Iranian Agriculture News Agency

همایش سالانه انجمن علوم خاک در پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای در حال برگزاری است

توجه بیشتر به خاک در برنامه ششم توسعه

رئیس انجمن علوم خاک گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه‌های قبلی اندکی توجه به مسئله خاک بیشتر شده است.

توجه بیشتر به خاک در برنامه ششم توسعه

رئیس انجمن علوم خاک گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه‌های قبلی اندکی توجه به مسئله خاک بیشتر شده است.

منوچهر گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در برنامه ششم اگرچه برای نخستین‌بار مشخص است که به مسئله خاک توجه شده، اما هنوز به حالت ایده‌آل نرسیده‌ایم.

وی افزود: همه آنچه در برنامه ششم آمده، روی کاغذ است و باید در عمل ببینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر ردیف بودجه‌ای گذاشته شد و اعتباری به بخش خاک تخصیص داده شد، می‌توانیم بگوییم که به مسئله خاک توجه شده است.

رئیس انجمن علوم خاک که در حاشیه همایش سالانه انجمن علوم خاک سخن می‌گفت، هدف از برگزاری این نشست در پژوهشکده علوم هسته‌ای کشاورزی را آشنایی بیشتر دست‌اندرکاران بخش خاک با کاربرد علوم هسته‌ای و رادیوایزوتوپ‌ها در این حوزه اعلام کرد.

به گفته گرجی، رادیوایزوتوپ‌ها در چهار زمینه کشاورزی کاربرد دارد. خاک و آب، اصلاح گیاهان، علوم دامی و شیلات و مبارزه با آفات محورهایی هستند که انرژی هسته‌ای در فعالیت‌های این حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: علوم هسته‌ای در حوزه خاک، در بحث ردیابی فرسایش خاک، اندازه‌گیری فرسایش و همین‌طور انجام تحقیقات درباره تغذیه گیاه و حاصلخیزی خاک کاربرد دارد.

گرجی گفت: امروز همه مسئولان و دست اندرکاران بخش آموزش، تحقیقات و اجرای خاک قرار است دور هم جمع شوند تا درباره برنامه‌های آینده این حوزه به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

وی ادامه داد: در همه زمینه‌های مرتبط با خاک در نشست سالیانه صحبت می‌کنیم. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل‌های استان‌ها، اعضای انجمن علوم خاک و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی در نشست امروز حضور می‌یابند.

رئیس انجمن علوم خاک بیان کرد: پیگیری جدی‌تر قانون خاک در برنامه ششم و بودجه سالیانه جزء مطالباتی است که امروز درباره آن سخن خواهیم گفت./

L-951127-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید