Iranian Agriculture News Agency

ایران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد




تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در دیدار فینال چهل و پنجمین دوره جام جهانی کشتی آزاد با پیروزی برابر تیم قدرتمند آمریکا برای هشتمین مرتبه بر سکوی قهرمانی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا،جام جهانی کشتی آزاد در سال 2017 میلادی، روز گذشته ( پنج شنبه) در سالن امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه آغاز شد و امروز (جمعه) با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد.
در گروه یک این مسابقات تیم های روسیه، آمریکا، جمهوری آذربایجان و گرجستان و در گروه دو نیز ایران، ترکیه، هند و مغولستان حضور داشتند.
دیدار فینال بین تیم های ایران و آمریکا از ساعت 17:15 با تشویق بی امان بیش از 6 هزار جمعیت حاضر در سالن ورزشی امام خمینی (ره) آغاز شد که ملی پوشان کشورمان در این دیدار حساس، سخت و نفس گیر با نتیجه 5 بر 3 به پیروزی رسیدند و قهرمان جام جهانی شدند.
این ششمین قهرمانی پیاپی تیم ملی کشتی آزاد از سال 2012 تاکنون است. تیم ملی ایران پیش از این هفت مرتبه در سال های 1996 تهران، 2006 ساری، 2012 باکو، 2013 تهران، 2014، 2015 و 2016 لس آنجلس عنوان قهرمانی را کسب کرده بود و 11 مرتبه هم نایب قهرمان شده بود.
ملی پوشان کشتی آزاد ایران طی سال های 2014، 2015 و 2016 سه مرتبه پیاپی در لس آنجلس و در خاک آمریکا جام قهرمانی را بالای سر بردند.
ایران در سال های 1996، 2009 و 2013 میزبان جام جهانی کشتی آزاد بود.
تیم های ملی کشتی آزاد آمریکا و ایران پیش از این 5 مرتبه در فینال جام جهانی با یکدیگر روبرو شده بودند که تنها پیروزی ملی پوشان ایران در سال 2015 در لس آنجلس آمریکا بود.
تیم ملی کشتی آزاد ایران در مرحله مقدماتی با نتیجه قاطع 8 بر صفر تیم های ترکیه، مغولستان و هند را شکست داد و تیم آمریکا نیز تیم های روسیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان را از پیش رو برداشت.
گزارش دیدارهای انفرادی ایران و آمریکا:
حسن رحیمی دارنده مدال برنز المپیک و طلای قهرمانی جهان در وزن 57 کیلوگرم نخستین آزادکاری بود که روی تشک آمد و مقابل آنتونی راموسی قرار گرفت که سابقه شکست وی را داشت.
بعد از گذشتی نیمی از وقت نخست کاپیتان تیم ملی با رسیدن به پاهای راموس و خاک کردن وی امتیازات خود را به 4 رساند.
رحیمی که یکی از با تجربه ترین آزادکاران حال حاضر تیم ملی در وقت دوم با صبر و حوصله کشتی را اداره کرد. راموس که تحت تاثیر تشویق های بی امان تماشاگران ایرانی قرار گرفته بود در این کشتی حرفی برای گفتن نداشت و رحیمی در نهایت نخستین پیروزی ایران برابر آمریکا را با نتیجه 6 بر صفر رقم زد.
مسعود اسماعیل پور دارنده مدال نقره و برنز جهان در دومین کشتی تیم ملی در وزن 61 کیلوگرم مقابل لوگان استیبر دارنده مدال طلای جهان قرار گرفت.
اسماعیل پور که بعد از بازگشت از وزن 65 به 61 کیلوگرم انگیزه فراوانی برای حضور مجدد در تیم ملی داشت بعد از دو پیروزی که در دور مقدماتی برابر حریفان کسب کرد در مبارزه فینال برابر استیبر آمریکایی در وقت نخست با یک زیرگیری و اجرای بارانداز امتیازات خود را به 4 رساند.
این آزادکار جویباری تیم ملی در ادامه مقاومت جانانه ای در برابر حملات قهرمان جهان داشت و او نیز با پیروزی 6 بر 2 دومین پیروزی کشتی آزاد ایران را ثبت کرد. البته کادر فنی تیم ملی به یک امتیاز داده شده به آمریکا اعتراض داشتند که مورد قبول واقع نشد.
در مبارزه وزن 65 کیلوگرم، میثم نصیری دارنده مدال طلای آسیا و آزادکار المپیکی ایران و فرانک مولینارو دارنده مدال برنز جهان از آمریکا در حالی که تا یک دقیقه و 30 ثانیه به پایان کشتی از حریف عقب بود دو مرتبه حریف خود را خاک کرد و کشتی را به تساوی کشاند. مولینارو و تیم ملی آمریکا که چیزی برای از دست دادن نداشت ، 30 ثانیه پایانی را بی محابا به نصیری حمله کرد که در نهایت نصیری آزادکار زنجانی با پیروزی 5 بر 4 حریف سرسخت خود را شکست داد.
مصطفی حسین خانی دارنده مدال برنز جهان در چهارمین کشتی این دیدار مهیج و زیبا برابر جیمز گرین که او نیز مدال برنز جهان را در کارنامه دارد در وزن 70 کیلوگرم روبرو شد که با کسب دو امتیاز که به دلیل کم کاری گرین به مصطفی خانی داده شد دستش به عنوان برنده بالا رفت.
اما دیدار حساس و مهیج وزن 74 کیلوگرم با حضور جردن باروز دارنده مدال طلای المپیک لندن و سه مدال طلای قهرمانی جهان از آمریکا مقابل پیمان یاراحمدی دارنده مدال طلای آسیا درحالی برگزار شد که طی دو روز برگزاری مسابقات تماشاگران حمایت همه جانبه ای از باروز داشتند.
باروز که پیش از این 9 مرتبه در مقابل حریفان ایرانی خود از جمله صادق گودرزی، مرتضی رضایی قلعه، عزت الله اکبری و علیرضا قاسمی به پیروزی رسیده بود در این مسابقه نیز با برتری 3 بر 2 برابر یاراحمدی شکست ناپذیری خود برابر حریفان ایرانی را تداوم بخشید.
در ششمین کشتی این دیدار حسن یزدانی دارنده مدال طلای بازی های المپیک ریو در وزن 86 کیلوگرم برابر دیوید تیلور از آمریکا قرار گرفت که یزدانی در یک کشتی حساس و بحث برانگیز این مبارزه را درحالی که 6 بر 4 عقب بود با ضربه فنی به این کشتی گیر آمریکایی واگذار کرد.
به نظر می رسد یزدانی در وقت دوم از نظر قدرت بدنی به اصطلاح کشتی گیران بدنش خالی کرد و قدرت بدنی وی تحلیل رفته بود. یزدانی در دو مسابقه ای که در مرحله مقدماتی برگزار کرده بود حریفان مغولستانی و ترکیه ای خود را با امتیاز عالی شکست داده بود.
در مبارزه هفتم و در وزن 97 کیلوگرم امیر محمدی آزاد کار جوان تیم ملی مقابل کایل اسنایدر دارنده مدال طلای جهان و المپیک قرار گرفت که اسنایدر با پیروزی 6 بر صفر برابر محمدی سومین پیروزی آمریکایی ها را در این مسابقه رقم زد.
مبارزه حساس وزن 125 کیلوگرم درحالی با حضور کمیل قاسمی دارنده مدال برنز و نقره المپیک و نیک گویازدوفسکی برگزار شد که تیم ملی ایران برای کسب هشتمین قهرمانی به پیروزی قاسمی در این دیدار نیاز داشت چرا که شکست حسن یزدانی با ضربه فنی کفه ترازو را به نفع آمریکایی ها تغییر داده بود.
قاسمی که سابقه حضور در دو میدان المپیکی را دارد با درک حساسیت کشتی، مبارزه را با اداره کردن و کسب یک امتیاز کم کاری و در ادامه با خاک کردن حریف جمع امتیازات خود را به 3 رساند. این آزادکار جویباری تیم ملی در وقت دوم و در حالی که حریف آمریکایی به پاهای او رسید با خیمه زدن روی حریف و خاک کردن امتیازات خود را در این دیدار حساس به 5 رساند و در نهایت قاسمی با نتیجه 5 بر صفر به پیروزی رسید و قهرمانی ایران را به ثبت رساند.
ایران 5- آمریکا 3
57 کیلوگرم: حسن رحیمی 6 - آنتونی راموس صفر
61 کیلوگرم: مسعود اسماعیل پور 6 - لوگان استیبر 2
65 کیلوگرم: میثم نصیری 5 - فرانک مولینارو 4
70 کیلوگرم: مصطفی حسین خانی 2 - جیمز گرین صفر
74 کیلوگرم: پیمان یاراحمدی 2 - جردن باروز 3
86 کیلوگرم: حسن یزدانی - دیوید تایلور (پیروز با ضربه فنی)
97 کیلوگرم: امیر محمدی صفر - کایل اسنایدر 6
125 کیلوگرم: کمیل قاسمی 5 - نیک گویازدوفسکی 3
از آغاز رقابت های جام جهانی تا به امروز، بیشترین میزبانی به نام آمریکایی ها نوشته شده و آنان در دهه های 70، 80، 90 و 2000 میلادی بارها رقابت های جام جهانی را در شهرهای تولیدو، چاتانوگا، استیل واتر، اسپوکن، فیرفاکس، سیاتل، بالتیمور، بویزی و لس آنجلس میزبانی کرده اند و در این بین، شهر تولیدو در ایالت اوهایو و یکی از شهرهای کشتی خیز آمریکا 27 بار میزبان این رقابت ها بوده و از این حیث، پیشگام و رکورددار است.
شهر تولیدو آمریکا همچنین سال 1966 پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان را برگزار کرده بود.
در 44 سال برگزاری مسابقه های جام جهانی کشتی آزاد، علاوه بر آمریکایی ها که بیشترین نقش و سهم را در میزبانی این مسابقه ها داشته اند، روس ها و ایرانی ها نیز چند بار میزبان بوده اند و در کنار آنها جمهوری آذربایجان (دو بار) و اسپانیا، مغولستان، کانادا و ازبکستان هر کدام یک بار میزبان رقابت های جام جهانی کشتی آزاد بوده اند.
در طول تاریخ 44 سال اخیر پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، 15 قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی (قبل از فروپاشی) نوشته شده و 13 قهرمانی برای آمریکا رقم خورده است. پس از این دو کشور پیشتاز و پیشگام در رقابت های جام جهانی، کشورهای ایران با هفت بار، روسیه با شش بار، جمهوری آذربایجان با دو بار و کوبا یک مرتبه قهرمان جام جهانی شده اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید