Iranian Agriculture News Agency

شکست سد جهرم در ٦ مرحله


شرق :
١- مثل فیلم‌های سینمایی می‌تواند باشد؛ تراژیک با زمینه اکشن. خبر ساعت ١٢:١٤ جمعه ٢٩ بهمن در بیشتر کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها قابل رؤیت بود: «به‌ دلیل باران شدید سد جهرم (استان فارس) شکست». منبع: خبرگزاری صداوسیمای فارس. جزئیات هم در آن مطرح بود با غلط املایی: «درحال‌حاضر ٤٠٠ نیروی سپاه و ارتش به همراه صد قایق نجات و ٢٠٠ غواص به‌ طور فوری به شهرستان دشتی فرستاده شده که اکنون در اطراف پل مند و روستای بامنیر مستقر شده‌اند». متخصصان سد گفته بودند که این پل در همان سال اول مقاومت خود را از دست داده است. خبر با جزئیات امیدبخشی نیز همراه بود: «تا ساعتی دیگر کمک‌های غذایی برای مردم روستاهای اطراف مند فرستاده خواهد شد. هرگونه تماس تلفنی رایگان است تا امکان کمک‌رسانی باشد».
٢- فاجعه‌ای دیگر در راه بود؛ همانند پلاسکو. در ابعاد گسترده‌تر و حداقل صد برابر احتمال ویرانی چندین روستا و بی‌خانمان‌شدن بسیاری دیگر و کشته و مجروحان زیادی در راه بود. در ضمن فراموش نکنیم بسیاری از آتش‌نشانان پلاسکو از آن فاجعه به عنوان کلاس درس یاد کردند؛ چون پیش‌از‌آن در چنین مأموریتی شرکت نکرده بودند. این اتفاق اکنون نیز در حال رخ‌دادن بود. سدی می‌شکست و با توجه به اینکه تاکنون چنین تجربه‌ای را مدیران و استانداران و... نداشتند، باید انتظار داشت مصیبت بزرگی در راه باشد.
٣- اما همه این فکرها ١٥ دقیقه طول کشید؛ زیرا عصر ایران اعلام کرد که این خبر از روی سایت کانال خبرگزاری صداوسیمای استان فارس برداشته شده و هنوز کسی آن را تأیید نکرده است.
٤- اما کمتر کسی می‌توانست این تکذیب را باور کند؛ چراکه این‌همه جزئیات در همان خبر کوتاه وجود داشت، استقرار نیرو، آماده‌سازی فضا، ارسال غذا و... .
٥- ساعت ٢:٢٦ ایسنا توانست مدیرکل مدیریت بحران استان فارس را بیابد و این خبر را تکذیب کند؛ اما مدیرکل مدیریت بحران استان فارس گفته بود موضوع تخلیه روستاها مربوط به آن بخش از اراضی ملی بود که به تصرف سودجویان درآمده بود و این‌طور نیست که به خاطر شکسته‌شدن سد، محل تخلیه شده باشد. تکذیبی که اصلا به ماجرای سد و نگرانی‌ها درباره آن ارتباطی نداشت.
٦- تا بعدازظهر روز جمعه هم خبر شکسته‌شدن این سد بارها بازنشر و تکذیب شد؛ بدون اینکه کسی این سؤال را از خود بپرسد که اگر چنین فاجعه‌ای رخ دهد، چنان ابعاد گسترده‌ای دارد که نباید فقط به بازنشر آن اکتفا کرد. اما در ساعت ١٧:٣٣ هم خبر آمد که سد خاکی محمدآباد جهرم شکسته شده و احتمال آبگرفتگی مناطق پایین‌دست وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید