Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مازندران خبر داد:

تحقق 66 درصدی عملیات توسعه و ساماندهی گاوهای نژاد دومنظوره در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: امسال اجرای عملیات طرح ملی اصلاح نژاد دام روستایی با چهار فعالیت توسعه نژادهای دومنظوره سیمنتال، ساماندهی نژاد گاوهای بومی شاخص، توسعه و ساماندهی گاومیش‌های استان و تولید ترکیبات ژنتیک و سنتز نژاد گوسفند در دستورکار این معاونت قرار گرفته است.

تحقق 66 درصدی عملیات توسعه و ساماندهی گاوهای نژاد دومنظوره در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تحقق 66 درصدی عملیات توسعه نژاد های دومنظوره گاو سیمنتال در استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، علیرضا عطایی‌نژاد با بیان اینکه اصلاح نژاد دام به عنوان ابزاری مؤثر برای بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی فعالیت های دامپروری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین تولیدات دامی در روستاها و شهرهای کوچک کشور صورت می گیرد .

وی با تأکید بر اینکه اصلاح نژاد و ساماندهی و افزایش راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح اصلاح نژاد دام روستایی نقش مؤثری در روند حفظ و ارتقاء ژن در دام های روستایی و اقتصادی کردن تولید در واحدهای تولیدی دارد .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به تحقق 66 درصدی عملیات توسعه نژادهای دومنظوره گاو سیمنتال با انجام عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم پروف شده گاو نر نژاد سیمنتال روی 12 هزار رأس از گاوهای آمیخته (دورگ) در استان یادآور شد: تا تحقق 18 هزار رأس که تعهد سال 94 بود، عملیات اجرایی توسعه نژادهای دومنظوره گاو سیمنتال در استان ادامه خواهد یافت .

به گفته این مسئول امسال اجرای عملیات طرح ملی اصلاح نژاد دام روستایی با چهار فعالیت توسعه نژادهای دومنظوره سیمنتال، ساماندهی نژاد گاوهای بومی شاخص، توسعه و ساماندهی گاومیش‌های استان و تولید ترکیبات ژنتیک و سنتز نژاد گوسفند در دستورکار این معاونت قرار گرفته است.

عطایی‌نژاد در همین زمینه افزود: با فراخوان شرکت های خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی در بخش دام استان و انتخاب از طریق مناقصه، در نهایت دو شرکت خدمات مشاوره ای دام سنگین و دام سبک متولی اجرای این عملیات در شهرستان های استان با نظارت این معاونت شدند .

وی با اشاره به میزان حجم عملیات فعالیت های سال جاری اصلاح نژاد دام روستایی استان بیان کرد: برای توسعه نژادهای دومنظوره، تعهد استان یک هزار و 104 رأس است و عملیات اجرایی آن شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم پروف شده گاو نر دومنظوره سیمنتال با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی گاوهای دورگ در دامداری های استان در حال اجرا است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به ساماندهی گاوهای بومی شاخص تصریح کرد: تعهد استان 134 رأس است و عملیات اجرایی شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم گاو نر بومی برتر با هدف حفاظت از منابع ژنتیک گاوهای بومی و با محوریت اقتصادی کردن آنها درحال اجراست .

عطایی نژاد ادامه داد: در ارتباط با توسعه و ساماندهی گاومیش های مازندران، تعهد این استان 49 رأس بوده و عملیات اجرایی آن شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و تلقیح مصنوعی با اسپرم گاومیش نر بومی ممتاز با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی گاومیش ها در حال اجرا است .

این مسوول اضافه کرد: میزان تعهد استان برای تولید ترکیبات ژنتیک و سنتز نژاد گوسفند، 700 رأس است و عملیات اجرایی آن نیز شامل ثبت مشخصات، رکوردگیری و جفت گیری کنترل شده با قوچ ژنومیک نژاد رومانف به منظور اقتصادی کردن تولید با هدف کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و در نتیجه افزایش بهره وری به ازای هر رأس دام مولد در حال اجراست .

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات گله های تحت پوشش این طرح در سامانه اصلاح نژادی کشور ثبت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید