Iranian Agriculture News Agency

طرح های منابع طبیعی نیازمند نگاه فرابخشی است




معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: توفیق در اجرای پروژه های حوزه منابع طبیعی نیازمند نگاه و برنامه های فرابخشی است.

به گزارش ایرنا پرویز گرشاسبی شامگاه چهارشنبه‌ در نشست هم‌اندیشی مسئولان و کارشناسان اجرای طرح مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه آبخیز کال 'شش طراز' کاشمر افزود: خوشبختانه برخی از سیاست‌های کلی که به کلی فراموش شده بود اکنون در حوزه محیط زیست و مدیریت جامع منابع حیاتی در حال احیا است.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران بر روی کمربند خشک کره زمین و وجود بحران آب، به ویژه در بخش آب های زیرزمینی، گفت: ما چاره ای نداریم جز آنکه با اصلاح روشها، بحران آب را مدیریت کنیم.
معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اجرای نمونه طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در کاشمر گفت: این طرح تمرینی است که در صورت اجرای خوب و موفق در دیگر مناطق نیز گسترش خواهد یافت.
گرشاسبی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌ها در حوزه منابع طبیعی تنها به دنبال حفظ آب و خاک نباید بود، افزود: حفظ آب و خاک دارای عوامل و مولفه های پنهانی است که باید روی آن کار شود و به همین دلیل در مدیریت جامع حوزه آبخیز باید اولویت ها در نظر گرفته شود.
وی بر آینده نگری در اجرای برنامه‌های حوزه منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: نباید تنها بر اساس داشته‌های فعلی برنامه‌ریزی کرد بلکه ضروری است با توجه به سرمایه های غنی طبیعی، فیزیکی، اجتماعی، مالی و انسانی یک مدل تلفیقی و منطبق بر روش برنامه‌ریزی را تدوین و اجرا کرد.
گرشاسبی، ظرفیت‌سازی و تلفیق پروژه‌های دولتی با مشارکت مردم را الگوی مناسبی برای تحقق این مهم عنوان و ابراز کرد: اختصاص یک ردیف مالی از سوی استانداری زمینه را برای ظرفیت‌سازی، آموزش و ارتقای مجموعه و مردم فراهم می کند.
طرح مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه آبخیز کال 'شش طراز' کاشمر در گستره 110 هزار هکتاری این کال اجرا می‌شود که بالغ ‌بر 70 درصد مساحت آن در حوزه کاشمر و مابقی در شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن قرار دارد.
با ادامه اجرای این طرح 22 روستای منطقه در مسیر کال شش طراز ساماندهی می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید