نایبرئیس خانه کشاورز در گفتوگو با ایانا مطرح کرد:
ضعف بخش بازرگانی سفارتخانههای ایران در صادرات محصولات کشاورزی/ ساختار مقررات گمرکی کشور نیاز به بازنگری دارد
وزیر جهاد کشاورزی دیشب در گفتوگوی ویژه خبری خود از عدم توفیق ایران در صادرات محصولات کشاورزی با وجود پرداخت یارانه صادراتی سخن به میان آورد، موضوعی که کارشناسان علت آن را ضعف در دو بخش زیرساختها و روابط سیاسی - بازرگانی در سطح بینالمللی میدانند.
وزیر جهاد کشاورزی دیشب در گفتوگوی ویژه خبری خود از عدم توفیق ایران در صادرات محصولات کشاورزی با وجود پرداخت یارانه صادراتی سخن به میان آورد، موضوعی که کارشناسان علت آن را ضعف در دو بخش زیرساختها و روابط سیاسی - بازرگانی در سطح بینالمللی میدانند.
نایبرئیس خانه کشاورز در گفتوگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه عدم توفق در صادرات محصولات کشاورزی ناشی از ضعف بزرگ سفارتخانههای ایران در بخش بازرگانی است، گفت: معمولاً بخش بازرگانی سفارتخانههای هر کشوری بهعنوان اهرمی بهینه در ایجاد زمینههای صادرات استفاده میشود، بدین معنا که بخش بازرگانی سفارتخانهها با شناسایی بازارهای هدف محل استقرار خود راه صادرات را میگشایند، اما این بخش در سفارتخانههای ایران لنگ میزند و تبدیل به خلعی بزرگ در تجارت ایران شده است.
عنایتالله بیابانی افزود: یک تاجر محصولات کشاورزی، توان آن را ندارد که در تمام سطوح دولتی و غیردولتی کشور هدف صادراتی به مذاکره بپردازد و این نقش بر عهده بخش بازرگانی سفارتخانهها است، به عبارت دیگر بخش بازرگانی رایزنهای تجار برای حضور آنها در کشور هدف صادراتی هستند.
وی تعیین تعرفههای بالا برای واردات محصولات کشاورزی ایران را از نتایج ضعف در روابط سیاسی - بازرگانی دانست و بیان کرد: بهدلیل خلعی که در این حوزه وجود دارد برای بسیاری از محصولات کشاورزی کشور ما تعرفهای در نظر گرفته میشود که در مقایسه با سایر کشورها سطح بسیار بالاتری دارد.
به گفته نایبرئیس خانه کشاورز، بخش دیگر از مشکلات پیش روی صادرات محصولات کشاورزی ناشی از فراهم نبودن زیرساختهای مناسب است.
بیابانی ادامه داد: تولیدکنندگان به دلیل اطلاعرسانی نامناسب هنوز نمیداند که محصول را باید بر اساس سفارش و خواست بازار مصرف صادراتی تهیه کنند، بهطور مثال اگر مصرفکنندگان کشوری مشتری محصول کلاس A هستند باید بر همان اساس محصول خود را تولید و درجهبندی کنند.
وی محصول کشمش کشور را یکی از این نمونهها مثال زد و عنوان کرد: کشمشی که در ایران تولید میشود از نظر کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارد، اما آنچه موجب عدم توفق آن در بازارهای جهانی می شود نه کیفیت بلکه بیاطلاعی تولیدکنندگان از روش تولید و چگونگی درجهبندی آن است.
نایبرئیس خانه کشاورز مقررات گمرکی ایران را جا مانده از دنیای امروز دانست و یادآور شد: برای ایجاد شرایط آسانتر صادرات باید ساختار مقررات گمرک کشور مطابق با دنیای امروز بازسازی شود، گاهی چنان پیچیدگیهای در قوانین وجود دارد که تجار را از صادرات محصولات کشاورزی پشمان یا آنها را نسبت به ادامه راه بیرقبت میکند.
بیابانی فراهم شدن وسایل حمل و نقل مناسب با محصول را از دیگر زیرساختهای مورد نیاز برای بهبود صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: محصولات کشاورزی باید با کیفیت و در زمان معین به دست مشتریان خارجی برسند در غیر این صورت در کشور هدف یا برگشت داده میشود یا با قیمت بسیار پایین خریداری میشود.
وی در پایان تأکید کرد: آسیبشناسی صادرات محصولات کشاورزی امر ساده، اما بر طرف کردن مشکلات کاری بسیار دشوار است که همتی ملی در تمام سطوح بالا میخواهد./
G-951127-01
دیدگاه تان را بنویسید