Iranian Agriculture News Agency

بازدید مشاور وزیر جهاد کشاورزی از روند اجرای طرح "پی.وی.اس." در سمنان

استفاده از 12 رقم از ارقام مختلف گندم در اجرای طرح "پی.وی.اس." در سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: افزایش متوسط عملکرد و برداشت گندم از هر هکتار زمین زیرکشت گندم یکی از مهم‌ترین اهدافی به شمار می رود که با اجرای این طرح دنبال می‌شود. همچنین مؤلفه‌های دیگر کشت و تولید ارقام مختلف گندم مانند زمان رسیدن، کیفیت، میزان کاه‌دهی، میزان مقاومت در برابر آفات و ... نیز در اجرای طرح "پی.وی.اس." با یکدیگر مقایسه خواهد شد تا در نهایت به صرفه‌ترین نوع گندم به عنوان بذر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

استفاده از 12 رقم از ارقام مختلف گندم در اجرای طرح "پی.وی.اس." در سمنان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور از روند اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم (پی.وی.اس.) در جنوب شهر سمنان بازدید کرد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، اسماعیل اسفندیاری پور از روند اجرای این طرح برای 12 گونه مختلف از گندم قابل کشت در استان سمنان در جنوب مرکز این استان بازدید کرد.

وی در این بازدید از نزدیک در جریان نحوه اجرای این طرح قرار گرفته و راهنمایی‌های لازم را برای اجرای هرچه بهتر آن به معاونان و مشاوران سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان سمنان ارائه کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به نحوه اجرای این طرح بیان کرد: 12 رقم از ارقام مختلف گندم در اجرای این طرح برای کشت و آزمایش به کار گیری شده است.

سید حسن میرعماد با اشاره به اینکه افزایش متوسط عملکرد و برداشت گندم از هر هکتار زمین زیرکشت گندم یکی از مهم‌ترین اهدافی به شمار می رود که با اجرای این طرح دنبال می‌شود، اضافه کرد: همچنین مؤلفه‌های دیگر کشت و تولید ارقام مختلف گندم مانند زمان رسیدن، کیفیت، میزان کاه‌دهی، میزان مقاومت در برابر آفات و ... نیز در اجرای طرح "پی.وی.اس." با یکدیگر مقایسه خواهد شد تا در نهایت به صرفه‌ترین نوع گندم به عنوان بذر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه این آزمایش‌ها و بررسی‌ها برای ارقام مختلف گندم در شرایط یکسان انجام می‌شود، گفت: بر این اساس کشاورزان به صورت عینی نتایج مشاهدات خود را ملاک قرار داده، برای کشت یکی از انواع و ارقام مختلف گندم اقدام خواهند کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این بازدید با بیان اینکه این برای دومین سال است که این طرح در سمنان اجرایی می شود، بیان کرد: بررسی میدانی شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مختلف کشت گندم و به صرفه‌تر شدن کشت این محصول برای کشاورزان از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

حسین اصغری اضافه کرد: کشاورزان با اجرای این طرح در عمل می‌بینند که بهره‌وری و صرفه اقتصادی کدام نوع از ارقام مختلف گندم برای کشت وسیع برای آنان مناسب‌تر خواهد بود و همان را با راهنمایی‌های مشاوران جهاد کشاورزی انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: این طرح در واقع میدان رقابتی برای ارقام مختلف گندم برای کشت در اراضی کشاورزی استان سمنان خواهد بود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید