاورزی در تأمین امنیت غذایی میلیون‌ها نفر، به‌ویژه در جنوب و شرق آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و امریکای لاتین، یافتن اطلاعات درباره میزان توزیع محلی این مزارع کوچک به دشواری انجام می‌شود. برای پرداختن به این موضوع، محققان در امریکا، کانادا و استرالیا با همکاری یکدیگر به فراهم کردن نقشه‌ای از مقدار متوسط ​​ زمین برای هر کشاورزی خانگی اقدام کردند.

البته در این راه دانشمندان با شماری از موانع روبه‌رو شدند.

لیا سمبرگ " Leah Samberg " از دانشگاه مینه سوتا گفت: "هیچ مجموعه تعریف‌شده‌ای درباره اینکه آنچه "کوچک" در کشاورزی نامیده می‌شود، وجود ندارد و به این معنا که این واژه می‌تواند در مکان‌های مختلف، مفهومی متفاوت داشته باشد. به‌عنوان نمونه پنج هکتار در امریکا به معنای مزرعه کوچک است، اما در اتیوپی این میزان، مقداری بزرگ به حساب می‌آید."

تیم نشان داد که خروجی ترکیبی مربوط به مناطق توسعه یافته جهان در بخش کشاورزی در مقیاس کوچک (مثال: مزرعه با متوسط اندازه ​​کمتر از پنج هکتار) بیش از 80 درصد از تولید جهانی برنج و 75 درصد از تولید جهان بادام‌زمینی و روغن پالم را بر عهده دارند.

مناطق با مقیاس کوچک و متراکم با توجه به مطالعه، بخش بزرگی از ارزن در جهان (60 درصد) ، کاساوا (60 درصد)، پنبه (40 درصد) و نیشکر (40 درصد) را تولید می‌کنند و این مناطق 70 درصد از کالری که تولید می‌کنند به‌صورت مستقیم به مصرف انسانی می‌رسد.

سمبرگ و همکارانش، با استفاده از داده‌های وب و تصاویر ماهواره‌ای با پوشش قرار دادن اراضی و طبقه‌بندی فعالیت‌های کشاورزی، سهم کشاورزان خرده‌پا را در تولید غذای جهان نشان دادند. این داده‌ها، دوهزار و 412 منطقه در 83 کشور در سراسر جنوب و شرق آسیا، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و امریکا لاتین را پوشش می‌دهد.

رویکرد این گروه شناسایی کشاورزان به جای مزارع است و از این اطلاعات می‌توان به‌عنوان یک منبع مرجع استفاده کرد. تیم تمام تلاش خود را برای به دست آوردن دقیق داده و آمار انجام می‌دهد، اما این امکان وجود دارد که اطلاعات گاهی درست نباشد.

در این باره سیمبرگ می‌گوید: "چراکه امکان دارد کسی در یک مزرعه زندگی کند، اما شغلی در یک کارخانه داشته باشد."

به‌منظور بررسی مزارع کوچک‌تر یا بزرگ‌تر، دانشمندان از یک واحد به نام (MAA) " mean agricultural area " بهره می‌برند که به مقدار هکتار زمین‌های کشاورزی که توسط تعدادی از خانوارهای کشاورز تقسیم شده‌اند، گفته می‌شود.

محققان دریافتند، واحد MAA کمتر از پنج هکتار، میزانی است که در بیشتر مناطق آسیا نقش دارد، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که نیمی از مواد غذایی منطقه را تأمین می‌کند با دانسیته (چگالی) متوسط ​​ خانوارهای کشاورز ، 26 درصد محاسبه شده است. این مقدار در امریکای لاتین، با تولید 70 درصد از کالری مواد غذایی تولید شده در مناطق با MAAS بزرگ و بسیار بزرگ در نظر گرفته شده است.

این گروه امیدوار است که نتایج نه‌تنها به سیاستگزاران، بلکه توسعه‌دهندگان فناوری برای مقابله با مسائلی مانند امنیت غذایی، کاهش فقر و حفاظت کمک کند. یکی از گام‌های بعدی این پروژه شناسایی عواملی است که منجر شده تا مناطق خرده‌پا به موفقیت دست یابند.

دانشمندان از دانشگاه مینه سوتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا و سازمان تحقیقات صنعتی و علمی مشترک‌المنافع ( Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization ) یافته‌های خود را در سایت مقاله‌های تحقیقاتی زیست‌محیطی ( ERL ) منتشر کرده‌اند./

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید