Iranian Agriculture News Agency

تکذیب شکست سد در استان فارس

آبگرفتگی منازل جهرم ناشی از سرریز شدن حوضچه‌های پخش سیلاب است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس ضمن تکذیب شکستن سد سلمان فارسی در این استان طی بارش‌های اخیر، آبگرفتگی منازل شهر جهرم و روستاهای مجاور این شهر را ناشی از سرریز شدن حوضچه‌های پخش سیلاب منطقه اعلام کرد.

آبگرفتگی منازل جهرم ناشی از سرریز شدن حوضچه‌های پخش سیلاب است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس ضمن تکذیب شکستن سد سلمان فارسی در این استان طی بارش‌های اخیر، آبگرفتگی منازل شهر جهرم و روستاهای مجاور این شهر را ناشی از سرریز شدن حوضچه‌های پخش سیلاب منطقه اعلام کرد.

حمیدرضا دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در عملیات آبخوان‌داری و پخش سیلاب، یکسری حوضچه‌های خاکی احداث می‌شود که آب به داخل این حوضچه‌ها رفته و به تدریج نفوذ می‌کند. به این ترتیب سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شوند.

وی ادامه داد: در منطقه جهرم 9 حوضچه کنترل سیلاب داریم اما از آنجا که بارندگی در منطقه بیش از 400 میلیمتر بود، سه تا از حوضچه‌های موجود در این منطقه دچار سرریز شد و آب آن به داخل رودخانه محمد آباد تخلیه شد. هر یک از این حوضچه‌ها حدود 60 تا 70 هزار متر مکعب آب داخل خود ذخیره می‌کنند.

دهقانی یادآور شد: در بارش‌های اخیر استان فارس، خوشبختانه مردم آسیب جانی ندیده‌اند. در شهر شیراز فقط یک موتور سوار که به داخل آبراهه‌ای رفته بود، غرق شد. اما در سایر مناطق استان به دلیل شدت بارش‌ها، فقط شاهد آبگرفتگی منازل بودیم.


400 میلیون متر مکعب فضای خالی در سد سلمان

مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس درباره اخبار منتشر شده در زمینه شکستن سد سلمان گفت: این سد حدود 350 میلیون متر مکعب سیلاب را طی روزهای اخیر مهار کرده است. قبل از بارش‌ها، حجم کل آب موجود در سد حدود 230 میلیون متر مکعب بود. با بروز سیلاب‌ها، حجم پر شده مخزن به 600 میلیارد متر مکعب رسید.

وی اضافه کرد: سد سلمان یکی از زیبا‌ترین سدهای بتنی دو قوسی کشور است. اگر این سد وجود نداشت، کل شهرها و روستاها استان بوشهر زیر آب می‌رفت اما با وجود سیلاب‌های اخیر این سد هنوز حدود 400 میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

دهقانی به این پرسش که آیا سد سلمان فارسی بیش از حد بزرگ ساخته نشده که با وجود سیلاب‌های اخیر همچنان شاهد فضای خالی در آن هستیم، این گونه پاسخ داد: این سد روی رودخانه قره آغاج احداث شده است و در پایین دست آن طی بارش‌های اخیر با دبی پنج هزار متر مکعب بر ثانیه آب را روی پل مند استان بوشهر سرریز می‌کرده است.

وی اضافه کرد: اگر این سد نبود، کل شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه مند تلفات سنگین جانی و مالی می‌داد.

در اخباری که به نقل از صدا و سیمای فارس در فضای مجازی دست به دست می‌شد، درباره اعزام غواص به سد سلمان فارسی مطالبی درج شده بود. مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس در این رابطه بیان کرد: حضور غواص در عملیات سیل، کاربردی ندارد و صدا و سیما نیز انتشار این خبر را تکذیب کرده است.

وی افزود: بدنه یک سد با ابزار دقیق مرتبا کنترل می‌شود و شرایط سد در جریان بروز سیلاب به دقت کنترل می شود.

دهقانی ادامه داد: غواص در سیل با حجم آبی که وارد مخزن می‌شود، هیچ کاربردی ندارد. سیلاب ورودی به سد سلمان فارسی در زمان وقوع سیل، دو هزار متر مکعب بر ثانیه بوده است. در این سیلاب غواص که هیچ، کشتی هم نمی‌تواند کاری انجام دهد و با این شدت آب، غواص متلاشی می‌شود.

وی بیان کرد: فضاهای مجازی یکسری مزایایی دارند اما شایعات را هم به سرعت منتشر می‌کنند. سدهای ما به خوبی عمل کردند و تا کنون خیلی از سیلاب‌های استان فارس را هم کنترل کرده‌اند./

L-951130-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید