Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در آیین تقدیر از ۵۳ تولیدکننده برتر ملی و استانی خبر داد:

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سیستم آبیاری تحت فشار / وصول 27 درصد بودجه در سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یکی از راه‌های کاهش مصرف آب کشاورزی استفاده از سیستم های آبیاری نوین است که در این بخش تاکنون ۵۷ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است. ظرفیت بخش کشاورزی استان برای این حوزه ۱۶۰ هزار هکتار است که نشان دهنده فاصله زیاد تا ظرفیت موجود است.

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سیستم آبیاری تحت فشار / وصول 27 درصد بودجه در سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در آیین تقدیر از ۵۳ تولید کننده برتر ملی و استانی از تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، علی بابایی در آیین نکوداشت تقدیر از کشاورزان نمونه استان مرکزی در اراک گفت: تلاش مستمر بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان باعث شد تا این خطه بعد از خراسان رضوی، دومین استان از نظر تعداد تولیدکننده برتر و ملی باشد .

وی افزود: کشاورزان، قهرمانان سنگر تولید هستند که ثابت کردند با وجود کمبودها می توان جایگاه ملی را کسب کرد و با احراز این جایگاه الگو مناسبی برای سایر همکاران خود شدند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی با وجود آوازه صنعتی بودن با تولید سه درصد محصولات کشاورزی، جایگاه مطلوبی در کشور دارد و این نشان دهنده ظرفیت بالا در این بخش اقتصادی است.

بابایی یادآور شد: ۱،۲ درصد محصولات کشاورزی تولید شده در این استان مازاد است که با اعمال تجربیات و بهره گیری از نظرات کارشناسان ترویج، امکان خودکفایی محصولات دوراز ذهن نیست .

وی افزود: ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ ابلاغ شده است که از این رقم ۱۲۰ میلیارد ریال تاکنون وصول شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کمبود آب به عنوان یکی از دغدغه های کشاورزان و متولیان این بخش به شمار می رود، هرچند اقدامات مطلوبی در این زمینه انجام شده، اما ناکافی است .

بابایی افزود: یکی از راه‌های کاهش مصرف آب کشاورزی استفاده از سیستم های آبیاری نوین است که در این بخش تاکنون ۵۷ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است .

وی تأکید کرد: ظرفیت بخش کشاورزی استان برای این حوزه ۱۶۰ هزار هکتار است که نشان دهنده فاصله زیاد تا ظرفیت موجود است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تجهیز آبیاری مزارع کشاورزی به سیستم نوین در اولویت برنامه جهاد کشاورزی است که البته به معنای افزایش واحد سطح نیست .

وی اظهار کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر اولویت‌های جهاد کشاورزی به حساب می آید و در سال های اخیر دو هزار و ۲۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی در استان اضافه شده است .

بابایی گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از دغدغه های تولیدکنندگان است که خرید آن از طریق بورس در صورت تأمین زیرساخت ها انجام خواهد شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: کیفیت و کمیت در بورس محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و کشاورزان باید در این دو شاخص تلاش بیشتری داشته باشند .

وی بیان کرد: مشکلات پس از تولید از بخش هایی است که بهره‌برداران محصولات کشاورزی با آن مواجه هستند و ضروری است بخش پس از تولید ساماندهی شود .

بابایی گفت: توسعه صنایع تبدیلی که کمتر به آن پرداخته شده، می تواند مشکلات پس از تولید را تا اندازه بالایی کاهش دهد و دست واسطه ها را کوتاه کند .

هاشمی‌ مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات کشاورزان، باغداران و دامداران استان گفت: اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری در مصرف و بکارگیری بهینه عوامل پایه تولید آب و خاک، رعایت اصول علمی و فنی در فرآیند تولید، کاهش هزینه تولید بابهره گیری از دانش، تکنولوژی نوین و رویکرد دانش محصولی در مراحل تولید و ابتکار و نوآوری در فرآیند تولید را از جمله شاخص های مهم انتخاب نمونه هادر سال زراعی ۹۵ اعلام کرد .

در ادامه مراسم تجلیل از تولید کنندگان، مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: فعال سازی طرح های راکد و نیمه فعال از اولویت های فعالیت این مدیریت در استان به شمار می رود.

جهانپور معماریان افزود: طرح‌های دانش بنیان و تکنولوژی مکانیزاسیون و توسعه زنجیر تولید از دیگر اولویت های بانک کشاورزی است .

وی اظهار کرد: پرداخت ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در آبیاری نوین کشاورزی، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات به واحدهای نیمه فعال، یک‌هزار میلیارد ریال در بخش کاشت، داشت و برداشت، ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از جمله اقدامات بانک کشاورزی به حساب می آید.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۰ میلیارریال برای جبران خسارات در آنفلوآنزای حاد پرندگان به ۱۶ واحد مرغداری این استان که محصولات خود را معدوم کردند، تخصیص یافته است .

معماریان افزود: چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان مرکزی تحت پوشش خدمات بیمه قراردارند .

وی تأکید کرد: افزایش سقف تسهیلات بانکی، کاهش سهم آورده، تخفیف در کارمزد و خدمات بانکی و بیمه تقسیطی از جمله امتیازاتی است که بانک کشاورزی استان مرکزی به کشاورزان برتر ملی ارائه می کند .

در این آیین از اسدالله احمدی بهربردار در حوزه ستیستم آبیاری نوین، احد کیهانی فر در تولید کلزا، ملیحه کوچکی مطلق در زمینه شرکت دانش بنیان، کبری ارشدفر صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، محمدحسین محرابی محصولات باغی و وحیدررضا آشتیانی در زمینه دامپروری به عنوان نمونه ملی تجلیل شد .

گفتنی است در مراسم تجلیل از نمونه های سال زراعی ۹۴-۹۳ بخش کشاورزی، از ۱۷۵ نفر از تولید کنندگان بخش کشاورزی و مسئولان استانی و کارشناسان کشاورزی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان، معاونان و مدیران و جمعی از مسئولان استانی تقدیر شد. همچنین در این مراسم از ۵۳ تولید کننده برتر ملی و استانی در بخش های مختلف زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی، منابع طبیعی، شرکت های فنی و مهندسی و خدمات مشاوره ای و شرکت دانش بنیان، مددکار ترویجی، مدیر عامل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی تقدیر شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید