Iranian Agriculture News Agency

تغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی

پروژه‌ای برای دسترسی روستاییان به مواد مغذی در کوهستان

اهداف پروژه تغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی (NMA) مشارکت در بهبود دسترسی به مواد غذایی مغذی برای جوامع روستایی در نواحی کوهستانی است.

پروژه‌ای برای دسترسی روستاییان به مواد مغذی در کوهستان

اهداف پروژه تغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی ( NMA ) (1) مشارکت در بهبود دسترسی به مواد غذایی مغذی برای جوامع روستایی در نواحی کوهستانی است.

به گزارش ایانا از ifoam ؛ این پروژه سه‌ساله (2018 - 2015 میلادی) به‌صورت شبکه‌ای از عرصه فعالیت پنج کشور (قرقیزستان، پاکستان، نپال، اتیوپی و پرو) است که تنوع و اجرای اقدامات اکولوژیکی - کشاورزی تثبیت شده و حساس به تغذیه را تسیهل می‌کند. بخش برنامه جهانی امنیت غذایی ( GPFS ) (2) آژانس توسعه و همکاری سوئیس ( SDC ) (3) سرمایه‌گذاری این پروژه را انجام داده است.

تعریف خلاصه شده "تغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی" عبارت است از تکرار و افزیش اقدامات مرتبط با کشاورزی پایدار به‌منظور ارتقاء تغذیه اصلاح‌شده و انعطاف‌پذیری به‌وجودآمده به‌وسیله یک شبکه فعال از ارائه‌دهندگان خدمات روستایی تقویت شده با هدف تأثیر گسترده بر سطوح کوچک، ملی و جهانی.

اجرای پروژه تغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی به‌وسیله سازمان جنبش‌های جهانی کشاورزی ( IFOAM ) (4) و با حضور شرکای کنسرسیوم FiBl (5) و سازمان سوئیسی Helvetas (6) اجباری شده است. سایر سازمان‌هایی که در اجرای این پروژه همکاری دارند شامل شعبه سازمان Helvetas درکشورهای نپال و پاکستان، سازمان همگانی خدمات زیستی قرقیزستان، مؤسسه توسعه پایدار اتیوپی و شعبه IFOAM کشور پرو هستند.


اهداف خاص پروژه NMA عبارتند از:

- اجرای کشاورزی حساس به تغذیه (7) در سطح داخلی

- توسعه محیط مناسب برای کشاورزی حساس به تغذیه در سطح ملی

- طرفداری از کشاورزی حساس به تغذیه در سطح جهانی


نمودار زیر موضع‌گیری NMA را به‌عنوان یک اقدام موقت در رسیدگی به فقر و سوءتغذیه در اکوسیستم‌های کشاورزی کوهستانی در سراسر دنیا، ارتقاء کشاورزی حساس به تغذیه با استفاده از رژیم‌های غذایی متنوع برای جلوگیری از کوتاه شدن قد کودکان و سوءتغذیه افراد بالغ به‌ویژه زنان و آسان کردن فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی و کشاورزی به‌وسیله تکرار و افزایش روش‌های اکولوژیکی - کشاورزی که به‌خوبی آزمایش شده‌اند، نشان می‌دهد.

خطوط مداخلاتی NMA در سطوح داخلی، ملی و جهانی عبارتند از:

- گسترش یک برنامه کار آنلاین در زمینه دانش، ابزارها، موارد موفق و سرمایه اجتماعی ارائه‌دهندگان خدمات روستایی

- تسهیل، پرورش، ایجاد انگیزه، روح‌بخشی و هدایت ارائه‌دهندگان خدمات روستایی به‌صورت رودررو و آنلاین

- اشتراک دانش ملی به‌منظور حساس شدن تصمیم‌گیرندگان

- اجباری شدن جهانی و اشتراک دانش./


ترجمه: مهشید جلالیان


منبع:

www.ifoam.bio


پی‌نوشت:

1- Nutrition in Mountain Agro ecosystems.

2- Global Program Food Security.

3- Swiss Agency for Development and Cooperation.

4- International Federation of Organic Agriculture Movements.

5- An independent, non-profit, research institute with the aim of advancing cutting-edge science in the field of organic and sustainable agriculture.

6- The development organization promoting sustainable agriculture, food security and livelihood improvement in more than 30 countries.

7- رویکرد مبتنی بر مواد غذایی در جهت توسعه کشاورزی است که غذاهای سرشار از مواد غذایی، تنوع غذایی و غنی‌سازی مواد غذایی که هدف آن غلبه بر سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید