Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد استان اردبیل خبر داد:

کشت 6468 هکتار کلزا در شهرستان پارس آباد / افزایش 50 درصدی کشت نسبت به سال گذشته

مدیر جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد گفت: مقدار بذر توزیع شده در سطح شهرستان بیش از 32 تن است که با توجه به قیمت خرید تضمینی محصول کلزا و همچنین نقش مؤثر و مفیدی که تناوب با دیگر محصولات زراعی در افزایش حاصلخیزی خاک دارد، همه ساله بیش از پیش بر میزان این بذور توزیعی افزوده می شود.

کشت 6468 هکتار کلزا در شهرستان پارس آباد / افزایش 50 درصدی کشت نسبت به سال گذشته

مدیر جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد از کشت شش هزار و 468 هکتار کلزا در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایانا از اردبیل، علی اکبرحسنیان با بیان این مطلب افزود: در سال جاری در بخش خصوصی و در بخش دولتی (کشت و صنعت مغان) شهرستان پارس آباد مجموعاً شش هزار و 468 هکتار به سطح زیرکشت کلزا اختصاص یافته است که نسبت به سال قبل 50 درصد اقزایش داشته و پیش بینی می شود نزدیک به 16 هزار تن کلزا برداشت گردد .

وی افزود: مقدار بذر توزیع شده در سطح شهرستان بیش از 32 تن است که با توجه به قیمت خرید تضمینی محصول کلزا و همچنین نقش مؤثر و مفیدی که تناوب با دیگر محصولات زراعی در افزایش حاصلخیزی خاک دارد، همه ساله بیش از پیش بر میزان این بذور توزیعی افزوده می شود.

این مقام مسئول با اشاره به ارقام کشت شده در شهرستان پارس‌آباد افزود: ازجمله ارقام قابل کشت در این شهرستان می توان از هایولا، آگاماکس، تراپر، سولار، سالسا و گابرلا اشاره کرد که عمده این ارقام هیبرید است. خصوصیت بارز ارقام هیبرید عملکرد بالا در واحد سطح و یکنواختی و رسیدگی محصول است که این موضوع برداشت را راحت تر می نماید.

حسنیان افزود: از مزایای کاشت این محصول تناوب با گندم، جو، ذرت علاوه بر افزایش ماده آلی خاک می توان به کاهش علف های هرز، آفات،بیماری ها و پایداری عملکرد آنها اشاره داشت.

گفتنی است کلزا یکی از گیاهان روغنی به شمار می رود که دارای میانگین 40 تا 45 درصد روغن خوراکی در دانه و 17 تا 26 درصد پروتئین است که برای مصارف خوراک دام کاربرد دارد. روغن کلزا به دلیل پایین بودن اسیدهای چرب اشباع و دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع و فاقد کلسترول ازجمله با کیفیت ترین روغن های خوراکی محسوب می شود. در فصل زمستان منابع غنی شهد و گرده را در اختیار زنبور عسل قرار می دهد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید