Iranian Agriculture News Agency

با وجود جمع آوری رشته جامعه شناسی روستایی در دولت دهم

نخستین جلسه انجمن روستاشناسی ایران برگزار شد/ استادان طراز اول توسعه روستایی در این انجمن عضویت دارند

نخستین جلسه انجمن روستاشناسی ایران برای تعیین اهداف و مشخص شدن هیات موسس، در حالی عصر امروز چهارشنبه در محل دانشگاه تهران تشکیل شد که پیش از این در دولت دهم، رشته جامعه شناسی روستایی از دانشکده های علوم انسانی برچیده شد.

نخستین جلسه انجمن روستاشناسی ایران برگزار شد/ استادان طراز اول توسعه روستایی در این انجمن عضویت دارند

نخستین جلسه انجمن روستاشناسی ایران برای تعیین اهداف و مشخص شدن هیات موسس، در حالی امروز عصر در محل دانشگاه تهران تشکیل شد که پیش از این در دولت دهم، رشته جامعه شناسی روستایی از دانشکده های علوم انسانی برچیده شد.

به گزارش خبرنگار ایانا از تالار امیر کبیر در ساختمان مرکزی دانشگاه تهران (محل برگزاری جلسه مذکور)، از آن جایی که در دولت گذشته درس جامعه شناسی روستایی از دانشکده های علوم اجتماعی حذف شد و به دانشکده های کشاورزی واگذار شد؛ عده ای از استادان تصمیم گرفتند که با تاسیس انجمن روستاشناسی بتوانند به احیای رشته جامعه شناسی روستایی بپردازند. استادان طراز اول حوزه جامعه شناسی روستایی در این انجمن عضویت دارند.

دکتر اسماعیل شهبازی، استاد ترویج و توسعه، گروه آبادانی روستاها، پارک علمی و تحقیقاتی، دانشگاه شهید بهشتی در جلسه مقدماتی این انجمن با بیان این که " از سال های پیش کار علمی پایداری درباره روستاشناسی انجام نشده است و متأسفانه روستاشناسی به عنوان یک علم مطرح نیست"، گفت: "هم اکنون روستاشناسی به عنوان واحدهای درسی در دانشگاه تدریس می شود اما باید با توجه به ضرورت های امروز ایران، رشته ای با عنوان روستاشناسی ایران نیز تأسیس شود."

وی در ادامه افزود: "اصل فرهنگ ما ریشه در روستاها دارد."

دکتر سید محمود حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این جلسه با تاکید بر این که " ایده اصلی تأسیس انجمن روستاشناسی ایران از طرف دکتر شهبازی مطرح شد و من پیگیر آن شدم" در باره ضرورت تاسیس این انجمن گفت: "احساس می کردیم که در قالب یک تشکل و انجمن بحث توسعه روستایی را مطرح کنیم. اما به این نتیجه رسیدیم که بحث روستاشناسی ایران به طور کلی اولویت دارد و لازم است همراه و همسو سایر انجمن ها به بحث توسعه روستایی بپردازیم."

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: "خلاء بحث روستاشناسی کاملاً محسوس بود. روستاشناسی سعی دارد که بین رشته ای عمل کند و از تمامی رشته های دانشگاهی که با مباحث روستایی و کشاورزی ارتباط دارند بهره ببرد." وی در ادامه گفت: "متاسفانه شاهد بودیم که جامعه عشایری در مقابل دیدگان ما از هم فروپاشید، باید مراقب باشیم که جامعه روستایی به این مشکل دچار نشود. باید ساز و کار جدیدی را تعریف کنیم و حضور فیزیکی بیشتری در روستاها داشته باشیم." وی با تاکید بر گستردگی مطالعات روستایی و این که "هر چه کار کنیم کم است" ادامه داد: "از دهه 40 خورشیدی به این سو، شاهد هستیم که تغییرات عمده ای در روستاها شکل گرفته است. در دانشگاه های مالزی این نوشته به چشم می خورد که همان طور که رفتن کشورهای توسعه یافته به ماه سخت و دشوار است، در کشور ما هم رفتن به روستاها سخت و دشوار است. پس نباید از روستاها جدا شویم."

دکتر حسینی در ادامه گفت: "ما در انجمن روستاشناسی به دنبال نوآوری و کارآفرینی هستیم و این که ببینیم چگونه می توان در روستاها کارهای جدیدی انجام داد و به کارآفرینی رسید."

در پایان دکتر مهدی طالب در اظهار نظری گفت: "جامعه شناسی روستایی از بین رفت، چرا؟ چون دانشگاه کشاورزی فردوسی مشهد به وزارت علوم نامه نوشت که تمامی مسایل و مباحث روستاها و کشاورزی کشور به دانشگاه کشاورزی مربوط می شود و بحث جامعه شناسی روستایی هم باید در این دانشگاه تدریس شود. در دولت قبل از وزارت علوم نامه آمد که دیگر در دانشکده های علوم اجتماعی نباید جامعه شناسی روستایی تدریس شود."

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: "باید بین انجمن ها همدلی و همراهی به وجود آید. متأسفانه دعواها زیاد است و نمی گذارند مباحث روستاشناسی در ایران شکل بگیرد."


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید