Iranian Agriculture News Agency

با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان بخش‌های تحقیقات خاک، آب و آبخیزداری در کرمان برگزار شد:

نشست تخصصی - ترویجی برای حل مشکلات آبیاری کشاورزان کرمان

در این نشست مباحثی مانند: در آبیاری زیر سطحی اگر سطح زمین خیس شده باشد،دیگر زیر سطحی نیست، لوله‌ها باید آبگذاری بالا و مقاومت خوبی هم داشته باشند که در اثر عبور ماشین آلات نشکنند، مزایای آبیاری زیر سطحی مانند شرایط غیراشباع تهویه را در خاک بهتر می‌کند، چون آب‌دهی خطی است نه نقطه‌ای، ریشه از همه جا می‌تواند آب بگیرد و عملکرد پایین نمی‌آید و ... مطرح شد.

نشست تخصصی - ترویجی برای حل مشکلات آبیاری کشاورزان کرمان

نشست تخصصی - ترویجی مستمر برای حل مشکلات کشاورزان در زمینه آب و آبیاری با حضور استادان دانشگاه، کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط، رئیس، مسئولان و کارشناسان بخش‌های تحقیقات خاک و آب و آبخیزداری در کرمان برگزار شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، در این نشست در زمینه آبیاری زیر سطحی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی مباحثی از جمله در آبیاری زیر سطحی اگر سطح زمین خیس شده باشد،دیگر زیر سطحی نیست، لوله‌ها باید آبگذاری بالا و مقاومت خوبی هم داشته باشند که در اثر عبور ماشین آلات نشکنند، مزایای آبیاری زیر سطحی مانند شرایط غیراشباع تهویه را در خاک بهتر می‌کند، چون آب‌دهی خطی است نه نقطه‌ای، ریشه از همه جا می‌تواند آب بگیرد و عملکرد پایین نمی‌آید و ... مطرح شد.

براساس این گزارش، ایجاد حالتی خود تنظیمی بین خاک و جدار لوله‌های سفالی (هر وقت خاک خشک‌تر باشد، آب بیشتری برمی‌دارد)، فشار کم سیستم و هزینه پایین از مزیت‌های دیگر روش آبیاری سطحی به شمار می رود که در این نشست بیان شد.

در این نشست همچنین مباحثی مانند در شیوه آبیاری سطحی لوله‌ها از دو طرف تغذیه می شود و در مقابل نفوذ ریشه مقاوم است؛ چون گرفتگی به وجود نمی‌آید، طول عمر سیستم زیادتر از قطره‌ای است؛ چون لوله زیر خاک است، نور خورشید که باعث تولید کربنات کلسیم است، مستقیم به آن نمی‌تابد، این سیستم چهارماه از سال بسته است (از 8/15/ تا 12/15) پس مصرف آب یک سوم کم می‌شود، عمق 60 - 50 سانتی متر برای بسته جواب می‌دهد مطرح شد.

گفتنی است این نشست با پیگیری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان و همکاری دستگاه های ذیربط هر هفته در سالن جلسات مرکز برگزار می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید