Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی:

واگیری تب کریمه کنگو شبیه آنفلوآنزا نیست

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو برای افراد عادی جامعه واگیردار نیست.

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چندی است که در استان‌هایی چون خراسان، سیستان و بلوچستان و فارس شیوع پیدا کرده است.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم افزود: این بیماری در استان‌های فوق به‌دلیل ورود دام‌های قاچاق و غیربهداشتی رواج داشته و عدم رعایت از سوی قصابان و کسانی که با آلایش‌های دامی سروکار دارند، باعث شده که عده‌ای نیز دچار چنین بیماری شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این بیماری در دام‌ها به‌صورت تبی خفیف بروز می‌کند، قصابان و کسانی که ذبح دام را انجام می‌دهند، باید تحت نظر سازمان دامپزشکی و با توجه به آنکه دام‌های تب‌دار را نباید ذبح کرد، نسبت به رعایت موازین اقدام کنند.

دباغ‌مقدم ادامه داد: دو قشر از جامعه بیشتر در معرض سرایت به بیماری فوق هستند که دسته اول شامل قصابان و کسانی است که با فرآورده‌ها و آلایش‌های دامی مواجه هستند و دسته دوم گروه پزشکی و پرستاری است که با بیماران مبتلا سروکار دارند.

وی تصریح کرد: این بیماری مردم عادی را مبتلا نخواهد کرد، مگر آنکه با اماکن غیربهداشتی، دام‌های بیمار آلایش‌های دامی و یا در معرض کنه‌هایی که با دام‌های بیمار سروکار دارند، قرار گیرد.

رعایت موازین بهداشتی و ضوابط سازمان دامپزشکی تضمین سلامت جامعه را به ارمغان دارد

این مقام مسئول یادآور شد: مردم جامعه باید بدانند که تهیه گوشت و سایر فرآورده‌ها از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی هیچ مشکلی برای آنها به‌وجود نخواهد آورد و می‌توان به مردم اطمینان خاطر داد که بیماری خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو همچون آنفلوآنزا واگیردار نیست و نگرانی خاصی برای مردم شهرنشین نخواهد داشت. به شرط آنکه ذبح دام‌های قربانی خود را در مراکز و کشتارگاه‌های تعبیه‌شده توسط دامپزشکی انجام دهند و از مصرف گوشت تازه تا 24 ساعت خودداری کنند و آن را در یخچال نگهداری کنند تا PH موجود در آن بتواند ویروس‌ها و باکتری‌های موجود را از بین ببرد.

دباغ‌مقدم تأکید کرد: بیمارانی که مبتلا به تب کریمه کنگو باشند، دارای عواملی همچون تب بالا، خونریزی داخلی و زیر پوستی هستند و علائم آنها به‌سادگی قابل تشخیص است.

وی در پایان اظهار داشت: با رعایت موازین بهداشتی و ضوابط تعیین‌شده از سوی سازمان دامپزشکی هیچ‌یک از افراد جامعه در معرض ابتلا قرار نخواهند گرفت./

خبرنگار: مژگان ستار

L-910301-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید