Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی از کانون ریزگردها در خوزستان بازدید کرد

برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی هم گفت: هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری برای اجرای طرح های مقابله با ریزگردها به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و هم اکنون با همه توان وارد این مساله شده ایم.


محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که ازسوی رئیس جمهوری برای بررسی موضوع ریزگردها در خوزستان ماموریت ویژه دارد؛ با حضور در اهواز بازدید خود از کانون ریزگردها در این استان را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا حجتی به همراه معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها و مراتع کشور روز چهارشنبه به صورت هوایی بازدید خود از کانونهای ریزگرد در استان خوزستان را شروع کرد.
ایجاد کمربند سبز و درختکاری یکی از راهکارهای مبارزه با کانون ریزگردهای داخلی است که توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور در استان خوزستان آغاز شده است که وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید آخرین وضعیت را بررسی خواهد کرد.
بروز پدیده ریزگردها در استان خوزستان چند سالی است که به یک معضل برای مردم تبدیل شده است و نبود بارندگی هر سال این پدیده را تشدید می کند.
امسال نیز بارندگی در استان خوزستان بخصوص در نواحی منشاء ریزگردها کاهش یافته است و روز هشتم بهمن ماه توفان گرد و خاک ایجاد شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان مراتع، جنگلها و آبخیزداری نیز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود یک میلیون و 200هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان در پدیده ریزگردها اثرگذار است.

خداکرم جلالی چهارشنبه شب در نشست بررسی و مقابله با پدیده ریزگردها در استانداری خوززستان افزود: این بیابان ها که در همه نقاط استان خوزستان پراکنده هستند به عنوان منشاء داخلی ریزگردها مطرح هستند که باید طرح های بیابان زدایی به روش های مختلف بیولوژیک، کاشت نهال، رهاسازی آب و مرطوب کردن در آن انجام شود.
وی گفت: تاکنون تنها در 120هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان طرح مقابله و تثبیت به روش های گوناگون اجرا شده است و می طلبد که طرح های تثبیت و مقابله با ریزگردها با سرعت بیشتری انجام شود.
جلالی با بیان اینکه در اجرای طرح فوری تثبیت 40هزار هکتار از اراضی بحرانی و بیابانی استان که در یک ماه آینده باید به اتمام برسد گفت: با تاکید رئیس جمهوری و هیات دولت ، باید با همه توان و امکانات بتوانیم این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.
رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری با اشاره به بازدیدش از مناطق اطراف هورالعظیم و شادگان که به گفته وی چند سالی است به علت خشکسالی ، با مشکلات زیادی رو به رو شده اند افزود: در گذشته که بارندگی مناسب بوده اطراف این هورها آباد و سرسبز بوده ولی هم اکنون به کانون های ریزگرد تبدیل شده اند.
جلالی با تاکید بر این اینکه درمان این مناطق خشکیده اطراف هورها ، آب و بارندگی است افزود: امسال بارندگی خوبی در استان خوزستان حتی در حد نرمال نداشتیم که امیدواریم با نزول برکات الهی، بتوانیم با اجرای طرح های مقابله و بیابان زدایی ، از هجوم ریزگردها جلوگیری کنیم.
وی گفت: برخی از روستاهای اطراف هورهای استان چهار روز است برق ندارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
در این نشست معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی هم گفت: هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری برای اجرای طرح های مقابله با ریزگردها به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و هم اکنون با همه توان وارد این مساله شده ایم.
عبدالمهدی بخشنده گفت: طرح بیابان زدایی در سطح 800هزار هکتار از اراضی خوزستان که به نوعی در پدیده ریزگردها اثرگذار هستند یک کار بزرگ و جهادی است که باید در پنج سال به سرانجام برسد.
وی لازمه موفقیت در طرح های مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی را حضور و مشارکت مردمی و دستگاههای اجرایی دانست و افزود: این حق طبیعی مردم است که در مرارت و سختی نباشد و گوش دولت نیز شنوا باشد.
بخشنده با اشاره به اینکه در هفته های اخیر مردم خوزستان از ناحیه ریزگردها و قطعی برق و آب متحمل سختی های فراوانی شده اند اظهار کرد: مردم صدای خود را به مسئولان رساندند و وظیفه ماست با همه توان وارد میدان شویم.
وی به تخصیص اعتبار 1.5میلیارد دلار برای اجرای طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان از محل صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار کرد: دولت در این بخش سالانه 10هزار میلیارد ریال در خوزستان هزینه می کند و با اجرای فاز دوم این طرح ملی ، سرمایه گذاری بیشتری در بخش کشاورزی استان انجام می شود.
فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت:در جریان هجوم ریزگردها و به تبع آن قطعی برق و آب، صنایع بزرگ ، کسبه و همه بخش های اقتصادی استان متحمل ضرر و زیان های فراوانی شدند خواستار احداث تاسیسات تولید برق خورشیدی در مجتمع های مسکونی با هدف تامین برق اضطراری شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید