Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات کشور در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

ارزآوری 400 میلیون دلاری از صادرات محصولات شیلاتی در سال 95/ دلایل تحقق نیافتن 80 درصد برآورد صادرات آبزیان به روسیه

صادرکنندگان محصولات آبزی، موفق‌ترین تاجران زیربخش کشاورزی بوده‌اند.

ارزآوری 400 میلیون دلاری از صادرات محصولات شیلاتی در سال 95/ دلایل تحقق نیافتن 80 درصد برآورد صادرات آبزیان به روسیه

صادرکنندگان محصولات آبزی، موفق‌ترین تاجران زیربخش کشاورزی بوده‌اند.

رئیس سازمان شیلات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با رد ادعای برگشت محصولات شیلاتی از بازار روسیه، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ محصولی در عرصه شیلات و آبزی‌پروری از کشور روسیه مرجوع نشده و آنها همیشه متقاضی این محصولات بوده‌اند.

حسن صالحی با اشاره به اینکه روس‌ها از زمان کم‌رنگ شدن روابط تجاری‌شان با اروپا و ترکیه، به سمت بازار ایران متمایل شده‌اند، افزود: ما نیز با برنامه‌ریزی‌های خود، چارچوب‌های خاصی را برای این منظور چیدیم که مطابق آن، قراردادهای متعددی بین دو کشور در زمینه صادرات محصولات شیلاتی، بسته شد.

به گفته وی، محصولاتی مانند میگو، قزل‌آلا، کیلکا، کنسرو تن ماهی، بعضی از ماهیان جنوبی و برخی محصولات دیگر در سال‌های اخیر به روسیه صادر شد که تمام آنها در بازار این کشور به مصرف رسید و حتی یک کیلوگرم از این محموله‌ها به ایران برنگشت. البته مقداری میگو نیز به آمریکا صادر شد که به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کشور واسط، این کار انجام گرفت.

صالحی عنوان کرد: هرچند برآوردهای ما نشان می‌داد که حداقل می‌توان پنج‌هزار تن از محصولات آبزی به روسیه صادر کرد، اما این امر محقق نشد و تنها کمی بیش از یک‌هزار تن صادرات، یعنی حدود 20 درصد انجام گرفت.

وی معتقد است: دلیل اصلی این کاهش را باید در دو مشکل ریشه‌یابی کرد؛ یکی قیمت‌های پایین روسیه نسبت به دیگر کشورها بود. به‌عنوان مثال، میگوی ایرانی، در سرزمین‌های دیگر یک دلار بیشتر از روسیه به فروش می‌رفت که همین عامل، باعث شد تا تجار به آن بازارها تمایل بیشتری نشان دهند. دوم؛ مشکل تبدیل پول که موجب می‌شد سود کمتری نصیب صادرکننده ایرانی شود. البته روس‌ها نوعی میگوی فراوری شده می‌خواستند که در ایران هنوز به تولید انبوه آن دست نیافته‌ایم. این در حالی است که کشورهای آسیای جنوب شرقی و حوزه خلیج فارس، از مشتریان بزرگ ما در حوزه شیلات هستند.

رئیس سازمان شیلات ایران، پیشرفت تولید و صادرات محصولات آبزی را بسیار مطلوب دانست و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود ارزآوری صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف تا پایان سال به 380 تا 400 میلیون دلار برسد./

V-951130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید