Iranian Agriculture News Agency

تامین آب برای کشت ۳۰ هزار هکتار از نقاط کانونی گردوغبار



وزیر نیرو گفت: از همان ساعات اولیه با اعزام بیش از ۱۰۰ اکیپ و ۳۰ دستگاه مقره شور از سایر استان ها عملیات شستشو مقره ها و شبکه های توزیع و انتقال شروع شد.

به گزارش ایسنا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو ضمن تشریح آخرین وضعیت آب و برق استان خوزستان درپایان سفر روز گذشته به اهواز، اظهار داشت: در تاریخ ۸ و ۹ بهمن امسال گرد و غبار شدید به همراه رطوبت ۹۰ درصدی استان خوزستان را فرا گرفت، همگامی این دو پدیده با هم باعث اتصالی در خطوط انتقال و توزیع برق خوزستان شد.

وی افزود: از همان ابتدای واقعه مدیران ارشد وزارت نیرو وارد استان شدند و تا بعد از ظهر همان روز تمامی ۵ نیروگاه اصلی استان وارد مدار شدند.

وی تصریح کرد: از حدود ۲۰۷ پست انتقال برق استان، حدود ۱۰۵ پست متاثر از پدیده گردوغبار دچار مشکل شدند. همچنین از حدود ۸۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، بیش از ۴۸۰۰ کیلومتر متاثر از این پدیده شدند.

چیت چیان ادامه داد: اما همان طور که اشاره شد از همان ساعات اولیه با اعزام بیش از ۱۰۰ اکیپ و ۳۰ دستگاه مقره شور از سایر استان ها عملیات شستشو مقره ها و شبکه های توزیع و انتقال شروع شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شستشوی شبکه ها و خطوط انتقال و توزیع در نوبت در شبانه روز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ دستگاه مقره شور نیز قرار است خریداری شود. وزیر نیرو تاکید کرد: برنامه این است که در ماه های آتی بیش از ۱۲۰ هزار مقره چینی به سیلیکونی تبدیل شوند، و احتمالا انجام این کار حدود یک سال طول خواهد کشید.

وی با حضور در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری افزود: شستشو شبکه توزیع ۱۵ روز و شبکه انتقال ۱۸ روز طول می کشد. وی گفت: روز جمعه اولین محموله از این مقره های سیلیکنی که تعداد آن حدود ۱۰ هزار عدد است وارد استان خوزستان می شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: عملیات تعویض مقره ها تا اردیبهشت انجام می شود اما با شروع فصل گرما از انجا که قطع شدن برق باعث به زحمت افتادن شهروندان خوزستانی می شود، سعی خواهد تا بقیه عملیات تعویض مقره ها را به پاییز سال ۹۶ بیندازیم.

چیت چیان ادامه داد: در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان قرار شد حدود ۵۵۰ هزار هکتار جدید زیرکشت برود که خوشبختانه تمام مقدمات کار در حال فراهم شدن است.

وی با اشاره به دستور رییس جمهور برای زیرکشت بردن ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از نقاط کانونی گردوغبار استان، اظهار داشت: وزارت نیرو تمام همت خود را برای تهیه آب موردنیاز برای زیرکشت بردن این میزان از زمین ها را تامین خواهد کرد. وی در پایان گفت: در حادثه استان خوزستان، وزارت نیرو علاوه بر استفاده از دانش و توانایی نیروهای خود سعی کرده از تجربه اساتید دانشگاه، مدیران مجرب سابق در مجموعه وزارت نیرو و همچنین توانایی نیروهای سپاه و ارتش نیز استفاده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید